Gå til innhold

Sikkerhetsklarering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du fylt ut og sendt inn sikkerhetsklareringsskjema?

Det er ikke slik at sikkerhetsklareringen følger innkalling eller sesjon, det er ett eget skjema du får som du må fylle inn. Det tar vel ca 2-3 måneder for hemmelig så vidt jeg husker, fra du har sendt inn/levert skjema.

Lenke til kommentar

Har du fylt ut og sendt inn sikkerhetsklareringsskjema?

Det er ikke slik at sikkerhetsklareringen følger innkalling eller sesjon, det er ett eget skjema du får som du må fylle inn. Det tar vel ca 2-3 måneder for hemmelig så vidt jeg husker, fra du har sendt inn/levert skjema.

 

Hadde sesjon i august 2017, sendte inn sikkerhetsklareringskjemaet i perioden August-Oktober om jeg husker riktig. Betyr det da at om jeg ikke har hørt noe fra forsvaret angående sikkerhetsskjemaet at alt er i orden?

Lenke til kommentar

Erfaring fra kolegaer på jobben som sender inn viser 6-12 mnd for oss utenfor forsvaret selv...... Antar forsvaret har muligheter for å komme forran i køa.

 

Ellers vil jeg anta at målet til vernepliktsverket er at sikkerhetsklarering er på plass før rekruttskolen er ferdig. (De trenger ikke å vite status på klarering før de skal plassere deg ut på stasjon etter rekrutten.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Erfaring fra kolegaer på jobben som sender inn viser 6-12 mnd for oss utenfor forsvaret selv...... Antar forsvaret har muligheter for å komme forran i køa.

Forsvaret kan snike ja, selv ble jeg snikt frem flere måneder for en klarering jeg trengte.

Men så spørs det på forhold også da, må de ha informasjon fra andre land, så kan det ta lang tid.

 

Selv sendte vi som standard inn skjema for reklarering(samme skjema) 6mnd før den gamle gikk ut.

 

Hadde det tatt 6-12 måneder ville det vært ganske meningsløst å klarere de i førstegangstjenesten, ettersom da en del ikke ville rukket å bli klarert i det hele tatt og alle ville vært langt ut i vanlig tjeneste før de ble klarert..

Lenke til kommentar

Ser du har Panserbataljon logoen, OP! Tjenestegjorde der selv, alle ble sikkerhetsklarert før rekruttskolen ble ferdig (2 mnd).

 

Spennende! Kan du fortelle litt om opplevelsen din i Pbn? Skal selv i panser og håper på å bevise meg verdig en plass i en av stormeskadronene!

Lenke til kommentar

Nå som vi allerede er på temaet med sikkerhetsklarering, har seg slik at jeg har fått meg en kjæreste etter at jeg fylte ut og sendte blanketten/skjemaet. Vi har også bodd sammen i en bolig fra januar og nå til juli (vi bor på separate adresser etter at jeg reiser til militæret og er jo per definisjon ikke samboere lenger da) er det slik at jeg må ringe inn til forsvaret/nsm å informere om dette?

Lenke til kommentar

Spennende! Kan du fortelle litt om opplevelsen din i Pbn? Skal selv i panser og håper på å bevise meg verdig en plass i en av stormeskadronene!

Veldig bra! Tjenestegjorde i stormeskadron 3, utrolig dyktig personell. Var mye skyting i rekrutten, og selve året generelt og. Vi drev mye med "gammel krigføring", der mesteparten av tiden ble brukt i skogen og på skytebane. Om du er glad i å være ute, krige med gode kamerater, anbefaler jeg stormesk 3 / 4. 

Pbn består av:

- Kavalerieskadron 1 (mye gåing, de skal gå bak fiendens linjer og lage observasjonspost)

- Stridsvogneskadron 2 (sier seg selv, stridsvogner med skytter, lader og vognfører ps: aldri bruk ordet tanks)

- Stormeskadron 3(nevnt ovenfor)

- Stormeskadron 4 (lik stormesk3)

- Kampstøtteeskadron 6 (mekanikere, kjøretøy etc)

 

I løpet av de første dagene vil man gå gjennom ulike intervjurunder der intervjueren prøver å finne ut av hvilken eskadron som passer deg best. Da jeg tjenestegjorde for 3-4 år siden var det mange som ville inn i stormesk 3 eller 4, selv ville jeg inn i kampstøtte. Alle med yrkesrelatert bakgrunn typ mekaniker, elektriker etc havnet i kampstøtte. Ble spurt på intervju om mine interesser, og nevnte blant annet dataspill. Derav sa intervjueren at jeg passet best inn i stridsvogn som skytter eller stormesk 3/4. De fysiske testene som 3000m, pushups osv ble holdt etter man ble plassert inn i eskadronene, men kan hende de har endret siden da.

 

Om du er fast bestemt på stormesk 3/4 ville jeg ha sagt på intervjuet at du er glad i å være ute, er eksplosiv (viktig når man skal angripe som lag) og noe liknende. Hvis du har en yrkesrelatert bakgrunn havner du mest sannsynlig i kampstøtte , men om du klarer å selge deg selv godt nok; aldri si aldri. 

 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå som vi allerede er på temaet med sikkerhetsklarering, har seg slik at jeg har fått meg en kjæreste etter at jeg fylte ut og sendte blanketten/skjemaet. Vi har også bodd sammen i en bolig fra januar og nå til juli (vi bor på separate adresser etter at jeg reiser til militæret og er jo per definisjon ikke samboere lenger da) er det slik at jeg må ringe inn til forsvaret/nsm å informere om dette?

Er litt usikker, men vil si nei. Er mange papirer du skal fylle ut på innrykksdagen, og de første ukene i forsvaret. Er utrolig mye venting.

Lenke til kommentar

Supert da kan jeg vel vente med å skrive inn dette til etter innrykk.Vil ikke heller at forsvaret eller nsm skal tro at jeg tilbakeholder info hahaha. Men er samboer/kjæreste av betydning for sikkerhetsklarering? Eller trenger jeg ikke fylle ut indet hele tatt noe om henne?

Lenke til kommentar

Jobbet med en som ikke fikk klarering fordi han utelot å føre inn noe info på skjemaet. Hadde han ført det inn ville det neppe skapt noe problem.

At du har samboer påvirker skjeldent klareringen, at du ikke fører det inn, altså holder det at du har samboer skjult er fort mye værre.

Før inn alt.

 

Jeg jobbet med en som mistet klareringen fordi han fikk samboer også, men det var høyere klarering enn du skal ha, så det er neppe relevant her :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

I Aftenposten ble det skrevet om en som hadde fått klareringen sin inndratt pga. noe et familiemedlem hadde gjort for noen år tilbake. 
Er det noen som vet hvor bredt sikkerhetsklareringen anser som en et familiemedlem? Altså, gjelder det Besteforeldre, foreldre, søsken og deres barn, og dine barn? Eller gjelder det også søsknene til dine foreldre (onkler og tanter og deres familie) og osv. Hvor langt går de egentlig? 

Lenke til kommentar

I Aftenposten ble det skrevet om en som hadde fått klareringen sin inndratt pga. noe et familiemedlem hadde gjort for noen år tilbake. 

Er det noen som vet hvor bredt sikkerhetsklareringen anser som en et familiemedlem? Altså, gjelder det Besteforeldre, foreldre, søsken og deres barn, og dine barn? Eller gjelder det også søsknene til dine foreldre (onkler og tanter og deres familie) og osv. Hvor langt går de egentlig? 

Dette avhenger av hvilken klarering du skal ha oppmot stillingen din...

Mest sannsynlig vil du ikke trenge noe mer enn foreldrene dine.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er det noen som vet hvor bredt sikkerhetsklareringen anser som en et familiemedlem? Altså, gjelder det Besteforeldre, foreldre, søsken og deres barn, og dine barn? Eller gjelder det også søsknene til dine foreldre (onkler og tanter og deres familie) og osv. Hvor langt går de egentlig? 

Normalt (altså ikke i "særlige tilfeller" som det står referert til i linken...) er det slik:

 

Konfidensielt: Kun objektet selv.

Hemmelig: som over +nåværende ektefelle/samboer/partner.

Strengt Hemmelig: som over +andre nærstående, i praksis foreldre, barn og søsken. (inkludert adoptiv/foster/steforeldre/-søsken)

Også forelder/-re til felles barn, selv om personen(e) ikke lenger er din(e) partner(e).

 

Står relativt tydelig beskrevet hos NSM selv.

 

Onkler, tanter, nevøer og nieser, eller søskenbarn og enda lenger ut er normalt ikke av interesse, se imidlertid punktet om "Annen nær tilknytning" under nærstående.

 

Mest sannsynlig vil du ikke trenge noe mer enn foreldrene dine.

Foreldre er ikke viktige (og trenger heller ikke oppgis navn og personnr på) før det er behov for SH/NATO CTS. Samboer/ektefelle er mer sannsynlig/aktuelt.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...