Gå til innhold

Bagasje på transfer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

takker. Har aldri flydd transfer med to "forskjellige" selskap som ble kjøpt samtidig på hjemmesiden til en aktør før. Sist gang måtte vi hente ut bagasjen i Frankfurt før turen videre til Miami, men da hadde vi beregnet dette i tiden. Nå har jeg 50 min på meg til transfer og skal man sjekke inn og ut så er jo dette fysisk umulig  :w00t:

Lenke til kommentar

Det er 3 tilfeller hvor man må håndtere bagasje under transit:

 

1) Om man kommer inn i landet og skal videre til en annen flyplass i det landet. Om du fx kommer til Brussel og skal fly videre til Liege. Unntaket er land som håndterer at bagasje sendes gjennom enten pga. felles tollsone med stedet du fløy fra eller ved at bagasjen håndteres forskjellig på den endeselige flyplassen. Fløy engang til Oslo-Køben-Alicante. I Alicante kom ikke bagasjen på det oppgitte bagasjebåndet og jeg meldte den savnet. Jeg ble da fortalt at bagasjen min var sendt til et eget bagasjebånd for ikke-EU hvor det stod tollere og ventet på meg.

 

2) Om du ikke har gjennomgående billett. Du har altså separate innsjekkinger og bagasjen må sjekkes inn igjen. Dette kan ta tid og ved forsinkelser og liten margin er det lett å miste det neste flyet. Her er det mange som brenner seg for å spare noen kroner.

 

3) Land som ikke har internasjonal transit. USA er et eksempel på dette.

Lenke til kommentar

takker. Har aldri flydd transfer med to "forskjellige" selskap som ble kjøpt samtidig på hjemmesiden til en aktør før. Sist gang måtte vi hente ut bagasjen i Frankfurt før turen videre til Miami, men da hadde vi beregnet dette i tiden. Nå har jeg 50 min på meg til transfer og skal man sjekke inn og ut så er jo dette fysisk umulig  :w00t:

SAS og Aegean er i samme allianse. Har flydd med både 3 og 4 forskjellige selskaper på samme booking uten problemer.

 

Det er uklart hva du mener med "kjøpt samtidig" her. Kjøpte du 2 billetter med 2 bookingkoder samme dag eller kjøpte du en booking med 1 bookingkode hvor 2 forskjellige selskaper flyr?

Lenke til kommentar

har ikke USA transit lengre? har fløyet tidligere via Geneve og da sjekket vi inn bagasjen på OSL og ut på Newark.

Transit betyr at du flyr til flyplassen og flyr så videre med et annet fly.

 

Flyr du til Newark via Geneve så har du transit i Geneve. Geneve har vanlig internasjonal transit så det er ingen problemer der.

Flyr du derimot den lange veien til Geneve via Newark så er det Newark du har transit i. Newatk har ikke internasjonal transit så du må gjennom immigration, ta bagasjen gjennom tollen og så sjekke inn igjen bagasjen før du kan fly videre til Geneve.

 

Såvidt jeg vet så har USA aldri hatt internasjonal transit. Det er noen ytterst få unntak for dette med flighter som har mellomlanding i USA og hvor folk reiser videre på samme fly med samme flightnummer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...