Gå til innhold

Loqal/Get bridge router. Noen som vet når dette blir tilgjengelig


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har sett på diverse forum helt fra 2013 at å sette routeren fra loqal/get i midt-norge er umulig da de ikke har flere ipv4 adresser. Greit nok det. Men siden 2013 så har de lovt dyrt og heldig om at de holder på å ordne en løsning som fikser dette. De skal gå over til ipv6  :w00t: .

Men 5 år senere og mange flere frustrerte kunder så har løsningen enda ikke kommet. 

De på kundeservice har ikke noe info å gi. Helst da de ikke helt vet hva å bridge en router betyr. 

Lurer på om det er noen der ute som vet noe i det hele tatt?

 

Forøvrig så gleder jeg meg til den dagen det blir frislipp på fiber. Da forsvinner loqal/get veldig fort fra huset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk ordnet bridge på en inteno fra get for noen måneder siden. Anbefaler å ta kontakt med teknisk support og ikke kundeservice. 

 

Forklarte problemet mitt til kundeservice, ble satt over til teknisk og de skjønte behovet for bridge og satte opp dette for meg. 

 

Bare ikke velg port 4 for bridge dersom du har tv.

Lenke til kommentar

Jeg har ren fiber fra loqal hjemme, og hadde ikke noe problem med å få satt denne i bridge nei. Det er vel et års tid siden.

 

I tillegg har jeg satt opp et par lokasjoner på jobb gjennom get sameie. Samme router og nogenlunde samme infrastruktur som loqal fiberen, her også har jeg fått de til å sette opp bridge. Det er samme innlogging på disse som loqalopplegget jeg har hjemme, så tror ikke det er mye som skiller mellom sameie og privat.

 

Begge deler i Trondheim

 

Har forsåvidt hatt en del problemer med loqal/get vedr andre ting, og da har jeg vært nødt til å ringe inn flere ganger for å snakke med noen som har teknisk innsikt. Det hjelper som regel å ringe mellom 9 og 16 for å treffe på de rette folka.

Lenke til kommentar

Hvem ringte du isåfall. Ringte nettopp kundesupport hos Get og der ble jeg ikke satt over til tekniskavdeling. Han sa at jeg hadde kommet til tekniskavdeling. 

Prøvde å forklare at jeg har gått til innkjøp av Google wifi og sitter nå med dobbel nat og dobbel subnet. Fikk ikke noe særlig forståelse av det. Fikk beskjed om at det lot seg ikke gjøre. De hadde problemer med å sette disse boksene i bridge mode. 

Han skulle nå prøve å sette lan1 i bridge, men når jeg kobler kabelen direkte til routeren så får jeg vanlig ip-adresse på maskina.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er ikke noen problem å ordne dette selv, tar et par minutter (Google frem root passord - finnes på nettet for de aktuelle modellene GET benytter i Trøndelag).

 

I mitt tilfelle har jeg fiber rett inn i huset, å valgt at ta ut SFP modulen fra fiber modemet å sette denne rett i egen svitsj som maserer trafikken inn til egen ruter (pfsense). Fungerer som fjell, har ikke hatt et eneste problem siden dette vært gjort (i 2014).

Endret av jkaberg
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Du trenger ikke nødvendigvis å sette routeren i bridge med Get. Jeg har fjernet hele GET routeren(har fiber fra dem), kjører kabelen direkte inn i min egen router, og får dermed ekstern ip addresse. Ingen konfigurasjon nødvendig bortsett fra vanlig dhcp client.

Jeg har også TV fra Get(Get Mikro - RJ45 IPTV dekoder), dette virker også og er koblet til på baksiden av min egen router. Måtte aktivere IGMP proxy slik at multicast pakkene flyter fra WAN siden til innsiden mot Get Mikro dekoderen.

Lenke til kommentar
3 hours ago, ATG said:

Du trenger ikke nødvendigvis å sette routeren i bridge med Get. Jeg har fjernet hele GET routeren(har fiber fra dem), kjører kabelen direkte inn i min egen router, og får dermed ekstern ip addresse. Ingen konfigurasjon nødvendig bortsett fra vanlig dhcp client.

Jeg har også TV fra Get(Get Mikro - RJ45 IPTV dekoder), dette virker også og er koblet til på baksiden av min egen router. Måtte aktivere IGMP proxy slik at multicast pakkene flyter fra WAN siden til innsiden mot Get Mikro dekoderen.

Hei! Når du sier kabel så mener du SFP rett inn i ruteren din da (hvilken ruter forresten ?) Strålende å høre at det ikke kreves noe mer enn å flytte kabelen i egnet ruter isåfall

Lenke til kommentar

Hei,

GET leverer internett access på ulike måter, det kan være via fiber i kjeller til et sameiet, konvertert til CAT5e\6 distribuert til leiligheter eller via FTTH, typisk GPON eller EPON(Altibox er Ethernet, EPON) direkte til leilighetene\hus.

I mitt tilfellet er det GPON. Så her er det en liten fiber konverter, med et RJ45 uttak. Nettverkskabelen fra dette gikk rett i Inteno modemet før, men jeg har erstattet dette med en Mikrotik hAP AC2. Jeg må fremdeles beholde fiberkonverteren, ettersom dette er et GPON nettverk, og det er langt i fra rett frem og kjøre GPON inn i eget utstyr (da det kjøres provisioning på dette).

Men jeg oppnår fordelene med egen router, og dette er det viktigste :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Ok. Men til oss med eneboliger så leveres fiber rett til inteno ruter. Så det går ikke for oss å kutte ut ruteren. Eneste måten er at get Bridger ruteren. Noe de kunne i 2010. Men så ble det mangel på ipv4 adresser. Da tok de vekk muligheten. Siden den gang så har de "jobbet" med saken.

Han som "jobber" med saken er tydeligvis en med en arm, minus 40 på øynene og har utdannelse i homeopati.

For det går iallefall ikke fremover. Når det det går 10 år uten fremgang så har jeg mistet alt håp. Venter på at Stortinget frislipper fiber og at en kan velge andre selskaper.

Lenke til kommentar
5 hours ago, ATG said:

Hei,

GET leverer internett access på ulike måter, det kan være via fiber i kjeller til et sameiet, konvertert til CAT5e\6 distribuert til leiligheter eller via FTTH, typisk GPON eller EPON(Altibox er Ethernet, EPON) direkte til leilighetene\hus.

I mitt tilfellet er det GPON. Så her er det en liten fiber konverter, med et RJ45 uttak. Nettverkskabelen fra dette gikk rett i Inteno modemet før, men jeg har erstattet dette med en Mikrotik hAP AC2. Jeg må fremdeles beholde fiberkonverteren, ettersom dette er et GPON nettverk, og det er langt i fra rett frem og kjøre GPON inn i eget utstyr (da det kjøres provisioning på dette).

Men jeg oppnår fordelene med egen router, og dette er det viktigste :)

 

 

 

 

Hei! Takk for detaljert svar! Jeg håper det går greit at jeg spør mer. Jeg har også FTTH og ser at det til meg går fire fiberkabler inn i Inteno EG400 i en ekstra koblingsboksmodul bak den originale boksen. To av dem er ikke i bruk (backup?), mens de to andre går videre inn i hhv ruteren (blå) mens den andre (grønn) går inn i det jeg tror er en CATV-konverter som igjen går ut til TV-kabel (jeg benytter per nå ikke TV-uttak i det nykjøpte huset og tar alt over vanlig nett).

Jeg har ikke turt å røske mer i kablene, det er vanskelig å se om det er en RJ45 eller SFP i enden av fiberkablene. Det er vel isåfall den blå kabelen som jeg antar skal kobles inn i egen ruter? Ligner det din Installasjon?

Hva med CATV-kabelen (den grønne) og konverteren? Er det bare å la den være, evt. koble fra?

263F376D-B3FB-4551-8775-E8927E8C713C.jpeg

F6B93229-2846-40BD-9EB2-D05BEAFF63B7.jpeg

Lenke til kommentar

Ok, da er nok oppsettet ditt et hybrid nett. Det er slik som du skriver:

- Grønn ST(APC kontakt) - CATV blir convert direkte til RF\DVB-C (coax) 

- Blå ST (UPC kontakt) - Ren IP Basert

 

Jeg har stor tro på at hvis du tar ut den blå fiber kabelen(ST), kan du også ta ut SFP'en og plugge denne i egen router(som støtter SFP), og fjerne inteno routeren til Get. Du skal kunne dra den blå kabelen rett ut(pass på du drar i strekk avlasteren og ikke kabelen), før du vipper ned haken på SFP'en og trekker denne ut. Du kan evt. ta et bilde av hva som står på denne, så kan vi se om det er en GPON eller vanlig SFP. Dette er en BiDi (BiDireksjonell SFP, som sender og mottar på ulik bølgelengde på samme simplex singlemode fiber, mest sannsynlig 1310TX/1550RX)

 

Oppsettet hos meg er annerledes, jeg har et rent IP basert nett, der alt kommer gjennom samme fiberkabel. Det opprinnelige oppsettet var at den ene fiberen blir konvertert til RJ45 med en kabel videre inn I Inteno routeren. TV dekoder etc går dermed på IP og ikke Coax DVB-C(som i ditt tilfelle). For meg var det med andre ord bare til å erstatte Inteno routeren med en egen, og vipps.

 

Lenke til kommentar
22 hours ago, terjeklun said:

For det går iallefall ikke fremover. Når det det går 10 år uten fremgang så har jeg mistet alt håp. Venter på at Stortinget frislipper fiber og at en kan velge andre selskaper.

Om så skulle skje, betyr det nødvendigvis ikke at den tekniske løsningen her blir noe forskjellig.... Om noen her skulle videreselge Loqal sin fiberaksess, kan det være at det blir med akkurat samme utstyret, som da er tilpasset den tekniske løsningen som fibereier har

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...