Gå til innhold

Ryzen 2200G mini-PC


Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å bygge meg en liten og billig PC for stuebruk der 4K video blir det mest krevende jeg skal kjøre på den. Ser for meg:

 

Ryzen 2200G Boxed

2*4 GB DDR4

250 GB SSD (Enten bruke en OCZ Trion 100 som jeg har liggende eller kjøpe en M.2)

micro-ATX eller mini-ITX hovedkort med A320 eller B350 chipset

Passe lite kabinett med innvendig PSU

 

Har dere noen konkrete anbefalinger av komponenter eller ferdige bokser a la Zotak MA551?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg måtte startpage for å se hva Nvidia Shield er for noe, men det ser ut som den bare leveres med Android, med alt det innebærer av personvernkatastrofer. Det er i hvert fall helt uaktuelt å kjøre det originale OSet på den. Har du erfaring med åpen kildekode OS på den?

Lenke til kommentar

Nei, har ikke noen erfaring med å kjøre noe annet, men et raskt google-søk sier at det er mulig å legge inn Linux. Problemet da er vel at du kanskje mister støtten for fjernkontrollen som fungerer ypperlig.

 

Ser ikke helt hva slags personvernskatastrofer en Shield TV vil innebære, men det kommer sikkert an på bruken, men å lage seg en gmail-konto som kun blir brukt til denne boksen bør være innafor. Jeg har jo Android-telefon fra før, og det er større risiko for "personvernskatastrofer" der. Det er ikke sånn at jeg har epost-klient, SMS eller slikt på denne boksen. Men igjen, det er mulig du skal bruke den til andre ting enn meg.

 

Jeg bruker min stort sett til å streame Netflix, Viaplay og Plex. Har rippet all musikk + DVD- og BD-filmene mine, og det fungerer greit. Jeg har små unger, og det er mye enklere for dem å se hvilken film eller serie de vil, uten å måtte ta skiver ut og inn av cover.

Lenke til kommentar

Nei, har ikke noen erfaring med å kjøre noe annet, men et raskt google-søk sier at det er mulig å legge inn Linux. Problemet da er vel at du kanskje mister støtten for fjernkontrollen som fungerer ypperlig.

Det er ikke noe problem, for jeg hadde ikke tenkt å kjøpe fjernkontroll uansett. Det er best om jeg kan kjøpe den uten fjernkontroll i utgangspunktet så jeg slipper å kjøpe en dings som bare går i søpla.

 

Ser ikke helt hva slags personvernskatastrofer en Shield TV vil innebære, men det kommer sikkert an på bruken, men å lage seg en gmail-konto som kun blir brukt til denne boksen bør være innafor. Jeg har jo Android-telefon fra før, og det er større risiko for "personvernskatastrofer" der. Det er ikke sånn at jeg har epost-klient, SMS eller slikt på denne boksen. Men igjen, det er mulig du skal bruke den til andre ting enn meg.

Jeg har ingen planer om å opprette noen gmail-konto med de personvernkatastrofer det måtte innebære. For ordens skyld ikke registrere eller bruke noen andre Google-produkter eller tjenester heller. Jeg ønsker å starte med noe rent, helt uten umoralske lisenser, ansvarsfraskrivinger, personvernkatatastrofer, reklametilpasning og sånt. RENT og ryddig, helt fra starten.

 

Jeg bruker min stort sett til å streame Netflix, Viaplay og Plex. Har rippet all musikk + DVD- og BD-filmene mine, og det fungerer greit. Jeg har små unger, og det er mye enklere for dem å se hvilken film eller serie de vil, uten å måtte ta skiver ut og inn av cover.

Netflix og Viaplay vet jeg er uaktuelt på grunn av lisensene. Plex kjenner jeg ikke inngående til så det må jeg i så fall lese meg opp på.

 

Jeg gidder ikke rippe-prosessen med alt av organisering og åpning og lukking av cover det måtte innebære. Foretrekker heller å ha full oversikt i hylla og åpne og lukke kun det ene coveret jeg har tenkt til å se.

 

Men tilbake til saken. Du mener altså at Nvidia Shield er et bedre valg for meg enn det oppsettet jeg foreslo i første innlegg? Jeg ser i hvert fall prisfordelen og størrelsen. Men har ikke satt meg nok inn i hardwaren til å kunne se om Shield er bedre eller dårligere enn Ryzen 2200G oppsettet. Er det flere fordeler enn dette med Shield? Er den for eksempel lettere å oppgradere? Mer stillegående? Andre ting?

Lenke til kommentar

Ok.

Oppgradering kan du glemme. Det er ikke mulig. Stillegående, ja. Jeg måtte google om den hadde vifte.

 

Det skal være mulig å selge fjernkontrollen og joypadden som følger med. De koster henholdsvis 639,- og 649,- på Elkjøp.

 

Når det er sagt, så ville jeg heller gått for oppsettet du har satt opp i første post om du ikke skal utnytte styrkene ved enheten.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Angående kabinett: hvis du er sikker på at du ikke trenger muligheten for grafikkort senere, ville jeg gått for noe mindre enn Node 202. Vurderer selv en Inwin Chopin til et liknende prosjekt. Finner den ikke på prisjakt, men den kan bestilles fra noen som sender til Norge evt: https://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B015P6IVKO/ref=psdcmw_949408031_t1_B01C0T5P7Q . Det finnes sikkert andre i samme størrelsen.

 

(For Chopin så skal visstnok kjøleren som følger med 2200g og 2400g gå akkurat hvis man tar av AMD-logo som stikker opp på omslutningen av vifta, hvis jeg har skjønt rett der jeg har lest build logs).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noe sånt ja:

Ryzen 2200G Boxed

2*4 GB DDR4

250 GB SSD

Hovedkort: Gigabyte GA-AB350N-Gaming WIFI (mini-itx)

https://www.gigabyte.com/us/Motherboard/GA-AB350N-Gaming-WIFI-rev-10#kf

 

Et mini-itx kabinett: (mange å velge i...) Med plass til Wraith Stealth Cooler (54mm høyde)

https://www.prisjakt.no/category.php?m=s332567594&o=tillv_pop_produkt_namn

eller ikke fult som mange om du vil ha plass til 70mm høyde på cpu kjøler (AMD Wraith Spire Cooler brukt på bla Ryzen 5 1500X og 1600.

https://www.prisjakt.no/category.php?m=s332568590&o=tillv_pop_produkt_namn

 

Strømforsyning SFX format:

Corsair SF450 450W

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...