Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bytte av fastskrudd taklampe samt skjøting av ledning - usikker på reglemang


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en taklampe som jeg må skifte ut. I tillegg så må den nye flyttes lengre bort og ned på veggen av praktiske grunner. Derfor må jeg også skjøte ledningen.
Den er festet i taket med to skruer. Ledningen på lampen går gjennom veggen til en gammeldags vribryterr.

Jeg har prøvd å sett litt på hva som er lov og ikke lov av ufaglærte, men klarer ikke å bli klok på taklamper. Det skrives:
"[ufaglærte kan lovlig] koble til eller skifte ut lamper som henger i takkrok eller lignende, som er koblet til med kroneklemme eller plugg/stikkontakt. Lampene må ikke være en del av den faste installasjonen."

Men jeg forstår ikke hva som karakteriseres som en del av fast installasjon. Den er jo skrudd fast, men.. Har jeg altså lov til å gjøre dette eller ikke?

Vedlagt bilde av lampen utvendig og innvendig

 

post-261064-0-34783400-1528399750_thumb.jpg

post-261064-0-11627300-1528399796_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar alle. Det var det jeg fryktet. Ja, det hadde vært fint å fått montert stikkontakt, men da dette er i en loftsbod som blir minimalt brukt så har jeg lite lyst å betale nevneverdig for dette. Ser ut til at jeg får holde meg til å henge arbeidslys i taket. I alle fall enn så lenge.

Lenke til kommentar

På generelt grunnlag så vil vi ikke at det skal oppfordres til ulovlig arbeid. Les gjerne denne tråden for litt info om hva du selv kan gjøre av elektriske arbeider, og eventuelt bli med på diskusjon rundt dette: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1746217

 

Såvidt jeg kan forstå av beskrivelsen og bildene så er dette arbeid som skal utføres av godkjent elektroinstallatør. Jeg anser det som et dårlig råd å si "just do it, bare pass på å ikke bli busta".

Lenke til kommentar

Så han kan skru strømkabler som kommer ut av taket i nærheten av en krok fast i en sukkerbit og koble det videre til en taklampe. Men så fort den sukkerbiten befinner seg på innsiden av en koblingsboks er det ulovlig... Samme arbeid, samme risiko.

Og er huset nyere enn 2007 får man ikke lov til å leke med sukkerbiter heller.

Lenke til kommentar

Så han kan skru strømkabler som kommer ut av taket i nærheten av en krok fast i en sukkerbit og koble det videre til en taklampe. Men så fort den sukkerbiten befinner seg på innsiden av en koblingsboks er det ulovlig... Samme arbeid, samme risiko.

Og er huset nyere enn 2007 får man ikke lov til å leke med sukkerbiter heller.

Nei, man kan ikke koble til en sukkerbit på enden av en kabel slik du beskriver. Dog kan du koble til en lampe på et eksisterende takpunkt / koblingspunkt. Etter forskriften kan man egentlig bare koble til på DLC uttak eller stikk dersom man ikke er autorisert.

Lenke til kommentar

Begge er feil etter min forståelse av regelverket. Det er fortsatt lov for privatpersoner å bytte en eksisterende nedhengt lampe, tradisjonelt koblet på sukkerbit. Det er derimot ikke lov for installatører å legge opp til slik løsning på nye installasjoner.

 

Men ja, fastmontert er fastmontert, og ikke jobb for privatpersoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begge er feil etter min forståelse av regelverket. Det er fortsatt lov for privatpersoner å bytte en eksisterende nedhengt lampe, tradisjonelt koblet på sukkerbit.

Dette har du helt rett i. Jeg svarte bare ut i fra måten teksten i det andre innlegget var formulert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...