Gå til innhold

Ny 27" 1440p skjerm


Anbefalte innlegg

Har en Dell U2311h som har vært i bruk siden 2011 jeg ønsker å skifte ut med noe nyere. Er ute etter en skjerm helst innenfor 24"-27", fordel med 1440p oppløsning (men kan vurdere 1080p også), med IPS-panel eller VA-panel hvis det er et av god kvalitet.

 

Den skal brukes til generell produktivitet, gaming og å se filmer. I forhold til gaming-delen så bør skjermen ha to HDMI-porter i tillegg til en displayport-inngang, dette er fordi jeg skal bruke den til spillkonsoller. Har nemlig en Xbox One (som jeg forøvrig planlegger å oppgradere til Xbox One X etterhvert) og en Nintendo Switch som jeg ønsker å koble til PC-skjermen.

 

Når det gjelder PC-gaming så kjører jeg ett GTX 970 skjermkort i PCen, som jeg har undersøkt kan kjøre spill i 1440p relativt ok. Bryr meg ikke så mye om adaptiv synkronisering som gsync eller freesync, så det behøver ikke skjermen å ha nødvendigvis. Som nevnt øverst kan jeg også vurdere 1080p siden dette er litt vennligere mot GTX 970. 

 

Budsjettet er for øyeblikket ikke bestemt siden jeg vil se hva slags skjermer jeg har å velge mellom innenfor "must have"-listen min. 

Endret av McShortFuse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med aller helst IPS, mener du da "helst ikke TN"?

 

Personlig er jeg veldig fornøyd VA.

Ja, har brukt skjermer med TN i andre sammenhenger enn privat, og jeg kan med sikkerhet si at en ny skjerm helst ikke bør ha TN. Har nok blitt litt "bortskjemt" med IPS i løpet av 7 år.  :grin2:

 

Men jeg kunne sikkert sett litt på skjermer med VA også, etter det jeg har hørt og lest om de så er de en fin løsning midt i mellom IPS og TN. 

Lenke til kommentar

 

Har denne jeg og, og hatt Asus og Acer sine tilsvarende IPS utgaver, om ikke IPS blir betydelig bedre til gaming blir det ikke ny IPS skjerm på. Ellers føler jeg den er god nok til og se film på(dog ikke ofte jeg gjør det pga skjermstørrelsen) og annet jeg bruker skjermen til.

 

Bruker ikke G-Sync, drar 150 - 200 FPS  på spilla jeg bruker, kun i BF5 "Beta" får jeg  konstant under 165 FPS, setter da skjermen enkelt til 144Hz.

Lenke til kommentar

Den der får jeg undersøke nærmere. Får ikke brukt freesync siden jeg kjører nvidia-skjermkort i PCen og dermed måtte hatt gsync for å utnyttet det. Det er riktignok ikke en teknologi jeg er så veldig opptatt av til PC. Men det skal derimot være støtte for freesync på Xbox One X blant annet, som jeg planlegger å kjøpe senere, så det er jo et pluss i den forbindelsen. 

Lenke til kommentar

Den der får jeg undersøke nærmere. Får ikke brukt freesync siden jeg kjører nvidia-skjermkort i PCen og dermed måtte hatt gsync for å utnyttet det. Det er riktignok ikke en teknologi jeg er så veldig opptatt av til PC. Men det skal derimot være støtte for freesync på Xbox One X blant annet, som jeg planlegger å kjøpe senere, så det er jo et pluss i den forbindelsen.

Guttungen har den skjermen og han er fornøyd. Han hadde først den TN-skjermen det ble linket til, men byttet den i den der.

 

Angående Freesync/Gsync, så er ikke det noe du lett kan velge helt bort når du kommer opp litt i prisklasser. Alle har det ene eller det andre.

 

Har du vurdert Ultrawide?`

Lenke til kommentar

Guttungen har den skjermen og han er fornøyd. Han hadde først den TN-skjermen det ble linket til, men byttet den i den der.

 

Angående Freesync/Gsync, så er ikke det noe du lett kan velge helt bort når du kommer opp litt i prisklasser. Alle har det ene eller det andre.

 

Har du vurdert Ultrawide?`

Har skjønt det angående Freesync og Gsync i det siste. Har lagt merke til at det finnes en del folk som ønsker en felles standard også. Men nok om det. Har sett litt på ultrawide, men har ikke plass til det akkurat nå, så jeg har lagt det formatet litt til siden. 

Lenke til kommentar

Har skjønt det angående Freesync og Gsync i det siste. Har lagt merke til at det finnes en del folk som ønsker en felles standard også. Men nok om det. Har sett litt på ultrawide, men har ikke plass til det akkurat nå, så jeg har lagt det formatet litt til siden.

Den er ikke så mye bredere enn vanlig widescreen. Den er bare ca 20 cm bredere, hvis man sammenligner 27" og 34".
Lenke til kommentar

Vel. hvis du har noen spesifikke forslag som ikke koster skjorta så er det bare å komme med de. Så kan jeg ihvertfall se litt på de.

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4518366

 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4362591

 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4117820

 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4283836

 

 

 

Filmer og produktivitet er knall på ultrawide også. Filmer er jo som regel i 21:9, og det går an å flere vinduer oppe samtidig hvis man skal gjøre mer seriøse ting.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...