Gå til innhold

KOMMENTAR: Enten du liker det eller ikke: GDPR er politikk på sitt beste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Almuen må vel beskuttes mot selg selv, slik sett er GDPR på linje med forbud mot alkoholreklame etc.

 

Det er imidlertid bedre å ta ansvar selv enn å overlate slikt til politikere. Ikke godta datautlevereingsavtaler, dvs. la være å selge sjela. Forlang å være kunde. Hovedregel; Er ikke tjenesten i stand til å tilby kundeforhold så ikke bruk den.

 

Og når du har et kundeforhold skal ikke tjenesten ha rett til å benytte noe av dine data/informasjon til noe som helst. Det eneste de evt. har krav på er en økonomisk godtgjørelse.

 

Tenk før en aksepterer, legger inn data. Selv med GDPR kan det bli for sent dersom en utsetter vurderingene til senere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Er GDPR virkelig nødvendig? Dersom et selskap har lemfeldig omgang med brukernes personopplysninger, og det kommer for dagen; da vil vel det føre til en potensiell masseflukt av brukere? Sagt på en annen måte: vil ikke det være i selskapenes egeninteresse å passe på sine brukeres persondata selv om det ikke er lovpålagt?

Lenke til kommentar

Er GDPR virkelig nødvendig? Dersom et selskap har lemfeldig omgang med brukernes personopplysninger, og det kommer for dagen; da vil vel det føre til en potensiell masseflukt av brukere? Sagt på en annen måte: vil ikke det være i selskapenes egeninteresse å passe på sine brukeres persondata selv om det ikke er lovpålagt?

 

 

Dersom det hadde vært tilfellet, så hadde hverken Google eller Facebook hatt en eneste bruker i dag.

 

Problemet er jo ofte at det ikke finnes reelle alternativer. Idéen om forbrukermakt fungerer kun der det faktisk finnes tilstrekkelige reelle alternativer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Dersom det hadde vært tilfellet, så hadde hverken Google eller Facebook hatt en eneste bruker i dag.

 

Problemet er jo ofte at det ikke finnes reelle alternativer. Idéen om forbrukermakt fungerer kun der det faktisk finnes tilstrekkelige reelle alternativer.

Alternativet er å ikke benytte seg av tjenester fra verken Facebook eller Google. Men det er vel heller at brukerne ser på fordelene ved å bruke Facebook og Google er større enn ulempene. 

Lenke til kommentar
Alternativet er å ikke benytte seg av tjenester fra verken Facebook eller Google. Men det er vel heller at brukerne ser på fordelene ved å bruke Facebook og Google er større enn ulempene. 

 

 

Å ikke benytte seg av tjenester som i dagens samfunn for mange er helt sentrale er slettes ikke nødvendigvis noe reelt alternativ nei. På samme måte som man jo selvsagt kan velge å koble huset sitt fra strømnettet er ikke dette noe reelt alternativ for noen hvis liv er avhengig av strøm bare fordi de er uenige i måten strømleverandøren gjør forretninger på.

Endret av henrikwl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Å ikke benytte seg av tjenester som i dagens samfunn for mange er helt sentrale er slettes ikke nødvendigvis noe reelt alternativ nei. 

Det finnes mange alternativer til både Google og Facebook, så ville ikke kalt de "helt sentrale".

 

På samme måte som man jo selvsagt kan velge å koble huset sitt fra strømnettet er ikke dette noe reelt alternativ for noen hvis liv er avhengig av strøm bare fordi de er uenige i måten strømleverandøren gjør forretninger på.

Dette har vel overhodet ingenting med saken å gjøre.

Lenke til kommentar

 

Å ikke benytte seg av tjenester som i dagens samfunn for mange er helt sentrale er slettes ikke nødvendigvis noe reelt alternativ nei. 

Det finnes mange alternativer til både Google og Facebook, så ville ikke kalt de "helt sentrale".

 

På samme måte som man jo selvsagt kan velge å koble huset sitt fra strømnettet er ikke dette noe reelt alternativ for noen hvis liv er avhengig av strøm bare fordi de er uenige i måten strømleverandøren gjør forretninger på.

Dette har vel overhodet ingenting med saken å gjøre.

 

 

 

Mange alternativer ja, men ingen reelle alternativer. Hvis jeg er på jakt etter et sosialt nettverk hvor jeg kan holde kontakten med familie, venner fra nær og fjern, kolleger m.m., er det kun Facebook som kan tilby det.

 

Det har alt med saken å gjøre, da vi snakker om reelle alternativer og ikke bare alt som teknisk og fysisk sett er mulig.

Endret av henrikwl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Mange alternativer ja, men ingen reelle alternativer. Hvis jeg er på jakt etter et sosialt nettverk hvor jeg kan holde kontakten med familie, venner fra nær og fjern, kolleger m.m., er det kun Facebook som kan tilby det.

 

Det har alt med saken å gjøre, da vi snakker om reelle alternativer og ikke bare alt som teknisk og fysisk sett er mulig.

Det er jo bare direkte feil at det ikke finnes noen reelle alternativer til Facebook (dette tok meg nøyaktig to sekunder å finne).

 

Men det fordrer da selvsagt at både du, dine venner og din familie er villige til å velge blant disse alternativene. Selv har jeg personlig valgt å ikke bruke Facebook, rett og slett fordi at jeg stiller meg veldig kritisk til hvordan de håndterer personopplysninger.

EDIT: Dessuten slenger jeg meg på Tiltman her nede: dersom venner/familie ikke gidder å kontakte meg fordi at jeg ikke har Facebook.... vel...

 

Og det å kalle Facebook for helt sentral blir også direkte feil. Helt sentral i hva sammenheng? Det finnes uendelig med muligheter for å holde kontakt med både venner, familie og kollegaer om man bare leter litt.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvis jeg er på jakt etter et sosialt nettverk hvor jeg kan holde kontakten med familie, venner fra nær og fjern, kolleger m.m., er det kun Facebook som kan tilby det.

Tja... det disse sosiale netteverkene gjør i denne forbindelse er at du enkelt kan holde en slags kontakt med mange.

 

Personlig er jeg ikke interessert i de som krever å ha det enkelt for at jeg skal inkluderes. Altså; Gidder de ikke sende personlige meldinger, ta en telefon eller komme på besøk kan det være det samme. Dessuten, for meg, blir fort fler enn noen få altfor mange.

 

Men om du er av de med høy  snokeinteresse og tommel opp avhengighet forstår jeg behovet for at flest mulig andre befinner seg i samme sosiele nettverk som deg selv. Du kan da ikke velge nettevrk selv, men er avhengig av og være der hvor alle andre befinner seg. Slik sett blir vel antageligvis facebook da i en slags særstilling (ihvertfall her til lands).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

...Du kan da ikke velge nettevrk selv, men er avhengig av og være der hvor alle andre befinner seg. Slik sett blir vel antageligvis facebook da i en slags særstilling (ihvertfall her til lands).

Det er fult mulig, men man må da kanskje legge inn litt energi på å få omgangskretsen sin over på andre alternativer. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

...Du kan da ikke velge nettevrk selv, men er avhengig av og være der hvor alle andre befinner seg. Slik sett blir vel antageligvis facebook da i en slags særstilling (ihvertfall her til lands).

Det er fult mulig, men man må da kanskje legge inn litt energi på å få omgangskretsen sin over på andre alternativer. :)

 

Joda, men dette er et gedingent prosjekt for de fleste. Fordi hver enkelt i ens egen omgangskrets må da igjen få sin omgangskrets over etc. Hele pyramiden må flyttes.

 

Dette fordi hele poenget er jo at det skal være enkelt å ha "venner". Det er ikke enkelt nok å legge opp noe, eller følge med på, to steder/tjenester. Derfor er det i praksis bordet fanger det første stedet en lager seg konto. Det eneste som får folk til å bytte er en eller annen motebølge som får mange/alle til å bytte samtidig.

 

Og missbruk av personopplysninger er ikke nok til å starte brukerflukt. Mange (forbausende mange) ser på slik datafangst som en positiv ting (i utgangspunktet) fordi det viser at deres person har betydning for noe(n). Noe(n) viser interresse for dem ved å ønske deres data/personopplysninger. De oppdager for sent, om noengang, baksiden av medaljen.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Joda, men dette er et gedingent prosjekt for de fleste. Fordi hver enkelt i ens egen omgangskrets må da igjen få sin omgangskrets over etc. Hele pyramiden må flyttes.

 

Dette fordi hele poenget er jo at det skal være enkelt å ha "venner". Det er ikke enkelt nok å legge opp noe, eller følge med på, to steder/tjenester. Derfor er det i praksis bordet fanger det første stedet en lager seg konto. Det eneste som får folk til å bytte er en eller annen motebølge som får mange/alle til å bytte samtidig.

Ja det blir mye arbeid, men det er fortsatt et valg som den enkelte må ta. Selv har jeg tatt valget og slettet min Facebook-konto for mange år siden. Kan ikke si at jeg savner det. :)

 

Og missbruk av personopplysninger er ikke nok til å starte brukerflukt. Mange (forbausende mange) ser på slik datafangst som en positiv ting (i utgangspunktet) fordi det viser at deres person har betydning for noe(n). Noe(n) viser interresse for dem ved å ønske deres data/personopplysninger. De oppdager for sent, om noengang, baksiden av medaljen.

Dersom aktøren blir tatt på fersken gjentatte ganger uten å forbedre seg, da skal du ikke se borte i fra noen brukerflukt. Dette rett og slett fordi at andre konkurrenende aktører vil se sitt snitt til å reklamere med "vi tar ditt personvern på alvor" og liknende. 

Lenke til kommentar

Er GDPR virkelig nødvendig? Dersom et selskap har lemfeldig omgang med brukernes personopplysninger, og det kommer for dagen; da vil vel det føre til en potensiell masseflukt av brukere? Sagt på en annen måte: vil ikke det være i selskapenes egeninteresse å passe på sine brukeres persondata selv om det ikke er lovpålagt?

Hvis guttungen skal på forballtrening og info om tidspunkter _bare_ formidles på Facebook så er det krevende å være «han der» som krever at foreldre og trenere skal legge om sine vaner.

 

I stor grad så har selskaper støvsugd våre data uten at vi har gitt dem lov, og uten at den jevne bruker har forstått omfanget. En EULA på 20 sider som bevisst er skrevet for å obfuskere informasjonen gjør det ikke enklere.

 

Det er helt klart et dilemma at Google & co har pøst milliarder inn i «gratis» tjenester basert på en forventning om å tjene på profilering av brukerne, og så gå inn og regulere seg til at de må gi ifra seg profilen til andre aktører (som ikke har brukt midler på tjenester).

 

-k

Lenke til kommentar

Det er jo bare direkte feil at det ikke finnes noen reelle alternativer til Facebook (dette tok meg nøyaktig to sekunder å finne).

 

 

Ingen av disse er reelle alternativer til Facebook. Ingen bruker Facebook fordi de trenger en tekstboks og en submit-knapp. Hadde det vært tilfellet, så hadde du hatt rett. Folk bruker Facebook på grunn av innholdet, og på en tjeneste hvor innholdet er brukergenerert så er det brukermassen som er selve hovedpoenget.

 

Så et reelt alternativ til Facebook må dermed nødvendigvis inneholde de samme folkene. Lykke til med det.

 

At noen velger å gjøre sitt liv vanskeligere (og andre som prøver å inkludere vedkommende i avtaler og sosial organisering) ved å nekte å bruke Facebook får nå så være. Er man heldig så deler man mening med tilstrekkelig mange av sitt sosiale nettverk til at det allikevel ikke er noe problem – kjempeflott for dem! Men så er det altså andre ting enn bare "fri vilje" som bestemmer hvilke tjenester man benytter, og dermed trenger man også regelverk som regulerer hva disse tjenestene kan gjøre og ikke, siden forbrukermakten er alvorlig innskrenket.

 

Det er tilsvarende med arbeidslivet som også er gjennomregulert. Ja, du kan velge å jobbe 80-timers uker eller miste jobben, men de aller fleste er enige i at dette ikke er noe reelt valg. Derfor, reguleringer.

Lenke til kommentar

Det er jo bare direkte feil at det ikke finnes noen reelle alternativer til Facebook (dette tok meg nøyaktig to sekunder å finne).

 

Er du seriøs nå?

Ja, det finnes alternativer til Facebook, men de er ikke REELLE alternativer iom. at alle de du skal ha kontakt med er på Facebook.

Lykke til med å få alle dine kontakter til å flytte over til akkurat den tjenesten du vil ta i bruk i stedet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hvis guttungen skal på forballtrening og info om tidspunkter _bare_ formidles på Facebook så er det krevende å være «han der» som krever at foreldre og trenere skal legge om sine vaner.

Dette er bare skråplansargumentasjon.

 

I stor grad så har selskaper støvsugd våre data uten at vi har gitt dem lov, og uten at den jevne bruker har forstått omfanget. En EULA på 20 sider som bevisst er skrevet for å obfuskere informasjonen gjør det ikke enklere.

Da står man helt fritt til å IKKE bruke tjenesten. Det er bare P**S at man ikke har noe valg. 

 

Det er helt klart et dilemma at Google & co har pøst milliarder inn i «gratis» tjenester basert på en forventning om å tjene på profilering av brukerne, og så gå inn og regulere seg til at de må gi ifra seg profilen til andre aktører (som ikke har brukt midler på tjenester).

-k

Ja det er litt rart.

 

 

Ingen av disse er reelle alternativer til Facebook. Ingen bruker Facebook fordi de trenger en tekstboks og en submit-knapp. Hadde det vært tilfellet, så hadde du hatt rett. Folk bruker Facebook på grunn av innholdet, og på en tjeneste hvor innholdet er brukergenerert så er det brukermassen som er selve hovedpoenget.

Selvfølgelig er de reelle alternativer, man kan overtale sine venner og familie til å bruke en tjeneste som er mer sikker og har mer fokus på personvern. Men det fordrer at man faktisk gjør en liten innsats.

 

Så et reelt alternativ til Facebook må dermed nødvendigvis inneholde de samme folkene. Lykke til med det.

Nei det må de ikke, men det er en fordel at de folkene man er interessert i å holde kontakt med er der.

 

At noen velger å gjøre sitt liv vanskeligere (og andre som prøver å inkludere vedkommende i avtaler og sosial organisering) ved å nekte å bruke Facebook får nå så være. Er man heldig så deler man mening med tilstrekkelig mange av sitt sosiale nettverk til at det allikevel ikke er noe problem – kjempeflott for dem! Men så er det altså andre ting enn bare "fri vilje" som bestemmer hvilke tjenester man benytter, og dermed trenger man også regelverk som regulerer hva disse tjenestene kan gjøre og ikke, siden forbrukermakten er alvorlig innskrenket.

La meg si det veldig enkelt: FACEBOO-ER-IKKE-TVANG. MAN-KAN-SLETTE-PROFILEN-SIN-NÅR-SOM-HELST.

 

Det er tilsvarende med arbeidslivet som også er gjennomregulert. Ja, du kan velge å jobbe 80-timers uker eller miste jobben, men de aller fleste er enige i at dette ikke er noe reelt valg. Derfor, reguleringer.

Dette er ikke noe annet enn en Red Herring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...