Gå til innhold

Norge ber EU vurdere krav til plastfilter i vaskemaskiner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Galskap.

 

Plast i Norge tas det hånd om. 90 % av plasten i havet kommer fra 10 kjente elver, ingen i Norge.

Det er ingen mikroplast i norsk drikkevann.

Om fiskeriene i Norge ( isoporkasser) forurenser så gå rett til forurenser.

Men det virker som om det er viktig å frustrere folk, som får en opplevelse av at ingenting nytter.

Forvirra og frustrerte folk er det lettere å styre.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Galskap.

 

Plast i Norge tas det hånd om. 90 % av plasten i havet kommer fra 10 kjente elver, ingen i Norge.

Det er ingen mikroplast i norsk drikkevann.

Om fiskeriene i Norge ( isoporkasser) forurenser så gå rett til forurenser.

Men det virker som om det er viktig å frustrere folk, som får en opplevelse av at ingenting nytter.

Forvirra og frustrerte folk er det lettere å styre.

 

Dette handler vel mer om at Norge skal markere seg og (som vanlig) redde verden

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Det har noe med at noen må lede an, som eu og norge har gjort i mange år med mange saker. Uansett hvordan er det negativt at plast renses mer i Norge? Målet må jo være nullutslipp selv om det ikke er realistisk? Det er ekkelt hva vi gjør med havet vårt, og vi forurenser mer enn nok med oppdrett.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

All kloakk er påkrevd å renses før utslipp i sjøen. Er det fordi rensningen er for dårlig at vi bør vurdere å kreve et filter før rensingen også? I så fall, hvorfor ikke bare rense kloakken bedre?

Jeg kan si med sikkerhet at mye kloakk går urenset. Spesielt når det regner mye så takler ikke de gamle anleggene mengden vann og mye går gjennom urenset.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

 

... en fleecejakke kan slippe ut så mye som 250.000 mikroskopiske plastpartikler per vask...

 

... Det er trolig teknisk mulig å innfri et eventuelt krav om et mikroplastfilter i vaskemaskinene, men siden partiklene er veldig små vil det kreve svært finmaskede filtre. For å presse vannet gjennom må tømmepumpene gjøres kraftigere, og siden dette både vil ta lenger tid og øke strømforbruket blir det litt som å velge mellom to onder. Kanskje bør man heller forby fleecegensere, som står for mye av plastutslippet fra vaskemaskiner ...

https://www.elektronikkbransjen.no/artikler/kan-innfri-onske-om-mikroplastfilter/432653

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det har noe med at noen må lede an, som eu og norge har gjort i mange år med mange saker. Uansett hvordan er det negativt at plast renses mer i Norge? Målet må jo være nullutslipp selv om det ikke er realistisk? Det er ekkelt hva vi gjør med havet vårt, og vi forurenser mer enn nok med oppdrett.

 

Det er negativt fordi resursene som brukes kunne gitt høyere miljø gevinst andre plasser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det burde også være mulig å ettermontere et slikt filter, for de som ikke kan eller vil investere i en ny vaskemaskin.

Igjen har jeg lyst til å forstå hvordan et slikt filter skal fungere i praksis. Jeg har for eksempel flere filter i tørketrommelen som som sikkert fjerner mikroplast. Men hva hjelper det når filteret månedlig må renses i rennende vann.

 

Å påtvinge hver husstand å kjøpe inn haugevis med engangsfiltre som stadig må skiftes ut og kastes i søpla har jeg svært liten tro på vil fungere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen har jeg lyst til å forstå hvordan et slikt filter skal fungere i praksis. Jeg har for eksempel flere filter i tørketrommelen som som sikkert fjerner mikroplast. Men hva hjelper det når filteret månedlig må renses i rennende vann.

 

Å påtvinge hver husstand å kjøpe inn haugevis med engangsfiltre som stadig må skiftes ut og kastes i søpla har jeg svært liten tro på vil fungere.

Man skal jo ikke vaske de filtrene!

 

Lofiltrene skal man bare fjerne lo fra og deretter sette tilbake, trenger ikke å bruke vann til den jobben.

Lenke til kommentar

Det har noe med at noen må lede an, som eu og norge har gjort i mange år med mange saker. Uansett hvordan er det negativt at plast renses mer i Norge? Målet må jo være nullutslipp selv om det ikke er realistisk? Det er ekkelt hva vi gjør med havet vårt, og vi forurenser mer enn nok med oppdrett.

Problemet er at norske politikere "leder an" ved å innføre en mengde regler, forordning og bestelelser i Norge. For de kanskje 100 millionene kroner dette vil koste, ville en kunne få vesentlig mer ut av pengene om en hadde gått rett til de største utslippskildene. Dette er et klassisk tilfelle av suboptimalisering en ofte ser i miljødebatten. Som eksempel kan en se på stengning for dieselbiler i Oslo fordi bystyret ikke ville bruke penger på landstrøm til skuip som faktisk forurenser vesentlig mer. Det er mer behaglig å tyne folket enn å faktisk gjøre noe.

 

Nå betyr slett ikke dette at jeg tror politikere dufter svovel og er ondskapen selv, men de har rett og slett ikke teknisk innsikt eller kunnskap om virkeligheten utenfor ring 3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...