Gå til innhold

TEST: Huawei MateBook X Pro med MX150-grafikk


Anbefalte innlegg

Hadde håpet at dette skulle være den perfekte reisekompanjongen, men siden det ikke er en hybrid (2-i-1) så er det fortsatt et hull i markedet for min del.

For meg har den perfekte pendler/jobb/underholdnings-maskina:

- Hybrid (vridbar skjerm/m touch)

- Lang batterilevetid (min 70 wh)

- Dedikert grafikk (min MX150 (trolig også max pga neste punkt))

- USB-C lader (ikke proprietær)

- Thunderbolt for docking

- Max 1,5 kg /14" helst, ikke et must

 

Finnes denne laptopen, er det noen grunn til at det ikke skal kunne gå?

HP har proprietær USB-C lader, Lenovo 9-serien har ikke dedikert skjermkort.

Acer Nitro 5 tror jeg har de kriteriene dine unntatt thunderbolt, og dessuten er den 15.6''. Jeg tror dagens USB-C klarer å dekke de fleste behovene du skulle hatt for thunderbolt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hadde håpet at dette skulle være den perfekte reisekompanjongen, men siden det ikke er en hybrid (2-i-1) så er det fortsatt et hull i markedet for min del.

For meg har den perfekte pendler/jobb/underholdnings-maskina:

- Hybrid (vridbar skjerm/m touch)

- Lang batterilevetid (min 70 wh)

- Dedikert grafikk (min MX150 (trolig også max pga neste punkt))

- USB-C lader (ikke proprietær)

- Thunderbolt for docking

- Max 1,5 kg /14" helst, ikke et must

 

Finnes denne laptopen, er det noen grunn til at det ikke skal kunne gå?

HP har proprietær USB-C lader, Lenovo 9-serien har ikke dedikert skjermkort.

Acer Nitro 5 tror jeg har de kriteriene dine unntatt thunderbolt, og dessuten er den 15.6''. Jeg tror dagens USB-C klarer å dekke de fleste behovene du skulle hatt for thunderbolt.

Mener du nitro spin? Acer Nitro 5 bommer vel på de fleste punktene. Spin har proprietær lader og for lite batterikapasitet.

Endret av indelible
Lenke til kommentar

Mener du nitro spin? Acer Nitro 5 bommer vel på de fleste punktene. Spin har proprietær lader og for lite batterikapasitet.

Jeg mente spin ja.

Batteritiden er ofte bedre på den enn på andre med høyere kapasitet. Husk at Coffee lake er strømgjerrig og at det dedikerte skjermkortet skrur seg av når det ikke brukes.

 

Uansett så burde du i hvert fall ha en av de nyeste prosessorene, ikke ta en fra syvende generasjon

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar

Elkjøp har en bra kampanje på MateBook X Pro akkurat nå hvor en får med en gratis tablet på kjøpet, men til min skuffelse har ikke i5-varianten (13995,-) dedikert grafikk. Stemmer det at kun i7 har MX150 GPU?

 

 

Mener du nitro spin? Acer Nitro 5 bommer vel på de fleste punktene. Spin har proprietær lader og for lite batterikapasitet.

Jeg mente spin ja.

Batteritiden er ofte bedre på den enn på andre med høyere kapasitet. Husk at Coffee lake er strømgjerrig og at det dedikerte skjermkortet skrur seg av når det ikke brukes.

 

Uansett så burde du i hvert fall ha en av de nyeste prosessorene, ikke ta en fra syvende generasjon

Det blir litt mye synsing, dette. iht Futuremark har Nitro spin 6t30m kontinuerlig videoavspilling, selv en HP spectre x360 med 7. gen CPU har 9t30m, lenovo yoga 910 har 10t40m. I tillegg har Spin en klump av et ladeadapter antar jeg, som ikke er praktisk å ha med seg hver dag.

 

Enig i at 8. gen er bedre valg.

Lenke til kommentar

Elkjøp har en bra kampanje på MateBook X Pro akkurat nå hvor en får med en gratis tablet på kjøpet, men til min skuffelse har ikke i5-varianten (13995,-) dedikert grafikk. Stemmer det at kun i7 har MX150 GPU?

 

 

Det blir litt mye synsing, dette. iht Futuremark har Nitro spin 6t30m kontinuerlig videoavspilling, selv en HP spectre x360 med 7. gen CPU har 9t30m, lenovo yoga 910 har 10t40m. I tillegg har Spin en klump av et ladeadapter antar jeg, som ikke er praktisk å ha med seg hver dag.

 

Enig i at 8. gen er bedre valg.

Dette blir ganske useriøst når det skal sammenlignes med laptoper som ikke har dedikert grafikk engang. Slik jeg forstår så tar futuremark med i beregningene at alle komponenter kontinuerlig er påslått, men ved videoavspilling vil kun intel sitt interne skjermkort være påslått med mindre det er snakk projisering av 4k til en TV eller lignende. Det er så enkelt som å sammenligne med en laptop med samme cpu og se hvor lenge de varer på batteriet de har.

Jeg skal teste nå hvor lenge min varer ved å kontinuerlig spille av en 1080p bluray film

 

Ps: lykke til med å finne en laptop uten adapter. Jeg visste ikke at det fantes noen man kan plugge rett inn i 230volt

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar

Da har den stått på fra 16:57 til 22:17. 24% batteri igjen, men jeg kommer ikke til å være våken når den til slutt tar kvelden. Det var noen updates som skjedde i mellomtiden og irriterende norton som ønsker oppmerksomhet, dessuten har den et halvt år gammel batteri og har en del bakgrunnsprogrammer slik at det ikke vil fungere like bra som en splitter ny ut av pakken. Du finner nok lengre batteritid og de samme tingene, men trolig ikke i Norge

Lenke til kommentar

Da har den stått på fra 16:57 til 22:17. 24% batteri igjen, men jeg kommer ikke til å være våken når den til slutt tar kvelden. Det var noen updates som skjedde i mellomtiden og irriterende norton som ønsker oppmerksomhet, dessuten har den et halvt år gammel batteri og har en del bakgrunnsprogrammer slik at det ikke vil fungere like bra som en splitter ny ut av pakken. Du finner nok lengre batteritid og de samme tingene, men trolig ikke i Norge

 

Det er fint at du er fornøyd med din laptop, men den oppfyller ikke ønskene mine og jeg har vurdert den tidligere.

 

Jeg kan ramse opp flere alternativer som du sier at ikke finnes i Norge innenfor 15-tommer, innenfor 13-tommer er det vel kun Surface Book 2 og ZenBook Flip 14. Lenovo Yoga 720 15 og HP Spectre x360 15 har begge bedre batterilevetid med dedikert GPU (sistnevnte selv i 4k oppløsning). Nitro Spin: 6t23m, Yoga 720 15: 8t50m, HP Spectre x360 15: 8t08m. Når vi ser på 13-tommere blir det verre, dedikert grafikk ser ut til å være noe som droppes på bekostning av vridbar skjerm på 13-tommere.

 

Mange laptoper har nå USB-C port for lading, noen krever at deres proprietære lader benyttes (f.eks. HP), mens andre tillater at alle USB-C adapter kan benyttes; altså kan en bruke mobilladeren sin til å lade både PC og mobil, noe som er praktisk for reise/pendling. At du ikke visste dette er OK, men at du har en nedsettende tone når du ikke har satt deg inn i hva som finnes i markedet er unødvendig.

Lenke til kommentar

Det er fint at du er fornøyd med din laptop, men den oppfyller ikke ønskene mine og jeg har vurdert den tidligere.

 

Jeg kan ramse opp flere alternativer som du sier at ikke finnes i Norge innenfor 15-tommer, innenfor 13-tommer er det vel kun Surface Book 2 og ZenBook Flip 14. Lenovo Yoga 720 15 og HP Spectre x360 15 har begge bedre batterilevetid med dedikert GPU (sistnevnte selv i 4k oppløsning). Nitro Spin: 6t23m, Yoga 720 15: 8t50m, HP Spectre x360 15: 8t08m. Når vi ser på 13-tommere blir det verre, dedikert grafikk ser ut til å være noe som droppes på bekostning av vridbar skjerm på 13-tommere.

Jeg blåser da i om du kjøper samme laptop som meg eller ikke, det er ikke hensikten med at jeg diskuterer. Hensikten er at jeg føler du feilsammenligner komponenter og laptoper. MX150 og gtx 1050 kan f.eks ikke sammenlignes, men hvis det eneste kriteriet ditt er dedikert GPU så selvfølgelig gå for MX150 da den gir mye mer for pengene.. Jeg var i en lignende båt som deg for bare få måneder siden og hadde de fleste kriteriene som deg, men jeg ville ha 15'' og jeg ville ha gtx 1050; og med de kriteriene er det færre valg. Takk og lov for filter i prisjakt forresten!

8.gen er mye bedre enn 7. gen, derfor valgte jeg denne til tross for lavere batterikapasitet. Men det beste for deg er kanskje å finne noe med lik prosessor, MX150, en mindre skjerm og høyere batterikapasitet. Det er nemlig med en gang mange flere alternativer så fort man nedgraderer skjermkortet og ikke bryr seg om skjermstørrelser, dessuten vil en mindre skjermstørrelse bety mindre batterisluk. Det jeg mente med ikke i Norge er at du trolig hadde funnet noe som hadde fylt absolutt alle kriteriene dine i f.eks USA, for da jeg så etter laptop så jeg mange bedre enn Nitro spin som ikke fantes her. Helst skulle jeg f.eks hatt 1060, men det var ikke mulig i Norge. 

Jeg har hørt om det med å lade fra USB-C men det gikk helt i glemmeboken. Uansett må man vel ha en adapter fra 230v til usb-c, og de er så klart mindre de, men fremdeles større enn vanlig usb. Ikke tro du får noe juice fra 5v-2A som er i vanlige mobilladere. Fordelen er jo så klart at du kan ha ekstra batterypack hvor som helst

 

PS: Aldri stol på oppgitte batteritider, de er nesten alltid feil. Du må se på fysiske tester som er gjort likt på alle. Laptopmag sier f.eks at Lenovo 720 varte i 8:30 (ikke 8:50), Spectre x360 i 8:26 (mer enn du oppga), Zenbook flip 9:27, surface 2 13:07!! og nitro spin 7:15 (ikke 6:30 altså).

Er vel liten tvil om at surface 2 er best her, men den koster til gjengjeld nesten dobbelte av de fleste andre kandidatene. Spørsmålet er hvor mye penger du kan bruke med god samvittighet, hvor mange ganger i året du trenger de prosentene med ekstra batteri, og hvor mange ganger i året du ønsker bedre skjermkort enn MX150

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar

Har sett på denne maskinen og vurdert den en stund. Valget er mellom i5- eller i7-versjonen. Skal bruke den primært til skole (word og eventuelt powerpoint,) spotify,nettsurfing,netflix og helt basic redigering i photoshop. Kommer jeg til å oppleve noe forskjell hvis jeg går for i7 og 16 gb ram, eller blir dette overkill?

 

Lenke til kommentar

Har sett på denne maskinen og vurdert den en stund. Valget er mellom i5- eller i7-versjonen. Skal bruke den primært til skole (word og eventuelt powerpoint,) spotify,nettsurfing,netflix og helt basic redigering i photoshop. Kommer jeg til å oppleve noe forskjell hvis jeg går for i7 og 16 gb ram, eller blir dette overkill?

 

Du vil ikke merke særlig forskjell til den bruken du nevner. Du betaler for ekstra lagring, kraftigere CPU, ekstra minne og dedikert grafikk om du går for toppmodellen.

Først og fremst vil du merke forskjellen ved tung grafikkbehandling, spill, voldsom multitasking og naturligvis er lagring kun et savn om du har behov for mer enn 250GB.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-vpGeLVii

Er forelsket ?

Har såååå lyst på denne men tror ikke lommeboka er enig..

 

Ser også på bildet av programvaren at det står "My phone". Hvordan ville denne ha fungert sammen med Huawei-telefonen?

Lenke til kommentar

Er forelsket

Har såååå lyst på denne men tror ikke lommeboka er enig..

 

Ser også på bildet av programvaren at det står "My phone". Hvordan ville denne ha fungert sammen med Huawei-telefonen?

Dette refererer nok til HUAWEI Share: " HUAWEI Share lar deg utveksle bilder og filer trådløst, raskt, enkelt og sikkert mellom HUAWEI enheter* uten å streame, eller bruk av USB eller tredje part software. Hastigheten er opp til 20 Mbps, 100 ganger raskere enn Bluetooth. Du kan dele 1000 bilder til din PC på 3 minutter, og 1 GB med video på 1 minutt.* " https://consumer.huawei.com/no/tablets/matebook-x-pro/

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...