Gå til innhold

Alkohol på fly


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det renges jo som smugling ettersom du ikke har lov til å ta med i det hele tatt. Og 2 liter er uansett dobbelt av hva man har lov, om man er gammel nok..

https://www.toll.no/no/varer/alkohol-og-tobakk/kvote/#aldersgrense

 

"For å innføre øl, vin og tobakk må du være 18 år eller mer. Skal du ta med deg brennevin og lignende over 22 prosent, må du være 20 år eller mer."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Konsekvensen i forhold til straff kjenner eg ikkje til, men dersom du er under 20 år så har du inga spritkvote. Blir du stoppa i tollen så får du same straff som andre dom har med seg to liter formykje.

 

Så vidt eg kan funne så ser det ut som at til om med to liter gir forelegg på 800kr i tillegg til at spriten blir beslaglagt.

Om du får ekstra straff for å i tillegg være mindreårig veit eg ikkje.

 

Er du under 15 så er du under den kriminelle lavalder, i så tilfelle er det foreldra dine som har ansvaret for deg og som då får bota.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dersom beholderen skulle bli skadet underveis, vil du også bli holdt ansvarlig for all skade på både fly, bagasjeanlegg og andres bagasje som måtte oppstå som følge av dette.

Det må jo bare være tull, jeg ville har klaget til de som håndterer bagasjen og krevet erstatning av inholdet i min egen bagasje..  Er jo ikke uvanlig å ha drikkevarer liggende i bagasjen..

Lenke til kommentar

Det må jo bare være tull, jeg ville har klaget til de som håndterer bagasjen og krevet erstatning av inholdet i min egen bagasje..  Er jo ikke uvanlig å ha drikkevarer liggende i bagasjen..

Du kan jo lese litt her:

https://www.dinside.no/reise/6-ting-du-ikke-bor-pakke-i-kofferten/61051164

 

Sjekket forresten DNB sin reiseforsikring, som sier:

8.2 Forsikringen dekker ikke

r) Skade på gjenstander under transport som skyldes at væske har rent ut, at skjøre gjenstander er knust, bedervelige varer har forårsaket skade når disse gjenstandene er oppbevart i egen innsjekket bagasje

https://www.dnb.no/portalfront/nedlast/no/appl/forsikring/vilkaar/Reise_Best.pdf

 

 

Det er jo ikke så uvanlig nei, men fortsatt risikabelt..

Lenke til kommentar

Det må jo bare være tull, jeg ville har klaget til de som håndterer bagasjen og krevet erstatning av inholdet i min egen bagasje..  Er jo ikke uvanlig å ha drikkevarer liggende i bagasjen..

Hva er tull? Hvis du har pakket noe i bagasjen din som er for dårlig sikret, og dette påfører skade på andres eiendeler, blir du selvsagt ansvarlig for det.

Lenke til kommentar

Hva er tull? Hvis du har pakket noe i bagasjen din som er for dårlig sikret, og dette påfører skade på andres eiendeler, blir du selvsagt ansvarlig for det.

Nå antar jeg at man har sikret ting forsvarlig, eller er det slik at man kan faktisk bli erstatningspliktig om man har gjort alt forsvarlig... Og man kan faktisk ikke ha noe flytenede i innsjekket bagasje?

Lenke til kommentar

Man kan ha flytende i innsjekket bagasje, og der er ikke uvanlig. Selv pakker jeg ting inn i 1-2 store håndklær, og pakker det inn i 2-3 solide plastposer som jeg taper godt igjen. Til slutt passer jeg på at dette ligger ca midt i kofferten, ikke ut mot en av sidene. Dersom tingen skulle blir skadet og væsken lekker ut, blir det kun "skade" på mine håndklær. Og det kan jeg leve med. Problemet er de som legger løse flasker, gjerne flere sammen, på toppen av bagasjen før de lukker lokket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...