Gå til innhold

Har lyst å mekke Trance/techno


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

holder meg til vanlige høytalere, jeg... Skal jo ikke drive et seriøt plateselskap heller... Bruker T-RackS 24 mest for egen mastering, og har fått ganske god respons fra andre folk... (Som kansje ikke kan noe om mastering, though :D )

Men om jeg en gang får platekontrakt, så får jeg la dem gjøre masteringen... Men satser på å bli lyd-teknikker, så jeg lærer ettee hvert ;)

Lenke til kommentar
Verdens mest bruke nærfelts-monitor er Yamaha NS-10. Avslører den minste detalj. Jeg er fornøyd med mine. :)

NS10 er grusome å høre på i lengden. NS10M heter forresten den nyeste utgaven med mindre diskant. På de gammle NS10 pleide folk å putte en post-it lapp forrand tweetern fordi det var så hesen diskant.

 

De avslører ikke hver minste detalj. De går ikke lavt nok og har en liten bump i frekvens kurven langt nede. Stereo bildet er så om så.

 

De fleste som har NS10 bruker som regel et annet sett med monitorer, og bruker NS10ene til å kryss skjekke på. Saken er at NS10 har blitt en industri standard av den grunn av at hvis det låter bra på NS10 så låter det bra andre steder også. Men det er langt ifra noen ideele monitorer å mixe på.

 

Skal du ha sikkelig monitorer må du nok ut med endel mere lapper. Genelec, Dynaudio og Quested.

Lenke til kommentar
De avslører ikke hver minste detalj. De går ikke lavt nok og har en liten bump i frekvens kurven langt nede. Stereo bildet er så om så.

Øh... vel, nei. Er ikke enig.

 

Grunnen til jeg (og de fleste andre) bruker dem er at vi er vandt til dem. Vi har brukt dem i mange år nå, og vet hvordan de høres ut. Genelec etc er bedre høyttalere og koster mer penger, men hvofor bruke tid, krefter og penger på nye høyttalere som jeg ikke vet skikkelig hvordan høres ut? ;)

 

 

 

"Stereobilder er det så som så med"? Det er jo to høyttalere ikke sant? Blir stereo av sånt... :D

Lenke til kommentar
De avslører ikke hver minste detalj. De går ikke lavt nok og har en liten bump i frekvens kurven langt nede. Stereo bildet er så om så.

Øh... vel, nei. Er ikke enig.

 

Grunnen til jeg (og de fleste andre) bruker dem er at vi er vandt til dem. Vi har brukt dem i mange år nå, og vet hvordan de høres ut. Genelec etc er bedre høyttalere og koster mer penger, men hvofor bruke tid, krefter og penger på nye høyttalere som jeg ikke vet skikkelig hvordan høres ut? ;)

 

 

 

"Stereobilder er det så som så med"? Det er jo to høyttalere ikke sant? Blir stereo av sånt... :D

Vent til du får litt mere erfaring med bedre monitorer, så blir du nok enig med meg. Og spør hvem som helst med litt erfaring. Det viktigste er selvfølgelig å være godt kjent med monitorene sine. Men driver du mye med dyp bass har du ikke sjanse til å høre noe av dette siden NS10ene ikke går dypt nok. Og det skal ikke mye til før f.eks Kicken og sub-bassen begynner å krangle om plass i mixen som du ikke vil høre noe av før sangen pumpes ut på et sikkelig anlegg :p

 

Stereobildet har faktisk veldig mye å si, og det hjelper ikke at det er 2 høytelere. Det er hvordan de jobber sammen på og klarer å spre lyd bildet. På sikkelige monitorer hører du ikke mixen forrand deg men 180 grader rundt deg. Du kan lett peke og plasere hver enkelt element. Vanskelig å forklare, men ta med deg en eller annen CD med klassisk musikk og stikk og hør f.eks noen Dynaudioer så skjønner du hva jeg mener.

 

Monitorer er noe av det viktigste i et studio for det er det siste leddet alt går igjennom når du mixer.

 

http://www.prorec.com/prorec/articles.nsf/...6256AE100044F41 Her er en bra test av 10 aktive nærfelts monitorer.

Endret av prolixin
Lenke til kommentar
De avslører ikke hver minste detalj. De går ikke lavt nok og har en liten bump i frekvens kurven langt nede. Stereo bildet er så om så.

Øh... vel, nei. Er ikke enig.

 

Grunnen til jeg (og de fleste andre) bruker dem er at vi er vandt til dem. Vi har brukt dem i mange år nå, og vet hvordan de høres ut. Genelec etc er bedre høyttalere og koster mer penger, men hvofor bruke tid, krefter og penger på nye høyttalere som jeg ikke vet skikkelig hvordan høres ut? ;)

 

 

 

"Stereobilder er det så som så med"? Det er jo to høyttalere ikke sant? Blir stereo av sånt... :D

Vent til du får litt mere erfaring med bedre monitorer, så blir du nok enig med meg. Og spør hvem som helst med litt erfaring. Det viktigste er selvfølgelig å være godt kjent med monitorene sine. Men driver du mye med dyp bass har du ikke sjanse til å høre noe av dette siden NS10ene ikke går dypt nok. Og det skal ikke mye til før f.eks Kicken og sub-bassen begynner å krangle om plass i mixen som du ikke vil høre noe av før sangen pumpes ut på et sikkelig anlegg :p

 

Stereobildet har faktisk veldig mye å si, og det hjelper ikke at det er 2 høytelere. Det er hvordan de jobber sammen på og klarer å spre lyd bildet. På sikkelige monitorer hører du ikke mixen forrand deg men 180 grader rundt deg. Du kan lett peke og plasere hver enkelt element. Vanskelig å forklare, men ta med deg en eller annen CD med klassisk musikk og stikk og hør f.eks noen Dynaudioer så skjønner du hva jeg mener.

 

Monitorer er noe av det viktigste i et studio for det er det siste leddet alt går igjennom når du mixer.

 

http://www.prorec.com/prorec/articles.nsf/...6256AE100044F41 Her er en bra test av 10 aktive nærfelts monitorer.

For å si det sånn: Javel. Dette trenger du ikke fortelle meg.

 

Jeg har ører og de fungerer utmerket. Klarer jeg (og mange andre) oss med NS10, så får du nok bare akseptere det. Jeg har brukt Events, Dynaudio, Genelecs og Mackie høyttalerne i testen der, men NS10 fungerer helt utmerket når du vet hvordan de høres ut.

 

Poenget er å skape en mix som høres knall ut på de fleste stereo-anlegg. Dette klarer jeg med mine NS10. Gjør ikke du det, så ikke bruk dem... ;)

Endret av moskus
Lenke til kommentar
De avslører ikke hver minste detalj. De går ikke lavt nok og har en liten bump i frekvens kurven langt nede. Stereo bildet er så om så.

Øh... vel, nei. Er ikke enig.

 

Grunnen til jeg (og de fleste andre) bruker dem er at vi er vandt til dem. Vi har brukt dem i mange år nå, og vet hvordan de høres ut. Genelec etc er bedre høyttalere og koster mer penger, men hvofor bruke tid, krefter og penger på nye høyttalere som jeg ikke vet skikkelig hvordan høres ut? ;)

 

 

 

"Stereobilder er det så som så med"? Det er jo to høyttalere ikke sant? Blir stereo av sånt... :D

Vent til du får litt mere erfaring med bedre monitorer, så blir du nok enig med meg. Og spør hvem som helst med litt erfaring. Det viktigste er selvfølgelig å være godt kjent med monitorene sine. Men driver du mye med dyp bass har du ikke sjanse til å høre noe av dette siden NS10ene ikke går dypt nok. Og det skal ikke mye til før f.eks Kicken og sub-bassen begynner å krangle om plass i mixen som du ikke vil høre noe av før sangen pumpes ut på et sikkelig anlegg :p

 

Stereobildet har faktisk veldig mye å si, og det hjelper ikke at det er 2 høytelere. Det er hvordan de jobber sammen på og klarer å spre lyd bildet. På sikkelige monitorer hører du ikke mixen forrand deg men 180 grader rundt deg. Du kan lett peke og plasere hver enkelt element. Vanskelig å forklare, men ta med deg en eller annen CD med klassisk musikk og stikk og hør f.eks noen Dynaudioer så skjønner du hva jeg mener.

 

Monitorer er noe av det viktigste i et studio for det er det siste leddet alt går igjennom når du mixer.

 

http://www.prorec.com/prorec/articles.nsf/...6256AE100044F41 Her er en bra test av 10 aktive nærfelts monitorer.

For å si det sånn: Javel. Dette trenger du ikke fortelle meg.

 

Jeg har ører og de fungerer utmerket. Klarer jeg (og mange andre) oss med NS10, så får du nok bare akseptere det. Jeg har brukt Events, Dynaudio, Genelecs og Mackie høyttalerne i testen der, men NS10 fungerer helt utmerket når du vet hvordan de høres ut.

 

Poenget er å skape en mix som høres knall ut på de fleste stereo-anlegg. Dette klarer jeg med mine NS10. Gjør ikke du det, så ikke bruk dem... ;)

Det virket ikke sånn når du tror et stereobilde er det samma bare det er 2 høytalere.

 

Fint for deg at NS10ene dine virker for deg, men jeg skjønner ikke hvordan du kan mixe dyp bass når du ikke kan høre den. Du glemte forresten bil stereoen,store PA anlegg på utesteder (er som regel her du hører alle feilene i bass registeret) og klokkeradioen :p

 

Nå snakket ikke vi om hva jeg kan og ikke kan, jeg snakket om monitorer generelt sett. Er kjempe fornøyd med mine monitorer som går dypt nok så jeg trenger nok ikke noen NS10er, eneste jeg kan klage på er aukustikken i rommet jeg har flytta utstyret til.

 

Sleng ut noen mp3er av noe du har mixa da hvis du tør. :devil:

Lenke til kommentar
Det virket ikke sånn når du tror et stereobilde er det samma bare det er 2 høytalere.

ÅH GUD BEDRE! Trodde du det? Da er det ikke rart... :D

 

 

Men ang. mp3er: Jeg driver bare studio på hobby-basis nå. Jeg var så lei av musikk-livet og lite penger, at jeg tenkte jeg skulle bruke utdanneslen min til noe (siv.ing i akustikk). Så det gjør jeg nå.

 

Jeg har ikke hatt tid til å gjøre ferdig noe jeg er såpass fornøyd med (musikalsk sett), men det får jeg forhåpentligvis etter jul. Minn meg på det da. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...