Gå til innhold

Nå kjører Norges første selvkjørende buss i trafikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"– Blant det vi skal se på er at de tilretteleggingene vi gjør, som at bussen skal ha forkjørsrett på offentlig vei, fungerer."

 

Dersom denne veien ikke er skiltet som forkjørsvei kan det fort bli kollisjon.

Skulle tro en autonom buss må følge normale trafikkregler, og vikeplikt fra høyre er en av de aller viktigste reglene.

Hvem har skylden dersom den autonome bussen egentlig skulle stoppe?

Lenke til kommentar

Så bussen på veien på Forus i dag. Grunnen til at jeg så det var den lang trafikk kø det skapte bakk seg. 12km/t på en offentlig vei i et travelt område passer ikke, det burde ha vært på sykkelstien e.l. mellom Equinor bygninger eller noe. Veien bussen kjører på er ganske komplisert, med kryss, innkjøring og utkjøring, rundkjøringer og flere fotgjengeroverganger, så det blir en skikkelig utfordring!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så bussen på veien på Forus i dag. Grunnen til at jeg så det var den lang trafikk kø det skapte bakk seg. 12km/t på en offentlig vei i et travelt område passer ikke, det burde ha vært på sykkelstien e.l. mellom Equinor bygninger eller noe. Veien bussen kjører på er ganske komplisert, med kryss, innkjøring og utkjøring, rundkjøringer og flere fotgjengeroverganger, så det blir en skikkelig utfordring!

 

Hva er egentlig poenget med å ha slike busser? De kjører alt for sakte, er dyre, skaper trafikkproblemer og bruker egentlig ganske dum teknologi.

 

Ikke si at det er en god start, fordi skal den gå fort må den lages på en helt annen måte. Virker som om de bare driver med et PR-stunt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er egentlig poenget med å ha slike busser? De kjører alt for sakte, er dyre, skaper trafikkproblemer og bruker egentlig ganske dum teknologi.

 

Ikke si at det er en god start, fordi skal den gå fort må den lages på en helt annen måte. Virker som om de bare driver med et PR-stunt.

 

Det er utrolig mange roboter som går tregt, men de gir fordeler for det om. Kostnader og sikkerhet er jo to viktige faktorer her. Og om jeg har forstått det rett kan den kjøre en del fortere også, slik at den etterhvert ikke vill skape kø problemer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er utrolig mange roboter som går tregt, men de gir fordeler for det om. Kostnader og sikkerhet er jo to viktige faktorer her. Og om jeg har forstått det rett kan den kjøre en del fortere også, slik at den etterhvert ikke vill skape kø problemer. 

 

Den kan kjøre maks 20 km/t, og det øker sjansen for trafikkulykker. 

 

Normale busser er tryggere siden de har samme hastighet som trafikken, og de er selvfølgelig mye billigere. Det finnes andre kostnader enn sjåføren, og for øyeblikket trenger de en kontrollør. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Den kan kjøre maks 20 km/t, og det øker sjansen for trafikkulykker. 

 

Normale busser er tryggere siden de har samme hastighet som trafikken, og de er selvfølgelig mye billigere. Det finnes andre kostnader enn sjåføren, og for øyeblikket trenger de en kontrollør. 

 

Wiki siden til EZ10 sier 40. Så lenge den holder seg der hvor det er lave nok fartsgrenser så går det jo bra. 

 

For øyeblikket ja, men målet er jo å ikke ha dette. Klart det finnes andre kostnader, men en kan spare mye på å fjerne denne føreren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wiki siden til EZ10 sier 40. Så lenge den holder seg der hvor det er lave nok fartsgrenser så går det jo bra. 

 

For øyeblikket ja, men målet er jo å ikke ha dette. Klart det finnes andre kostnader, men en kan spare mye på å fjerne denne føreren. 

 

40 km/t er teknisk makshastighet, de sier at 20 km/t er cruise hastighet og for øyeblikket kjører den 6 km/t. 

 

Og det er definitivt ikke billigere. La oss si vi har en busslinje som kjører direkte fra A til B. Turen tar en time fram og tilbake i 60 km/t og 3 timer i 20 km/t og det kommer 200 personer iløpet av rush hour og 1000 iløpet av en arbeidsdag.

 

Alternativ A: Vi har 2 busser som går hver halvtime, og trenger derfor 2 sjåfører. Siden en del av lønnen går tilbake til staten så trenger ikke passasjerene å betale mer enn 2.5 kroner for sjåføren per tur.

 

Alternativ B: Vi har 60 selvkjørende busser som går hver 3 minutt. Det koster 1 million kroner per år å leie en av disse selvkjørende busser. Det representerer en pris på 200 kroner per tur. Og jeg tror vi trenger mer enn 2 ansatte til å reperare, passe på og rengjøre bussene. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

40 km/t er teknisk makshastighet, de sier at 20 km/t er cruise hastighet og for øyeblikket kjører den 6 km/t.

 

Og det er definitivt ikke billigere. La oss si vi har en busslinje som kjører direkte fra A til B. Turen tar en time fram og tilbake i 60 km/t og 3 timer i 20 km/t og det kommer 200 personer iløpet av rush hour og 1000 iløpet av en arbeidsdag.

 

Alternativ A: Vi har 2 busser som går hver halvtime, og trenger derfor 2 sjåfører. Siden en del av lønnen går tilbake til staten så trenger ikke passasjerene å betale mer enn 2.5 kroner for sjåføren per tur.

 

Alternativ B: Vi har 60 selvkjørende busser som går hver 3 minutt. Det koster 1 million kroner per år å leie en av disse selvkjørende busser. Det representerer en pris på 200 kroner per tur. Og jeg tror vi trenger mer enn 2 ansatte til å reperare, passe på og rengjøre bussene.

Det var jo kun ett eksempel, denne kan svare seg til andre situasjoner. Evt noe helt annet, som du nevnte tidligere er det gjerne bare ett teit testprosjekt. Men jeg liker det og skal garantert ta den:)

Lenke til kommentar

Hørte med en som ferdes der ute, derfra kunne det opplyses om at FOTGJENGERE har VIKEPLIKT for denne bussen IG FOTGJENGERFELT! Ikke særlig imponerende, og ikke noe jeg vil kalle et spesielt bra fremskritt. Mer sånn desperat klamring til et syltynt håp om en bedre fremtid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...