Gå til innhold

Få mest ytelse av en gammel laptop - kjøre premiere pro


Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg har to eldre laptoper, og lurer på om en av de muligens kan oppgraderes til å kjøre premiere pro. 

 

Acer Aspire e1 Series v5we2:

  • Intel Core i7-4500U 1.80 GHz
  • 8 GB ram 
  • win 10, 64 bit
  • Intel HD Graphics Family Haswell GT2 (?) 
  • 700 GB HDD

Jeg har prøvd flere ganger med denne, og mener den har gjort jobben før, riktig nok ikke "effektivt", men det har gått i nød. Når jeg prøvde nå nylig, gikk ting ENORMT tregt, og jeg lurer derfor på om en oppgradering av harddisken til en SSD kanskje gjør susen? Spørsmålet er vel egentlig: Om jeg bytter ut harddisken til en SSD, vil de andre komponentene vere gode nok til å kjøre premiere ok? Så vidt jeg kan forstå av adobe's system requirements, skal den i teorien kunne kjøre det. 

 

Den andre laptopen er en 2011 macbook air, med 1.7 ghz intel core i5, 4gb ram og intel HD graphics 3000 384 mb. SSD disk, sikkert på 120 gb. Denne maskinen møter ikke kravene til Adobe, så regner ikke med denne er aktuell? Den kjører riktig nok andre adobe-programmer raskere...men sikkert pga ssd'en? 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SSD er en enkel oppgradering du kan gjøre uten å sette deg inn i ting. Bytter du ut hoveddisken din med en SSD, kan du sette den gamle inn i et USB-kabinett og plugge det inn maskinen din for å fortsatt ha tilgang til den.

 

 

RAM må du sjekke mer opp. Er det RAM-slotter du kan sette større RAM-brikker i og hvor mye RAM takler maskinen ? 

 

Type RAM som står i maskinen kan du sjekke med CPU-Z

 

Og når du har vurdert alt dette og regnet på det, er det lurere å selge de to maskinene dine og kjøpe en med bedre spec eller har du lisenser bundet opp i maskinen(e)?

Lenke til kommentar

SSD er en enkel oppgradering du kan gjøre uten å sette deg inn i ting. Bytter du ut hoveddisken din med en SSD, kan du sette den gamle inn i et USB-kabinett og plugge det inn maskinen din for å fortsatt ha tilgang til den.

 

 

RAM må du sjekke mer opp. Er det RAM-slotter du kan sette større RAM-brikker i og hvor mye RAM takler maskinen ? 

 

Type RAM som står i maskinen kan du sjekke med CPU-Z

 

Og når du har vurdert alt dette og regnet på det, er det lurere å selge de to maskinene dine og kjøpe en med bedre spec eller har du lisenser bundet opp i maskinen(e)?

I følge gpu-z er det ddr3 ram. Usikker på om disse innstillingene har noe med RAM å gjøre, men legger de til uansett: Bus width: 128bit, memory size N/A. Bandiwth 25,6 gb/s. 

Det ser ut som både ram-brikkene og harddisken skal vere ganske enkelt å bytte ut: https://imma.gr/71597x75220

 

Edit: Ang salg, har jeg tenkt en del på det, men regner med de begynner å bli såpass gamle at jeg "tener mer på å ha de selv". Er nok ikke mange lapper noen ønsker å betale for en gammel mac og en treig gammel acer. 

Endret av HornYkorN
Lenke til kommentar

Denne maskinen (E1-572P-74508G75Dnii) takler 8 GB RAM, som allerede står i.

Det er sider som sier 16 GB på E1-572P, men da er det ikke med det eksakte modellnummeret.

Mulig du har noe å gå på her med BIOS-oppdatering. Dette må du i så fall forvisse deg om før du shopper RAM.
 
Den bruker DDR3 PC3-12800 1600MHz CL=11 Unbuffered NON-ECC 1.35V 204-pin SODIMM

SSD kan du egentlig bruke hva som helst som er 2,5" så lenge den gir hastigheter mot 500 MB/s, så den du har plukket ut er helt grei sånn sett.

Du kan jo oppgradere med SSD først og se om det holder, og så evt sjekke opp RAM etterpå.

Virtuelt minne ned mot SSD er ganske kjapt, så godt mulig det er bra nok.

Lenke til kommentar

Denne maskinen (E1-572P-74508G75Dnii) takler 8 GB RAM, som allerede står i.

Det er sider som sier 16 GB på E1-572P, men da er det ikke med det eksakte modellnummeret.

Mulig du har noe å gå på her med BIOS-oppdatering. Dette må du i så fall forvisse deg om før du shopper RAM.

 

Den bruker DDR3 PC3-12800 1600MHz CL=11 Unbuffered NON-ECC 1.35V 204-pin SODIMM

 

SSD kan du egentlig bruke hva som helst som er 2,5" så lenge den gir hastigheter mot 500 MB/s, så den du har plukket ut er helt grei sånn sett.

 

Du kan jo oppgradere med SSD først og se om det holder, og så evt sjekke opp RAM etterpå.

 

Virtuelt minne ned mot SSD er ganske kjapt, så godt mulig det er bra nok.

Allright, takker for god hjelp! :) 

Lenke til kommentar

Harddisk til ssd er det du får mest igjen for. Rense pcen for støv inni og legge på ny kjølepasta, f.eks thermal grizzly kryonaut kan og hjelpe da cpu ofte kan kjøre på høyere frekvens over tid :)

 

Dette er viktig på gamle maskiner. 

Symptomet er gjerne at maskinen er tregere enn før og at viften går på max ved belastning.

https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html gir en grei oversikt.

En reinstallering av Windows fra en formatert harddisk er som regel også med på å forbedre ytelsen litt.

En kan også gå igjennom servìces på maskinen og slå av ting en ikke trenger.

https://bitsum.com/parkcontrol/ kan også hente ut litt ytelse.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...