Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Elektrikerfaget ELE3002, forberedelse 29. mai 2018


Anbefalte innlegg

Her er en tråd hvor vi kan diskutere forberedelsen til eksamen: Elektrikerfaget ELE3002, 30.05.2018.

 

Forberedelse: 

 

Tema/Situasjonsbeskrivelse

 

Arbeidsordre:

 

 

KUNDE:        Kontor AS

 

ORDRE NR:             10425 / V2018

TLF. 11112222

 

KONTAKTPERSON:          Per F. Orert

Utstyrstype: 

Up

 

Merke og type:

Serienummer:

Ordre:

       Diverse ombygninger i kontorbygg

 

  • Minikjøkken skal utvides til fullverdig kjøkken
  • Montere nødlys i kjelleretasje
  • Installasjon av pappkomprimator

Mottatt av: Morten Olsen, Saksbehandler

 

 

Dato:  29. mai 2018

Inntaksdata:

       TN-C-S: 400V/230V, Ik3pmaks = 8kA, Ik1pmin = 2,3kA.

 

Medgått tid (timer): 

 

 

Ferdig dato: 

Montør: 

 

      Endret av eirhau
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tema/Situasjonsbeskriving Arbeidsordre:

 

Ordre: Diverse ombyggingar i kontorbygg

• Minikjøkken skal utvidast til fullverdig kjøkken

• Montere nødlys i kjelleretasje

• Installasjon av pappkomprimator

 

 

Inntaksdata: TN-C-S: 400V/230V, Ik3pmaks = 8kA, Ik1pmin = 2,3kA.

 

 

Hva er viktig å tenke på her? Hvordan monterer vi eit nødlys? 

Trenger mange innspill, vil veldig gjerne bestå denne eksamen. 

Lenke til kommentar

Tema/Situasjonsbeskriving Arbeidsordre:

 

Ordre: Diverse ombyggingar i kontorbygg

• Minikjøkken skal utvidast til fullverdig kjøkken

• Montere nødlys i kjelleretasje

• Installasjon av pappkomprimator

 

 

Inntaksdata: TN-C-S: 400V/230V, Ik3pmaks = 8kA, Ik1pmin = 2,3kA.

 

 

Hva er viktig å tenke på her? Hvordan monterer vi eit nødlys? 

Trenger mange innspill, vil veldig gjerne bestå denne eksamen. 

Jeg tenker mest på pappkomprimatoren, har aldri hørt om det engang. Ska ta å skike litt på eldre filer å se om jeg finner noe nyttig.

Lenke til kommentar

Beregning av pappkomprimator tror jeg skjer innenfor lovverket for maskin. (Direktiv for maskin).

Dersom pappkomprimatoren for eksempel har en effekt på 6kW (teknisk stikk);
 

Fast tilkoblet:

Ib < In < Iz = 8.7 A < 20 A vern < 24 A            OK

Ib = 6kw / 400 * roten av 3 = 6000W / 690V = 8.7 A.

In = 20 A vern med D karakteristikk på grunn av høy startstrøm.

Iz = 24 A

Forleggningsmåte: A1 (I henhold til NEK400:2014 tabell 52B-4). Jeg velger nominelt ledertverrsnitt på 4mm2.

Teknisk stikkontakt: Jeg velger å benytte meg av Philip Hauge teknisk stikkontakt som tåler opp mot 32A.

 

Tror du kan ha nytte av dette? :-) Har denne eksamenen selv, så er ikke 100% sikker :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pappkomprimator er mest sannsynelig 400V, plugges i apparatstikk, sikkert dimensjonering av denne kursen.

 

Finner noen regler for hva vi trenger av nødlys, hvor står det krav til dette?

 

Med tanke på kjøkken, hva er krav til kjøkken på kontor? hva er det fra før av brannmeldere, hvilken grad iht FG200:2 er det på kontoret?

Kursen på kjøkkenet må jo utvides, spørs hvor lite det gamle kjøkkenet var, kanskje det ikke er komfyr, kanskje det skal opp avtrekksvifte?

Lenke til kommentar

Pappkomprimator er mest sannsynelig 400V, plugges i apparatstikk, sikkert dimensjonering av denne kursen.

 

Finner noen regler for hva vi trenger av nødlys, hvor står det krav til dette?

 

Med tanke på kjøkken, hva er krav til kjøkken på kontor? hva er det fra før av brannmeldere, hvilken grad iht FG200:2 er det på kontoret?

Kursen på kjøkkenet må jo utvides, spørs hvor lite det gamle kjøkkenet var, kanskje det ikke er komfyr, kanskje det skal opp avtrekksvifte?

For nødllys trenger du mest sannsynlig ledelys, markeringslys og kanskje en sentral.

Oppgaven sier ikke noe om brannmelder, så du burde ikke henge deg oppi dette. Det er tross alt svaksrøm, som vil også mest sannsynlig ikke komme på eksamen ettersom oppgaven selv sier ikke noe om dette.

En avtrekksvifte burde man ikke se bort ifra, dette er fullt mulig kan komme. :)

Lenke til kommentar

Beregning av pappkomprimator tror jeg skjer innenfor lovverket for maskin. (Direktiv for maskin).

Dersom pappkomprimatoren for eksempel har en effekt på 6kW (teknisk stikk);

 

Fast tilkoblet:

Ib < In < Iz = 8.7 A < 20 A vern < 24 A            OK

Ib = 6kw / 400 * roten av 3 = 6000W / 690V = 8.7 A.

In = 20 A vern med D karakteristikk på grunn av høy startstrøm.

Iz = 24 A

Forleggningsmåte: A1 (I henhold til NEK400:2014 tabell 52B-4). Jeg velger nominelt ledertverrsnitt på 4mm2.

Teknisk stikkontakt: Jeg velger å benytte meg av Philip Hauge teknisk stikkontakt som tåler opp mot 32A.

 

Tror du kan ha nytte av dette? :-) Har denne eksamenen selv, så er ikke 100% sikker :p

Dette såg veldig bra ut, er nok sånn som dette ja. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Beregning av pappkomprimator tror jeg skjer innenfor lovverket for maskin. (Direktiv for maskin).

Dersom pappkomprimatoren for eksempel har en effekt på 6kW (teknisk stikk);
 

Fast tilkoblet:

Ib < In < Iz = 8.7 A < 20 A vern < 24 A            OK

Ib = 6kw / 400 * roten av 3 = 6000W / 690V = 8.7 A.

In = 20 A vern med D karakteristikk på grunn av høy startstrøm.

Iz = 24 A

Forleggningsmåte: A1 (I henhold til NEK400:2014 tabell 52B-4). Jeg velger nominelt ledertverrsnitt på 4mm2.

Teknisk stikkontakt: Jeg velger å benytte meg av Philip Hauge teknisk stikkontakt som tåler opp mot 32A.

 

Tror du kan ha nytte av dette? :-) Har denne eksamenen selv, så er ikke 100% sikker :p

 

Du må ta med cos(phi) om du har fått oppgitt denne. Om ikke vil du bare beregne kabel og vern etter aktiv effekt og ikke tilsynelatende effekt. 

 

Hvorfor velger du 20A D vern og ikke 16A/10A D vern? Dette må begrunnes. En 4mm kabel er dyrere enn 2,5. Valg må begrunnes og ikke bare synses. Husk og ta hensyn til Ikmin og Ikmaks, dette må beregnes. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"krav" for nødlys kan du finne her: https://glamox.com/upload/2012/05/15/nodlys-forskrifter.pdf

Kravene på ett kjøkken som tihører kontor går under bolig. minikjøkkenet er nok koblet til en stikk som deretter er koblet til en 16 A sikring. 

Er enig med det siste du sier!

Kan du henvise til noe som sier at kjøkken på kontor går under bolig? Det vil jo si at vi må rekne med det andre kravet for overbelastning for bolig [823.433.1] s190 i montørhåndboka, I2 < Iz, og må bruke 15A med I2 =1,3. Blir jo rart.

Har og snakket med noen som sier komfyrvakt ikke er krav på kontor om det ikke er mulighet for overnatting.

men dette viker jo igjen fra det at kjøkken på kontor går under bolig, har ikke noe å henvise til om dette, så viss noen vet noe om det hadde jeg satt pris på svar.

Lenke til kommentar

 

Regner med at det viktigste med pappkomprimatoren er tilførselen (tverrsnitt, lengde, spenningsfall, etc). siden lite info om selve maskinen.

 

 Hvordan regner vi ut dette? :)

 

Google "dimensjonering av kabel og vern". Og spenningsfall finner du på side 197 i Montørhåndboka.

Lenke til kommentar

Førebuing til Ele3002 Elektrikarfaget
-Nødlys, kjellar i kontorbygg

-Installasjon av pappkomprimator
-Minikjøkken utvidast til fullbyrdig kjøkken
NB! Husk å henvise til kjelder: skriv forfattar og fullstendig tittel på bøker og evt. anna litteratur. Om dei spørr om materialliste hugs det, om ikkje er det ikkje første prioritet men om tid til overs er det greit å legge ved.
TN-C-S ANLEGG – kortslutningsberegning er her alt for komplisert for ein vanleg montør, men ein må ha ein viss forståelse. Bruk Store Blå (sjølv om den er beregna for bolig, så inneheld den strengare krav enn krava som gjeld for industri) På side.144-145 i Montørhandboka står det om kortslutningsregne, lengde på kabel osv.


-Gjer det som blir enklast for deg.

MINIKJØKKEN/KJØKKEN
-NEK 400 823… Om ein fyller denne forskrifta får vi eit kjøkken som er hensiktsmessig og som tjener kunden, det er ikkje eit krav i dette bygget, men for ein betre installasjon velger eg å følgje denne forskrifta.
-Side 471 i NEK400 står det beskrive om kjøkken under 823.537.03.
-Side 226 + 220-222 i Montørhandboka står det beskrive om kjøkken under 7.2.5.3.
Det sikraste å beste er å ville følge dei nye normene mtp. at bygget er bygd under ei anna norm. -Dette vil bli ein dyrare installasjon, kanskje vil OV blir for lite med tanke på alle dei nye kursane som skal installerast.
-Beregning av OV finn vi beskrive på side 113 og utover i Montørhandboka (dette har du skrive ei oppgåve om, fyll oppskrift)
-Hugs platetopp
-Sidan det er snakk om utviding av kjøkkenet blir det nok akutelt med lys. Spottar, armatur osv…
Erfaringsverdiar frå GLAMOX/SG står beskrive i skrivebok, kjøkken: 0,9m-1,2 mellom v/vegg. (LED).
-Varme: dimensjonere varme, om plass til panelovn er det den enklaste løysinga for både meg og i ettertid mtp. at det er enkelt å montere, dei er enkle å flytte og det er ei grei løysing for oppvarming.
Sjå oppskrift til dimensjonering i skriveboka.
-Komfyrvakt: Det er fornuftig å installere komfyrvakt sjølv om dette ikkje er eit krav til næringsbygg.
-Brann: Eg tenkjer at næringsbygget har eit brannanlegg frå før, eg vil etter erfaringar installere ein varmedetektor sidan ein slepp at den vert utløyst ved feil.
NS3960.
-Risikovurdering: eit skjema som ein fyller ut med kunden og eit som gjer at eg som montør unngår å skade meg.
-Sluttkontroll.
-Samsvarserkæring.

 

NØDLYS I KJELLARETASJE
-Nødlysguide Melbye, Nødlys/ledesystem Lyskultur 7.utgåve
-eLærling kap.36 side. 238-241
-Risikoklasse: 2 om over terreng iht. eLærling, men om under terreng: 5-6 iht. hefte
-Sjå sjekkliste på siste side på Lyskultur heftet.
-Sjå symbol i ELKO s.T30-T31
-Batteri i kvar armatur/UPS

-Eigen kurs og fasevakt(?)
-BFXI Funksjonssikker kabel, s.43 i rødboka
-Risikovurdering
-Sluttkontroll
-Samsvarserlæring

 

PAPPKOMPRIMATOR:
-Kabel/vern s.189-190 i Montørhandboka om stikkontakt, dimensjoner som vanlig kurs, om stikkontakt er ikkje servicebrytar nødvendig.
-Kabel/vern s.331 i Montørhandboka om direkte kopla
-Nødstopp og servicebrytar s.17 og 20 i Motorhandboka og s.236 i NEK 400.
-Hovud-/styrestraumskjema
-Sjå s.27 i Motorhandboka.
-Risikovurdering
-Sluttkontroll
-Samsvarserlæring

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Beregning av pappkomprimator tror jeg skjer innenfor lovverket for maskin. (Direktiv for maskin).

Dersom pappkomprimatoren for eksempel har en effekt på 6kW (teknisk stikk);

 

Fast tilkoblet:

Ib < In < Iz = 8.7 A < 20 A vern < 24 A            OK

Ib = 6kw / 400 * roten av 3 = 6000W / 690V = 8.7 A.

In = 20 A vern med D karakteristikk på grunn av høy startstrøm.

Iz = 24 A

Forleggningsmåte: A1 (I henhold til NEK400:2014 tabell 52B-4). Jeg velger nominelt ledertverrsnitt på 4mm2.

Teknisk stikkontakt: Jeg velger å benytte meg av Philip Hauge teknisk stikkontakt som tåler opp mot 32A.

 

Tror du kan ha nytte av dette? :-) Har denne eksamenen selv, så er ikke 100% sikker :p

 

Hvorfor bruker du et 20A vern? hvorfor ikke 10/16A

Lenke til kommentar

 

Beregning av pappkomprimator tror jeg skjer innenfor lovverket for maskin. (Direktiv for maskin).

Dersom pappkomprimatoren for eksempel har en effekt på 6kW (teknisk stikk);

 

Fast tilkoblet:

Ib < In < Iz = 8.7 A < 20 A vern < 24 A            OK

Ib = 6kw / 400 * roten av 3 = 6000W / 690V = 8.7 A.

In = 20 A vern med D karakteristikk på grunn av høy startstrøm.

Iz = 24 A

Forleggningsmåte: A1 (I henhold til NEK400:2014 tabell 52B-4). Jeg velger nominelt ledertverrsnitt på 4mm2.

Teknisk stikkontakt: Jeg velger å benytte meg av Philip Hauge teknisk stikkontakt som tåler opp mot 32A.

 

Tror du kan ha nytte av dette? :-) Har denne eksamenen selv, så er ikke 100% sikker :p

 

Hvorfor bruker du et 20A vern? hvorfor ikke 10/16A

 

Jeg tenlte det på grunn av høy startstrøm, men ser nå at jeg faktisk kan benytte meg av en 16A D vern? :) 

Lenke til kommentar

Er det noen som kunne hjulpet meg med beregning av induksjonstopp? 

 

Har sett på ett par  induksjonstopper, og funnet gjennomsnittlig effekt på disse er ca  7kW.

7000 W / 230 V = 32.17 A

 

Induksjonstoppen har en høy startstrøm, men på grunn av I5 verdien til vernet tåler 36A (1.45 * In = 36A) i inntil en time, har jeg valgt å bruke en 25A . Induksjonstoppen vil ikke trekke så mye, men har bare en høy startstrøm. Derfor skriver jeg at en 25A vern  vil ivareta sikkerhet og krav.

 

Blir dette riktig å skrive?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...