Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leietaker ønsker å si opp før tida (1års tidsbestemt kontrakt)


B1ack

Anbefalte innlegg

Hei.

 

I sammenheng med at leietaker nå ønsker å avslutte leieforholdet som egentlig løper fra 15 aug -17 til 15 aug -18 (tidsbestemt kontrakt) så lurer jeg på om det er noe fallgruver å gå i om jeg lar dem flytte tidligere?

 

Er det nok å ha det på sms at dem bekrefter tidligere utflytning, eller kan jeg plutselig sitter med dobbeltbooking av leiligheten dersom dem plutselig skulle "ombestemme" seg allikevel? Minstetid er jo som kjent 1 år for leilighet i samme boenhet men såfremt det er leietaker som ønsker å flytte er vel det uansett greit.

 

Jeg bør kanskje lage en skriftlig kontrakt på at dem etter eget ønske bekrefter at dem vil være utflyttet innen ny dato?

 

(Marerittet er å avtale innflytning med noen nye og deretter komme i skvis ved at de gamle fortsetter å bo.)

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, hvis de ønsker å si opp leieavtalen er det ikke egentlig noe du kan gjøre for å nekte dem.

 

Hvis du mener å la dem flytte tidligere enn de 3 månedene de har i oppsigelsestid, så løses det ved at de leverer nøkkelen til deg når de flytter ut – da har de ikke lenger krav på å bo i leiligheten (gitt at du fra det tidspunkt du mottar nøkkelen slutter å kreve dem for penger). Dette her er tilstrekkelig regulert i avtalen og husleieloven til at det ikke bør være nødvendig med noen egen avtale om utflytting.

 

Vil du safe deg helt så avtaler du ikke innflytting med nye leietakere før de 3 månedene har løpt.

Lenke til kommentar

Nekte dem har jeg selvsagt ikke tenkt å gjøre, det var mer det å sikre meg at dem ikke plutselig kan "ombestemme" seg å bli boende videre til opprinnelig avtale utløper, og jeg samtidig da, basert på deres ønske om tidligere utflytting har fått tak i nye leietakere.

 

Tenker jeg lager et lite skriftlig skriv på at dem bekrefter utflytting på eget initiativ før den opprinnelige avtaleperioden utløper.

 

For min del er det strengt tatt bare gunstig at dem flytter før, så får jeg justert utleieperiden til å starte 1 august.

Lenke til kommentar

Så lenge de leverer en oppsigelse så har de ikke krav på å bli boende lenger enn 3 måneder uavhengig av når den tidsbestemte leieperioden opphører. Prøver de på det kan du be namsmannen om å kaste dem ut (jeg tror ikke du må gå via domstolene for å be namsmannen om hjelp her).

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Det han lurer på er vel om de sier opp og ønsker å flytte ut 1 måned etterpå (altså 2 måneder før oppsigelsestiden), og utleier aksepterer dette, så kan ikke leietaker gå tilbake på dette. Han ønsker å sikre at han da kan ha ny leietaker klar dagen etter utflytning (f.eks.), og ikke havne i en situasjon der eksisterende leietaker krever å få bo ut oppsigelsestiden (ytterligere 2 måneder), til tross for hva som er avtalt tidligere.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar
Det han lurer på er vel om de sier opp og ønsker å flytte ut 1 måned etterpå (altså 2 måneder før oppsigelsestiden), og utleier aksepterer dette, så kan ikke leietaker gå tilbake på dette. Han ønsker å sikre at han da kan ha ny leietaker klar dagen etter utflytning (f.eks.), og ikke havne i en situasjon der eksisterende leietaker krever å få bo ut oppsigelsestiden (ytterligere 2 måneder), til tross for hva som er avtalt tidligere.

 

 

Og det sikrer han ved å få tilbake nøkkelen til leiligheten og slutte å kreve husleie. Leietaker skal argumentere utrolig godt for at han ikke godtok å si fra seg husrommet tidligere på tross av at han leverte tilbake nøkkelen og sluttet å betale leie.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Poenget er vel at utleier ønsker mer forutsigbarhet i forhold til ny leieboer, slik at han kan si at de kan flytte inn på en bestemt dato.

Hvis han venter til nøkkelen er i hånd blir det vanskelig å få ny leieboer inn raskt, da han ikke kan avtale innflytting før eksisterende leietaker er helt ute.

Lenke til kommentar

Hvis leieboer er flyttet ut etter 1 måned, så kan leieboer og utleier avtale at leieboer betaler leie frem til dagen utleier (eller leieboer) finner ny leieboer. Leieboer betaler da kun leie frem til den dagen, eller ut oppsigelsestiden (hva nå enn som kommer først).

Begge parter plikter å begrense hverandres tap.

 

Eksempel:

Leieboer sier opp i dag, og flytter ut 30.06. Trådstarter finner ny leieboer 07.07, og ny leieboer vil flytte inn 14.07. Tidligere leieboer leverer da nøkkel 07.07 og avslutter kontrakten den dagen, og trenger dermed å betale for kun en uke i juli. Trådstarter har da et vindu på en uke til å utføre det som måtte gjøres og inntektstapet begrenses til kun en uke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...