Gå til innhold

Tro på gud(er) ift å ha det vanskelig psykisk


Anbefalte innlegg

 

Vi er skapt med et et behov for å tro, de som ikke tror på en gud legger sin tro på andre ting som forskning eller lignende.

For det første er vi ikke skapt av et vesen oppe i skyene, og for de andre så fungerer ikke et menneske spesielt bra uten impulser og et miljø rundt oss. Og det er disse tingene som gjør oss til den personen vi er når vi vokser opp.

 

Hadde en person vokst opp i et samfunn hvor religion ikke finnes, hadde det heller ikke vært en gud eller en av de 5999 andre gudene å tro på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke lest alle innleggene i tråden. Men jeg føler dette ordtaket passer fint her: "Det finnes ingen ateister i skyttergraven".

 

Dette tror jeg stemmer ganske bra. Jeg ser på meg selv som ateist og hedning, men om det virkelig brenner på dass så tror jeg det er veldig lett å be en stille bønn til høyere makter om hjelp. 

Det finnes i hvert fall ingen kristne i skyttergravene. De som er i skyttergravene, er der for å drepe andre mennesker, som jo er forbudt.

 

Hvem er så disse millioner mennesker som ble drept i skyttergravene, for å beskytte sitt land?

 

Jeg tror thyes tar feil. Det var bare ateister i skyttergravene.

 

De kristne hadde jo "consientious refusal". Hva nå enn det heter på norsk.

Endret av ChiaroScuro
Lenke til kommentar

Om man er kristen/religiøs bare fordi man gjør noe "what if" når man ligger der i møkk og kuleregn, det tror jeg ikke. Om man har jævlig angst så kan man nok "tro" der og da, men det går over.

Pascals veddemål (PV) i et nøtteskall, men kun kristne tror at andre kan være så dumme at de ser på PV som et virkelig alternativ.

 

De som har jævlig angst er kristne, som vet at de har "svin på skogen", men er litt usikre på om alt virkelig kan tilgis.

Lenke til kommentar

Pascals veddemål (PV) i et nøtteskall, men kun kristne tror at andre kan være så dumme at de ser på PV som et virkelig alternativ.

 

De som har jævlig angst er kristne, som vet at de har "svin på skogen", men er litt usikre på om alt virkelig kan tilgis.

 

Tenkte mer hvis man fikk et anfall av frykt, da kan ateister begynne å tenke på "Gud", og be en bønn. Som f.eks. i en skyttergrav. Men det er ikke å være religiøs.

Lenke til kommentar

Jeg forstår godt hva du tenker, men våger påstanden:"Du vet ikke hva en ateist er"!

 

En ateist er en person som ikke tror det finnes noen gud(er). Og med "tro" i denne sammenhengen, så menes at man stort sett føler det stemmer, i en normal livssituasjon. Ikke under sterk frykt, tortur og på dødsleiet og slike ting.

 

Neida jeg vet ikke om det er en offisiell definisjon, men det er slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

For det første er vi ikke skapt av et vesen oppe i skyene, og for de andre så fungerer ikke et menneske spesielt bra uten impulser og et miljø rundt oss. Og det er disse tingene som gjør oss til den personen vi er når vi vokser opp.

 

Hadde en person vokst opp i et samfunn hvor religion ikke finnes, hadde det heller ikke vært en gud eller en av de 5999 andre gudene å tro på.

 

Forskning/vitenskap er å aktivt undersøke hvordan ting henger sammen, mens denne "åndelige lærningen" bare er å liksom tappe info fra oven? Merkelig hva folk tror på.

Lenke til kommentar

Forskning/vitenskap er å aktivt undersøke hvordan ting henger sammen, mens denne "åndelige lærningen" bare er å liksom tappe info fra oven? Merkelig hva folk tror på.

Folk er fantastisk på å tro på det meste inkl testene til no shit dot com på FB feks, og så lurer de på hvorfor de er stadig "hakket", får mye spam og falske pakkelapper.

Lenke til kommentar

Folk er fantastisk på å tro på det meste inkl testene til no shit dot com på FB feks, og så lurer de på hvorfor de er stadig "hakket", får mye spam og falske pakkelapper.

 

Jeg tror ikke det blir det samme. I slike tilfeller går det an å informere, og man lærer. Med religion er det ikke snakk om informasjon/desinformasjon. Religiøse er heller ikke noe dummere i form av IQ.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det blir det samme. I slike tilfeller går det an å informere, og man lærer. Med religion er det ikke snakk om informasjon/desinformasjon. Religiøse er heller ikke noe dummere i form av IQ.

Nei det er de nok ikke, noen er jo også enklere å hjernevaske.

Lenke til kommentar

For det første er vi ikke skapt av et vesen oppe i skyene, og for de andre så fungerer ikke et menneske spesielt bra uten impulser og et miljø rundt oss. Og det er disse tingene som gjør oss til den personen vi er når vi vokser opp.

 

Hadde en person vokst opp i et samfunn hvor religion ikke finnes, hadde det heller ikke vært en gud eller en av de 5999 andre gudene å tro på.

Om alle hadde nok kunskap og forstått hvordan ting fungerer i universet hadde ingen vært religiøse... Religion oppstår som en forklaring på ting vi ikke forstår, etterhvert som vi forstår ting har eksempelvis Kristendommen gått litt tilbake på sine skrifter.. "Regnbuen er ikke lengerer skapt av Gud" Ellers er det jo naturlig at vi her i Norden hadde Odin og Tor i den tids tro, det helt frem til vi forstod at lyn og torden ikke ble skapt av guder..

Lenke til kommentar

Thys: Ja, da ville jeg tenkt sånn. Altså, jeg er født inn i ett av verdens mest velfungérende land. Jeg liker også å tro at freden er temmelig sikret. Men man har aldri 100% garanti for noe som helst. Det er store kriminelle krefter ute i verden, som har svært mye penger og makt, maktbalanse er et svært reélt ord.

 

Så i stedet for å sitte hjemme og vente på å bli hjernevasket av fienden hvis de tok landet, overlate det til skjebnen, så ville jeg meldt meg i militæret hvis det kom meldinger om et angrep. Om jeg så "bare" var dugelig til å være kokk, eller vaske på dass, så hadde jeg gjort det. Poenget er at jeg vil -gjøre- noe for å bedre oddsen for fremtiden, i stedet for å bare stole på skjebnen.

 

Det er dét jeg mener når jeg skriver 50/50. De siste 50% kan du ikke gjøre noe med, men de første 50% -kan- du gjøre så sterk som overhodet mulig. Livet avhenger av hva man putter inn i de første 50.

Det er jo en fin tanke. Men du unngår fortsatt å sette deg inn i scenarioet når livet henger i en tynn tråd. Når jeg var i førstegangstjenesten hadde vi en mestringsøvelse. Dette gikk ut på å bli pushet til bristepunktet flere ganger om dagen, uten mat og søvn. Fryse, sulte, sovne mens du går. Det er ikke noe jeg ville funnet på å gjort frivillig, men jeg lærte ting om meg selv der som jeg aldri ville lært i det sivile liv. Når øvelsen var over ble vi samlet i et auditorium, og betalet viste en snutt fra en krigsfilm. Etter filmsnutten husker jeg han sa "dette er situasjoner vi sannsynligvis aldri vil komme til å befinne oss i, men det er akkurat dette vi trener for å kunne møte".

 

Det satt sine spor hos meg. Selv om en mestringsøvelse aldri vil kunne sammenlignes med en krigssituasjon, så ga det en liten smakebit på hva det vil si å være under stort fysisk og psykisk press. Så personlig er jeg overbevist om at hvis mennesket befinner seg i en ekstrem situasjon hvor alt håp synes å være ute, så vil vi ty til det eneste vi har igjen: bønn til høyere makter.

 

Og igjen; jeg finnes ikke religiøs av meg.

Lenke til kommentar

Det satt sine spor hos meg. Selv om en mestringsøvelse aldri vil kunne sammenlignes med en krigssituasjon, så ga det en liten smakebit på hva det vil si å være under stort fysisk og psykisk press. Så personlig er jeg overbevist om at hvis mennesket befinner seg i en ekstrem situasjon hvor alt håp synes å være ute, så vil vi ty til det eneste vi har igjen: bønn til høyere makter.

 

Og igjen; jeg finnes ikke religiøs av meg.

 

Et alternativ kan være å gjemme seg, og legge seg i fosterstilling.

 

 

Alternativt ende opp som han her, avskåret i fra sivilisasjonen:

 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Hiroo_Onoda

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...