Gå til innhold

Hjelp! Valp bjeffer konstant når han ikke får gå i sofa


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en 10 uker gammel valp som jeg ikke vil ha i sofa. Gjentatte ganger forsøker den å hoppe i sofaen og jeg har forsøkt med forskjellige metoder for å få den til å slutte.

 

  • Har løftet den ned, men straks er det opp med begge forlabbene igjen. Etter vi har gjort denne runddansen en god stund begynner den å bjeffe konstant. Har forsøkt med en "tssh" lyd og et lite nakkestikk men dette gjør bare bjeffingen verre.
     
  • Lokke den bort med en godbit og dermed få den til å sitte og ligge på annet sted (helst i den gode hundesengen jeg har kjøpt). Etter den har spist godbiten er det tilbake i sofaen. Etter å ha lokket den bort 5-6 ganger og den har fått godbit mister den interessen selv om den liker godbiten veldig godt.
     
  • Bare løfte valpen vekk fra sofaen og bort til hundesengen sin (1 m fra sofaen). Etter jeg har gått tilbake til sofaen kommer den med labbene opp i sofaen klar til å hoppe opp.
     
  • Ignorere bjeffingen helt - Den har da 2 labber oppi sofaen. Etter å ha ignorert den i 1 minutts tid hopper den bare opp i sofaen.

    Etter å ha mistet tolmodigheten ved å ha forsøkt de andre metodene sprikker jeg til slutt gjør et byks mot hunden og nesten brøler om at den skal tie stille. Da stopper bjeffingen og den trekker seg vekk (helst under sofa i en 10 minutters tid før den kommer fram igjen med et valpeblikk.

Dette med å gå i sofa for valpen skjer mer på kveldstid. Jeg har forsøkt med å ta ham ut på tur når han skal opp i sofa gjentatte ganger i håp om å slite ham ut litt og at han vil sove når han kommer inn. Problemet med en valp er at de skal jo ha så korte turer (5-10 minutter). I stedet blir han mer hyperaktiv og bjeffingen for å komme i sofa blir verre.

 

Jeg trenger noen gode tips. Hver gang jeg har brølt til den stakkarsen sitter jeg igjen med dårlig samvittighet. For øyeblikket er det eneste jeg har fått til å fungere.

 

Jeg skjønner heller ikke hvordan folk får mengden med godbiter til å strekke til utover en hel dag. Jeg har lest at godbitene ikke skal utgjøre mer en ca 10% av kostholdet til hunden i løpet av en dag. Skal du da rose hunden og gi godbiter hver gang den gjør noe riktig samt for distraksjon, godbitsøk, kong, lydighet (sitt, ligg), bæsje og tisse ute, for å ta kontakt, innkalling, etc.. så løper jeg ut for godbiter i løpet av noen timer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik det er nå har jo valpen lært at å klatre på sofaen = godbit.

 

Klatring i sofaen burde være et besøk i buret eller en annen tydelig form for straff.

 

Og om bikkja alltid får oppmerksomhet ved bjeffing, så er det også vranglæring, akkurat som med et barn som skriker.

Lenke til kommentar

Valpen driver å manipulerer deg noe inni helvetes mye. Slutt å gi den konstante godter, spesielt når du vil bruke det som bestikkelsesmiddel, det er ikke sånn ting fungerer i dyreverden. Du må begynne å fullføre når du først sier nei, altså at du sier nei og putter valpen ned uten å gi den noen form for oppmerksomhet ellers, da all oppmerksomhet blir regnet som postivt.  Du gjør dette til det funker, ikke en viss periode. Husk at alle valper er annerledes og ikke alt funker på alle, mange hunder tror du er redd når du prøver å opptre selvsikker og dominant. Vil du at hunden skal være redd deg liksom? Hvis ditt mål ikke er å få en redd, usikker hund så burde du gi deg med å brøle til den. Det å ha ett bur åpent konstant som liggeplass funker også bra som skammekrok. 

Har hatt hund selv som ikke hadde problemer med dette, har også en familiehund som er i overkant bortskjemt som fint klarer å holde seg av møblene også.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du må ikke lære hunden at godbit er belønning. Foreløpig er kos og oppmerksomhet masse belønning i seg selv.

 

Hund krever veldig mye tålmodighet. Nå er jeg ikke en av disse positiv forsterkning galningene, men velg passende reaksjon for situasjonene. Voldsomme reaksjoner skal du spare til særs viktige lærdommer sånn at hunden ikke lærer seg at "det er bare sånn du er".

 

Hunden vil opp i sofaen fordi det er der du tilbringer tid. Hunden vil være med deg og gjøre som deg. Personlig er jeg av den mening at hvis du ikke vil ha hund der du bor, hvorfor har du hund? Men for å være mer konstruktiv så må du bygge positivitet et annet sted. Få hunden til å få bedre assosiasjoner med en annen plass enn sofaen.

 

Hunder er også som katter i den forstand at de liker å ha overblikk over plassen de er, men de er også opptatt av å ha oversikt ovet inngangsparti og oppholdsrom. Han vil passe på hvem som kommer og samtidig kunne se deg.

Bygg en koselig plass i "høyden" hvor han kan ligge, og flytt din vante plass til nærheten over en lengre periode til han venner seg til sin nye plass og han automatisk går der for å slappe av. Da kan du flytte tilbake til din plass.

 

Selv har vi alltid latt hundene være i møblene, men de har alltid fått en to-seter som er "deres". Den blir slitt og fæl, men da begrenser man slitasjen stort sett til det ene møbelet.

 

Husk at hvis en hund får "lite" oppmerksomhet så vil han "nyte" oppmerksomheten han får når han gjør noe han ikke får lov til (som å gå i sofaen). Det betyr ikke så mye om det er negativ oppmerksomhet.

 

Hunder lærer HELE tiden og det er ekstremt viktig at du er konsekvent og rutinert. Noen hunder bruker lengre tid på enkelte tid mens de er lynraske på noe annet.

 

Skal du f.eks lære en hund av med bjeffing må du stå vakt mer eller mindre 24/7. Bjeffing (og ikke bjeffing) må få samme reaksjon HVER gang for at han skal lære fort.

 

Godbiter brukte jeg kun i svært krevende situasjoner som når jeg trente hunden på lydighet inne i hundepark med masse løse hunder og distraksjoner.

 

Also:

Bur skal ALDRI brukes til straff. Bur må utelukkende være en positiv plass ellers lager du ris til egen ræv.

Endret av Invader Zim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg glemte å legge til en viktig sak;

Du må huske at selv om du gjerne ikke har en valp så er det en unghund. Det er mye som føles bortkastet nå fordi han ikle virker til å lære, men ikke gi opp. Du skal se at plutselig en dag så snur det helt om.

 

Av og til blir hundene sakte men sikkert bedre på det du lærer dem. Andre ganger er det mer som du bruker et halvt år på å programmere ham og det kicker ikke inn før han plutselig en dag finner på å ta en omstart av systemet.

 

Jeg blir ansett som en særing når det kommer til å oppdra hunder. Jeg er veldig fokusert og bruker mine egne metoder. Jeg løper rundt i hagen med valpen og viser ham at jeg pisser på alle buskene. Du skal se hvor fort det går opp for hundene når de kan "do as you do, not just as you say" :). Da blir de veldig ivrige på å komme seg ut for å pisse på buskene. Folk kaller meg gjerne sær, men hunden får alltid skryt over hvor flink han er og i hundeparken kommer ofte andre eiere og forteller at de er sjokkert over hvor lydig han er. Snakker du språk som hunden forstår så trenger du ikke å nappe i båndet eller slå/klype hunden som mange gjør.

 

Jeg hadde også en hund som ikke ville være ute og derfor bjeffet mens han var der. Det er en veldig vanskelig ting å lære dem av med. Du kan ikke kjefte tilbake for da gjør du bare det samme som han gjør og du risikerer å forsterke hans behov for å bjeffe. det nytter heller ikke godt å straffe ham, for det skal godt gjøres å klare å gi reaksjonen raskt nok til at det sitter. Man nå bare være tålmodig og sørge for at hundens ønskede reaksjon kommer når DU ønsker det. Jeg har ikke tall på hvor mange timer jeg har stått bak det samme hushjørnet og ventet på anledning til å belønne hunden når den ikke bjeffer - men plutselig en dag så skjønner han at du bare kommer når han er rolig og i verste fall sørger bjeffing bare til at du snur. Hunden bjeffet nesten aldri etter lang nok tid med tålmodig trening.

 

Tålmodighet, tålmodighet og ALDRI bruk flexi bånd som ruller seg inn.

Lenke til kommentar

Also:

Bur skal ALDRI brukes til straff. Bur må utelukkende være en positiv plass ellers lager du ris til egen ræv.

Dette er jeg helt uenig i. Hvis du er så hard på straffen din at hunden får dårlige assosiasjoner med buret så må du være grusomt slem mot bikkja, har gjort det med hunder med hell og til og med katter, de bruker buret som koseplass selv om det også blir brukt som time out bur (det må gjøres fra de er små, du kan ikke begynne med en hund som allerede har etablert at buret går til veterinæren eller at det bare er for straff). 

Lenke til kommentar

Dette er jeg helt uenig i. Hvis du er så hard på straffen din at hunden får dårlige assosiasjoner med buret så må du være grusomt slem mot bikkja, har gjort det med hunder med hell og til og med katter, de bruker buret som koseplass selv om det også blir brukt som time out bur (det må gjøres fra de er små, du kan ikke begynne med en hund som allerede har etablert at buret går til veterinæren eller at det bare er for straff).

"Hard på straffen"?

Å sette hunden i bur er jo da straffen. Å sette hunden i bur for som avstraffelse er jo nøyaktig hva som bygger negativ assosiasjon med buret og som risikerer at hunden ikke frivillig bruker buret når du trenger det.

 

Det er jo massevis av folk som ikke kan ha hunden i bur nettopp fordi den ikke forbinder buret med noe positivt og trygt fordi den enten forbinder buret med å være innestengt for lenge eller at det brukes som straff. Det er mange situasjoner hvor det er gull verdt å ha en hund som liker å være i bur og det gjøres lettest med at buret utelukkende er noe positivt for hunden.

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Slik det er nå har jo valpen lært at å klatre på sofaen = godbit.

 

Klatring i sofaen burde være et besøk i buret eller en annen tydelig form for straff.

 

Og om bikkja alltid får oppmerksomhet ved bjeffing, så er det også vranglæring, akkurat som med et barn som skriker.

Buret skal ikke benyttes som straff. Det skal være et trygt sted hvor den gjerne går av fri vilje.

 

Ikke bruk godis for mye. Ros gleder en hund like mye. Vær konsekvent i kommunikasjon. Bruk enstavelses ord. Vi bruker "Gå ned" ifb sofa, stol og seng. Vi bruker navnet som "oppmerkelses ord".  Beskjeden blir da "Lussi, gå med".

 

Valpen din er i en meget viktig fase: "sosialisering". Les om det på nettet. 

 

Ha tålmodighet med valpen. Gå på valpekurs når den er 6 mnd gammel. Ikke vent mirakler i mellemtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Hard på straffen"?

Å sette hunden i bur er jo da straffen. Å sette hunden i bur for som avstraffelse er jo nøyaktig hva som bygger negativ assosiasjon med buret og som risikerer at hunden ikke frivillig bruker buret når du trenger det.

 

Det er jo massevis av folk som ikke kan ha hunden i bur nettopp fordi den ikke forbinder buret med noe positivt og trygt fordi den enten forbinder buret med å være innestengt for lenge eller at det brukes som straff. Det er mange situasjoner hvor det er gull verdt å ha en hund som liker å være i bur og det gjøres lettest med at buret utelukkende er noe positivt for hunden.

 

Har aldri hatt det problemet, hatt både hund og katt som har brukt bur for både koseplass og time out, så min konklusjon er jo at du må være veldig jævlig mot bikkja di for at den skal få dårlige assosiasjoner (skriking som straff feks er noe mange kanskje ikke ser problemet med fordi man ikke er fysisk slem mot bikkja, men det er nok til å gjøre en hund traumatisert). Hjelper enormt på at jeg alltid husker å gjøre buret så koselig og inviterende som mulig, som sagt hatt flere katter og hunder som har hatt null problemer med det, både katter og hunder smetter inn lett når det er tid for vet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...