Gå til innhold

Hjelp, jeg må bruke Raspberry Pi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok et par andre single board computers som ville klart dette langt bedre enn Raspberry PI. 

 

Udoo x86 Ultra er et alternativ som både har mer muskelmasse og bedre kondisjon enn rasp_pi

Ultra har 8 GB ram. Quad core Intel @2,56 GHz. Intel HD graphics 405. Kan benytte superrask M2 SSD/SATA fremfor SD Micro, og er altså mer stabilt, raskere og har lengre forventet levetid. At den også er Ardunio kompatibel er/kan være et stort pluss for mange. Udoo  takler 3 x 4K skjermer og ville nok kjørt skjermen til journalisten uten pes. 

 

Med Udoo Ultra kunne han valgt å kjøre win 10 for å sikre seg at programvare han benytter er tilgjengelig. Feks photoshop kjører greit på Ultra. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Prisen spiller ikke stor rolle, går ting i sirrupt tenk Raspberry Pi har kun treg sd kort som SSD disk, kun oppdateringer går sirrupt prøvd selv med gammel treg minnekort.

 

Folk i dag har bedre råd. Syns synd på de som tror pcen under  klarer windows 10 uten problemer.

 

acer Revo Cube RN76 (DT.BB5EK.001)

Folk flest bruker åpenkjøp på den fort tror jeg.

Forstår ikke hvorfor elkjøp selger så dårlig kontor pc.

Hadde man betalt dobbelt så mye får man i3 7100u 8 GB ram og 500 GB SSD om man er heldig da kan man bruke maskinen til litt mere en svak kontor pc.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå er jo ikke raspberry Pi ment helt for denne bruken heller da, så dere missforstår poenget.

 

Dette er nok mest for morroskyld for å se om det er mulig.

 

Selv har jeg 4 raspberry pi i bruk hjemme til å utføre diverse ting for meg. På jobb har jeg og mange som gjør forsjellige oppgaver helt utmerket. Ville blitt dyrt å kjøpt slike heftige kort dere snakker om for å utføre disse enkle oppgavene.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Grensesnittet til GIMP tror jeg skal være langt mindre sadistisk i 2018 enn i 2011. Til forveksling lik et tradisjonelt bildebehandlingsprogram, kanskje. Selv om 20 år med GIMP-aversjon sitter dypt i for min del. Mye heller ville jeg ønsket meg Krita, men det kan se ut til at Krita på Pi ikke akkurat er ferdigmat. Krita framstår også mer som et tegneprogram enn et billedbehandlingsprogram.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Ettersom Pi 3 hverken har batterier eller display er det verre å få til noe på farten, så da må jeg «dessverre» over på min vante bærbare med Windows 10"

 

Hei, du kan bruke Pi3 på laptopen din ved å bruke VNC, og dra power fra nødlader eller direkte fra USB3 på laptop'en (hvis 0.9 Amp er tilstrekkkelig).

 

https://maker.pro/raspberry-pi/tutorial/how-to-connect-a-raspberry-pi-to-a-laptop-display

Lenke til kommentar

Artig! Men å måtte bruke Gimp på en Raspberry Pi for å gjøre jobben sin hørtes ut som et mareritt.

 

Du kan jo sette den opp med VNC også da. Så trenger ikke laptopen å være noe annet enn en tynnklient ;)

 

https://www.raspberrypi.org/documentation/remote-access/vnc/

 

Virker å være en del styr..

Sudo apt-get install xrdp

Så kan man koble seg till fra Windows Remote Desktop.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prisen spiller ikke stor rolle, går ting i sirrupt tenk Raspberry Pi har kun treg sd kort som SSD disk, kun oppdateringer går sirrupt prøvd selv med gammel treg minnekort.

 

Folk i dag har bedre råd. Syns synd på de som tror pcen under  klarer windows 10 uten problemer.

 

acer Revo Cube RN76 (DT.BB5EK.001)

Folk flest bruker åpenkjøp på den fort tror jeg.

Forstår ikke hvorfor elkjøp selger så dårlig kontor pc.

Hadde man betalt dobbelt så mye får man i3 7100u 8 GB ram og 500 GB SSD om man er heldig da kan man bruke maskinen til litt mere en svak kontor pc.

Den har 0 installert RAM, hvor får du 4 GB fra?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Om du klarer deg uten bilderedigeringen kan du jo droppe hele skrivebordet og kun jobbe i terminal.

Det finnes flere terminal-klienter for slack, og artiklene kan du jo utforme i LaTeX.

 

Bilderedigering kan man jo gjøre via imagemagick i kommandolinja også :D

 

Litt mer seriøst, self liker jeg å se PDF-en jeg kompilerer når jeg bruker latex :p

Lenke til kommentar

Også koster det kortet da 2200kr, og en Raspberry Pi ca 300kr.

Min stasjonære gaming maskin hadde nok og gjort det bedre enn Raspberry Pi, om man skal følge din sammenligning.

 

Raspberry Pi er ok til mange ting. En workstation eller arbeidshest er det ikke. Og det å skulle bruke en Pi slik vil føre til mye frustrasjon og tar nok lengre tid å tilpasse slik at ting kjører smooth nok til at det går å leve med enn journalisten har til rådighet for denne artikkelen. 

 

Å bruke en single board computer som en daily driver bør for veldig mange være et svært godt alternativ. Dessverre er det litt for mange saker som denne artikkelen. Der noen skal forsøke å dekke all pc behov og da med den aller billigste og svakeste single board som er tilgjengelig. Da har man satt et ganske snevert utgangspunkt og resultatet er nesten gitt på forhånd. Foruten de som daglig lever på eldre Citrix tynnklienter på en overbefolket server som har litt for gammel hardware så er ikke de fleste av oss lengre vant til å måtte vente når vi gjør noe på pc. Systemet skal være responsivt. Vi skal kunne surfe med 140 faner åpne samtidig som vi redigerer bilder i photoshop og kanskje gjør klar en videosnutt el. Og det klarer dagens maskiner helt greit. Men det gjør ikke en raspberry pi. 

 

Udoo ultra er heller ingen 100 m sprinter eller 10 000 m champion men er likevel sterk nok til å klare det meste for de fleste. Om du synes prisen er høy så må jeg nesten spørre, høy i forhold til hva? Ja den er høy i forhold til Raspberry Pi. Men så er det en helt annen maskin enn raspberry pi. Og det er også en single board som kan fungere både som jobb maskin og på privaten for veldig mange. Dermed ville nok artikkelen truffet bedre om valget av single board var gjort litt mer utifra kravene til ytelse enn kravene om lavest mulig pris. 

 

Jeg kan kjøre en spoiler allerede nå. Når neste del kommer vil konklusjonen være. For svak og for vanskelig. Headingen vil lese noe sånt som, "Linux ikke klar for skrivebordet". Og brødteksten vil være en tirade over ting som gikk galt, hvor lang tid det tok å fikse ting og hvor vanskelig journalisten syntes det var å være uten jobbmaskinen og hvilke oppgaver som ikke lot seg løse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...