Gå til innhold

Kan bankene egentlig hjelpe?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De kan f.eks bake lån inn i boliglånet eller evt. gi avdragsfrihet på boliglån eller billån slik at du kan betale ned forbrukslånet raskere.

Har du jobb nå og er på rett kjør økonomisk sett?

Kanskje vurdere å selge bilen og kjøpe en billigere, evt ikke ha bil om det er mulig?

Lenke til kommentar

De kan f.eks bake lån inn i boliglånet eller evt. gi avdragsfrihet på boliglån eller billån slik at du kan betale ned forbrukslånet raskere.

Har du jobb nå og er på rett kjør økonomisk sett?

Kanskje vurdere å selge bilen og kjøpe en billigere, evt ikke ha bil om det er mulig?

Jeg har jobb, og kommer til å stige i lønn om ca 3 måneder. Min kone får 100% etter sommer, så alt ser egentlig veldig lyst ut. 

Vi har to biler, og det er vi nødt til å ha. Vi bor på landet med lite offentlig transport. (Type 4 busser om dagen) 

Vi har bare ett billån. 

 

Den posten jeg ser at vi virkelig kan forbedre er mat. Der tror jeg at vi kan spare mye. 

 

Når det gjelder forbrukslån etc så tror jeg at vi kan få unna et eller to (er tre lån totalt på 129k)

 

Det jeg gjerne skulle ha fått laget er en god budsjett-ark som vi kunne ført på. 

DER er jeg helt ubrukelig. 

Lenke til kommentar

Det er lite bankene kan gjøre for å hjelpe, du er nødt til å ta grep selv, og sørge for at du har en langsiktig vei ut av situasjonen. Dersom det er mulig, bør du låne opp på bolig, og betale ned forbruksgjelden med dette, for å få lavere rente. Du sier at dere har behov for to biler, men kanskje bytte til rimeligere biler? Eller selge en og inngå/overta avtale om leasing for en ny? Det vil frigjøre kapital som kan gå til nedbetaling av forbruksgjeld, og rente på leasing er jo lav.

 

Å lage et budsjett er enkelt. Bruk et regneark, sett opp inntekter og kostnader (kjente og antatte), så ser du hvordan dette går.

Lenke til kommentar

Mange bankar tilbyr gratis budsjettmalar som f.eks.:

https://www.sparebank1.no/content/dam/SB1/vedlegg/verktoy/Privat_Budsjett_SB1_2015.xlsx

Eit søk på privatbudsjett i google gir deg også fleire andre alternativ.

 

Utfordringa ligg i å klare å fylle ut budsjettet korrekt, då enkelte utgiftspostar kan være vanskelige å talfeste.

Eit tips om det er problemet er at du startar å fylle ut budsjettet med dei tala du har oversikt over, og så utover året så sett du inn andre utgifter etterkvart som dei dukker opp. Den kan f.eks. gjelde TV-lisensen som kjem to gongar i året, då kan det være lettare å sette opp dei utgiftene når dei kjem i januar og juli i staden for å gjennomsnittsberekne for å sette ein sum for kvar måned.

Start med å fylle inn det du brukar i dag på dei forskjellige postane, deretter ser du kor mykje du klarar å spare inn, og deretter lager eit nytt budsjett basert på sparetiltaka du har fått gjort.

På den måten vil då få oversikt over kor mykje du har til overs som du då kan bruke til nedbetaling av lån og sparing.

 

Det vil også være mulig å betale for at nokon hjelper deg med å sette opp eit budsjett, men det er sjeldan lønsomt, særleg tatt i betraktning av at behovet for eit skikkelig budsjett ofte er knytta opp mot at ein har dårleg råd i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Med tanke på budsjett. Den beste måten å ta tak i noe så omfattende på, er å sette av 15-30 minutter -hver kveld-. -Ikke- prøv å få oversikt i èn omgang. Det blir for omfattende og slitsomt.

 

Men når du kommer i gang, vil du bli overrasket over hvor lett det er å holde oversikt. Det trenger ikke gjøres avansért. Gjør det som en dagbok. Når du er i gang, kan du begynne å planlegge fremover, og endre planer konstant. Ta vare på alt av kvitteringer og skriv ned runde utgifter.

 

Ellers er det bare å si at forbrukslån er galskap. 120 000 i året til 20% rente er 24 000 kr i året -bare i renter-. Det er 2000 kr per måned du ellers kunne brukt på mat.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Ellers er det bare å si at forbrukslån er galskap. 120 000 i året til 20% rente er 24 000 kr i året -bare i renter-. Det er 2000 kr per måned du ellers kunne brukt på mat.

Litt flisespikkeri: Det blir rente når dette bakes inn i boliglånet også, men med for eks 3 % rente reduseres kostnadene fra 24.000 til 3.600 pr år for et lån på 120k. Når det er sagt, får man 23 % (pr 2018) skattefradrag for renteutgiftene, så nettokostnad reduseres fra 18480 til 2772, men uansett gir renteforskjellen 1309 kr mer tilgjengelig netto pr måned. Penger det også!

Endret av zanta
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...