Gå til innhold

KORTTEST: Weber Pulse 2000


Anbefalte innlegg

8000kr for en liten elektrisk grill, det er jo helt vannvittig.

 

Glad jeg ikke har restriksjoner på grilling her jeg bor, så jeg får brukt det eneste riktige ved grilling, nemlig kull :)

 

Tønnegrill fra Jula, med to store flater til 700kr, helt perfekt!

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

8000kr for en liten elektrisk grill, det er jo helt vannvittig.

 

Glad jeg ikke har restriksjoner på grilling her jeg bor, så jeg får brukt det eneste riktige ved grilling, nemlig kull :)

 

Tønnegrill fra Jula, med to store flater til 700kr, helt perfekt!

 

Bommer grovt i blindtest

 

Stemmer bra med egne "tester". Bruker gass hjemme, men har begge deler på hytta. Liker kosen med kull, men på smak merker jeg ikke forskjell. Og har jeg brukt begge deler, klarer ikke familien å skille heller.

Lenke til kommentar

Bommer grovt i blindtest

 

Stemmer bra med egne "tester". Bruker gass hjemme, men har begge deler på hytta. Liker kosen med kull, men på smak merker jeg ikke forskjell. Og har jeg brukt begge deler, klarer ikke familien å skille heller.

 

Ikke grilla så mye på gass, men det smaker jo bra det også, kunne sikkert blitt lurt i en blindtest selv.

 

Men, kosen med grilling er for meg å helle i kull, fyre opp og vente til det er rødglødende. Å vri på noen brytere blir ikke det samme. Dessuten tviler jeg på at en gassgrill blir i nærheten så varm som tønnegrillen jeg har, men så er det jo vanskeligere å kontrollere varmen og det er jo selfølgelig mer "styr" med en kullgrill.

Lenke til kommentar

Bommer grovt i blindtest

 

Stemmer bra med egne "tester". Bruker gass hjemme, men har begge deler på hytta. Liker kosen med kull, men på smak merker jeg ikke forskjell. Og har jeg brukt begge deler, klarer ikke familien å skille heller.

 

 

Sjekka linken din, og resultatet var overraskende. Men synd de ikke skrev noe om hvordan feks entrecotene ble grillet.

Griller jeg entrecote på kull bruker jeg det vi på godt norsk kaller slow&sear. Og det gir en anelse røksmak. Ikke en definert røkring i kjøttet som når en kjører kaldrøking. Men røksmaken synes jeg man kjenner. Men det kan jo selvsagt være at det sitter i hodet fordi jeg tror jeg har tilberedt kjøttet på "best mulig måte", og at jeg dermed forventer røyksmak også blir det røyksmak. 

 

Skulle vært morsomt å tatt en blindtest, om jeg også "røk ut"(!) av testen kunne jeg jo med fordel ryddet opp på uteplassen utenfor å fjernet kullgrillen.  

 

Har forresten merket at på infrarød gassgrill så blir det også endel røyk når en griller entrecote, fettet drypper ned på keramikken og siden det ikke er direkte gassflamme under så brenner det jo ikke, bare blir liggende og skape røyk. Kan den røyken sette noe smak på kjøttet?

Lenke til kommentar

Spennende dette med kull vs gass. Kjører bare gass selv, men innbiller meg fortsatt at det blir bedre med kull, men nå er det så mange år siden med kull at man kanskje lurer seg selv.

Riktig varme og god grillrist spiller nok inn.

Her går der i gass fordi grillen da erstatter komfyren på sommeren. Sent hjem fra jobb og middag som må være ferdig i løpet av 30 min.

Med marinerte varer på grillen, så skapes jo røyk fra avdryppet ned i grillen. Og røyk fra kontakt med varm grillrist.

 

Indirekte grilling er en viktig del av lukkede griller. Når noen viser til såkalte grilljern, så sier det mer om hva man vil varme.

Med ulik mat på grillen, pølser, spyd, mais, poteter, koteletter, kylling osv så blir det vanskelig med en "toastjerngrill" eller billig åpen elektrisk grill.

 

Blindtest som nevnt i innlegg over hadde vært gøy å være med på.

Nå kan man bruke røykflis for røyksmak på gassgrill. Trolig går det på de gode elektriske også, men da blir man nok ikke like populær i borettslag O.l.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Sjekka linken din, og resultatet var overraskende. Men synd de ikke skrev noe om hvordan feks entrecotene ble grillet.

Griller jeg entrecote på kull bruker jeg det vi på godt norsk kaller slow&sear. Og det gir en anelse røksmak. Ikke en definert røkring i kjøttet som når en kjører kaldrøking. Men røksmaken synes jeg man kjenner. Men det kan jo selvsagt være at det sitter i hodet fordi jeg tror jeg har tilberedt kjøttet på "best mulig måte", og at jeg dermed forventer røyksmak også blir det røyksmak. 

 

Skulle vært morsomt å tatt en blindtest, om jeg også "røk ut"(!) av testen kunne jeg jo med fordel ryddet opp på uteplassen utenfor å fjernet kullgrillen.  

 

Har forresten merket at på infrarød gassgrill så blir det også endel røyk når en griller entrecote, fettet drypper ned på keramikken og siden det ikke er direkte gassflamme under så brenner det jo ikke, bare blir liggende og skape røyk. Kan den røyken sette noe smak på kjøttet?

 

På f.eks Weber sine griller kalles elementene som beskytter gassbrennerne for flavorizer bars. Først og fremst er de for beskyttelse, og er langt mindre grisete enn de tidligere lavasteinene. Tanken er også at det som drypper ned på disse fordamper og bidrar til å sette smak på kjøttet. Hvordan det grilles innbiller jeg meg er langt viktigere enn type grill (ihvertfall kull vs gass - tror f.eks smoker stiller i helt egen kategori).

 

Spennende dette med kull vs gass. Kjører bare gass selv, men innbiller meg fortsatt at det blir bedre med kull, men nå er det så mange år siden med kull at man kanskje lurer seg selv.

Riktig varme og god grillrist spiller nok inn.

Her går der i gass fordi grillen da erstatter komfyren på sommeren. Sent hjem fra jobb og middag som må være ferdig i løpet av 30 min.

Med marinerte varer på grillen, så skapes jo røyk fra avdryppet ned i grillen. Og røyk fra kontakt med varm grillrist.

 

Indirekte grilling er en viktig del av lukkede griller. Når noen viser til såkalte grilljern, så sier det mer om hva man vil varme.

Med ulik mat på grillen, pølser, spyd, mais, poteter, koteletter, kylling osv så blir det vanskelig med en "toastjerngrill" eller billig åpen elektrisk grill.

 

Blindtest som nevnt i innlegg over hadde vært gøy å være med på.

Nå kan man bruke røykflis for røyksmak på gassgrill. Trolig går det på de gode elektriske også, men da blir man nok ikke like populær i borettslag O.l.

 

Dette med å erstatte komfyr om sommeren høres kjent ut. Naboene mine er nok godt vant til lukten av grill om sommeren.

 

Jeg grillet forøvrig faktisk mer når jeg bodde i blokk, da jeg hadde innglassert balkong og ikke trengte ta hensyn til vær og temperatur. Nå står grillen stort sett urørt så lenge snøen ligger. Det er litt ulike regler for blokker, men der jeg bodde før var gass helt uproblematisk. Så lenge man oppbevarte gassen ute, vel og merke.

 

Frister å ta en litt mer kontrollert blindtest, med flere personer involvert.

Lenke til kommentar

Ikke grilla så mye på gass, men det smaker jo bra det også, kunne sikkert blitt lurt i en blindtest selv.

 

Men, kosen med grilling er for meg å helle i kull, fyre opp og vente til det er rødglødende. Å vri på noen brytere blir ikke det samme. Dessuten tviler jeg på at en gassgrill blir i nærheten så varm som tønnegrillen jeg har, men så er det jo vanskeligere å kontrollere varmen og det er jo selfølgelig mer "styr" med en kullgrill.

 

Helt enig i at det er en egen kos med kull. Det er liksom et lite rituale i det hele.

 

Men i bunn og grunn er det kanskje litt som i den gamle reklamen: "skal du fiske eller skal du få fisk?". Begge deler gjør jobben, men byr kanskje på litt forskjellige følelser.

 

På hytta velger jeg ofte nok kull, for da har jeg plenty med tid og vi kan sitte i sola og kose oss mens vi venter. Hjemme er jeg glad for at grillen er klar innen få minutter, og det er kort tid til vi kan få maten på bordet.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...