Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er forsjellen på diabetes 1 og 2?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Diabetes 1 er den verste sorten... Diabetes 2 kan "kureres" Har man diabetes 1 har man det for resten av livet...

 

Edit
Diabetes 2 er som regel forbundet med overvekt og for høyt sukkerinntak, og kroppen klarer ikke å produsere nok Insulin til å forhindre personen fra å få høy blodsukker...

 

Diabetes 1 er når kroppen ikke produserer insulin i det heletatt og er genetisk.. Barn kan bli født med Diabetes 1...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Diabetes type 1: kroppen produserer ingen insulin, fordi kroppen selv destruerer insulin-produserende celler.

 

Diabetes type 2: kroppen er resistent mot insulin, det betyr at kroppen responderer dårlig på insulin, og det trengs høyere doser enn vanlig for å senke blodsukkeret. Derfor kan man ved diabetes type 2 ta tabletter som stimulerer til økt insulinutskillelse, mens type 2 brukes kun insulin. 

 

Dette er de to hovedgruppene av diabetes. Utover dette kan man også ha en blanding der man skiller ut for lite insulin, samt at kroppen er resistent mot insulin. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en kamerat som har type 1....

 

Han tåler ikke øl så mye lenger, derfor kommer jeg ikke til å kjøpe inn "masse" 6-8 halvlitere igjen, og ikke til å ta med meg whisky..

 

Er det noen gode øl som diabetikere type 1 tåler bedre, lite sukker og som samtidig er godt?

 

Tenkte 2 øl på hver ved brygga og en middag et eller annet sted.

Lenke til kommentar

Jeg har en kamerat som har type 1....

 

Han tåler ikke øl så mye lenger, derfor kommer jeg ikke til å kjøpe inn "masse" 6-8 halvlitere igjen, og ikke til å ta med meg whisky..

 

Er det noen gode øl som diabetikere type 1 tåler bedre, lite sukker og som samtidig er godt?

 

Tenkte 2 øl på hver ved brygga og en middag et eller annet sted.

Du har misforstått .

Jeg har type 1 (i en årrekke) og drikker alt slags øl. Det er promillen i kombinasjon med karbohydrater man må passe seg for og at ikke blodsukkeret raser.

Å drekke seg dritings er ikke greit da det er veldig lett for at det går som nevnt over. Men det går vesentlig dårligere med sprit,shots o.l. Øl er enkelt.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...