Gå til innhold

KOMMENTAR: Enten du liker det eller ikke: GDPR er politikk på sitt beste


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Er du seriøs nå?

Ja, det finnes alternativer til Facebook, men de er ikke REELLE alternativer iom. at alle de du skal ha kontakt med er på Facebook.

Lykke til med å få alle dine kontakter til å flytte over til akkurat den tjenesten du vil ta i bruk i stedet.

Jeg har alle kontaktene mine på tjenester som jeg selv bruker: epost og telefon. De som ikke gidder å ha kontakt med meg fordi at jeg ikke er på Facebook, de kan bare seile sin egen sjø.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det må de ikke, men det er en fordel at de folkene man er interessert i å holde kontakt med er der.

 

 

Det er ikke bare en fordel det er helt essensielt, og omtrent 99% av formålet med tjenesten, og alle alternativer som ikke innholder de samme folkene er ikke reelle alternativer.

 

Hvor vanskelig kan dette være å forstå da?

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er ikke bare en fordel det er helt essensielt, og omtrent 99% av formålet med tjenesten, og alle alternativer som ikke innholder de samme folkene er ikke reelle alternativer.

 

Hvor vanskelig kan dette være å forstå da?

Hvor vanskelig er det å forstå at det ER mulig å bruke andre tjenster, men at man da nok må gjøre en innsats for å få omgangskretsen sin over der?

 

Facebook HAR IKKE MONOPOL. Det er IKKE TVANG å bruke Facebook. Man står HELT FRITT til å slette profilen sin når det enn måtte være om man ikke liker vilkårene.

Lenke til kommentar

Hvor vanskelig er det å forstå at det ER mulig å bruke andre tjenster, men at man da nok må gjøre en innsats for å få omgangskretsen sin over der?

Hele omgangskretsen, hele familien, alle kolleger, alle bedrifter man kommuniserer med der inne, alle eksterne tjenester som integrerer med Facebook på diverse måter. Joda, veldig realistisk.

 

Hender det du sjekker innom virkeligheten også innimellom?

 

Facebook HAR IKKE MONOPOL. Det er IKKE TVANG å bruke Facebook. Man står HELT FRITT til å slette profilen sin når det enn måtte være om man ikke liker vilkårene.

På samme måte som man ikke gjøre noe som helst her i verden (inkludert: spise mat, betale skatt, står opp om morran), man står helt fritt til å gjøre nøyaktig som man vil – så lenge man tar konsekvensene av det?

 

Skjønner du virkelig ikke at du ikke kan se på valgmulighet i et vakuum? Alle valg har konsekvenser, og avhengig av konsekvensene kan et valg ikke være et reelt valg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hele omgangskretsen, hele familien, alle kolleger, alle bedrifter man kommuniserer med der inne, alle eksterne tjenester som integrerer med Facebook på diverse måter. Joda, veldig realistisk.

Nå bare utvidet du kriteriene. Slenger du på alle bedrifter og tjenester så blir bildet noe annet. Men fortsatt er ikke Facebook essensielt for noe som helst.

 

Hender det du sjekker innom virkeligheten også innimellom?

Ad hominem.

 

På samme måte som man ikke må gjøre noe som helst her i verden (inkludert: spise mat, betale skatt, står opp om morran), man står helt fritt til å gjøre nøyaktig som man vil – så lenge man tar konsekvensene av det?

Skjønner du virkelig ikke at du ikke kan se på valgmulighet i et vakuum? Alle valg har konsekvenser, og avhengig av konsekvensene kan et valg ikke være et reelt valg.

Dette er bare totalt irrelevant for diskusjonen, prøv å hold deg litt til saken, ok?

Lenke til kommentar

Dette er bare totalt irrelevant for diskusjonen, prøv å hold deg litt til saken, ok?

Det er helt sentralt for diskusjonen all den tid du nekter å forholde deg til konsekvensene av valg man foretar. Hvis konsekvensene av et valg er tilstrekkelig negative, er valget ikke reelt. Er du enig eller uenig i det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er helt sentralt for diskusjonen all den tid du nekter å forholde deg til konsekvensene av valg man foretar. 

En typisk stråmann.

 

Hvis konsekvensene av et valg er tilstrekkelig negative, er valget ikke reelt. Er du enig eller uenig i det?

Er konsekvensene av å slette Facebook profilen sin så negative at det ikke er et reelt valg? Hvis du svarer ja, da sier jeg at det ikke er noe annet ett P**SPRAT og skråplansargumentasjon. INGEN nekter deg å slette Facebook profilen din om du ikke liker vilkårene Facebook stiller. Du står også helt fritt til å beholde profilen din om du føler at fordelene utveier ulempene.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Hvis guttungen skal på forballtrening og info om tidspunkter _bare_ formidles på Facebook så er det krevende å være «han der» som krever at foreldre og trenere skal legge om sine vaner.

 

Dette er bare skråplansargumentasjon.

 

Kall det hva du vil, det er et veldig relevant problem for meg.

 

Jeg har aldri vært medlem av Facebook, nettopp av de grunnene du nevner. Og det gjør meg til en dårligere far fordi jeg ikke har tilgang til den samme informasjonen som 99% av de andre foreldrene. I et slikt dilemma så er det vanskelig å være prinsippfast.

 

-k

Lenke til kommentar

Er konsekvensene av å slette Facebook profilen sin så negative at det ikke er et reelt valg? Hvis du svarer ja, da sier jeg at det ikke er noe annet ett P**SPRAT og skråplansargumentasjon. INGEN nekter deg å slette Facebook profilen din om du ikke liker vilkårene Facebook stiller.

Du bestemmer ikke hvordan andre mennesker vekter konsekvensene av sine valg.

 

Og dersom noen synes at det å slutte med Facebook gjør organisering av fotballlaget til ungene, velforeningen i nabolaget, kontakt med venner, kolleger og kjente for vanskelig – og de lever i virkeligheten hvor ikke alle andre mennesker danser etter sin pipe og bytter tjeneste fordi vi sier at de skal det – så er det ikke noe reelt valg for dem å si opp Facebook-kontoen sin.

 

At du personlig ikke synes Facebook er viktig er fullstendig uinteressant for alle andre enn deg selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Du bestemmer ikke hvordan andre mennesker vekter konsekvensene av sine valg.

Nei, og det gjør ikke du heller.

 

Og dersom noen synes at det å slutte med Facebook gjør organisering av fotballlaget til ungene, velforeningen i nabolaget, kontakt med venner, kolleger og kjente for vanskelig – og de lever i virkeligheten hvor ikke alle andre mennesker danser etter sin pipe og bytter tjeneste fordi vi sier at de skal det – så er det ikke noe reelt valg for dem å si opp Facebook-kontoen sin.

MER skråplansargumentasjon... begynner å bli litt kjedelig egentlig. Har du ikke noe bedre å komme med.

 

At du personlig ikke synes Facebook er viktig er fullstendig uinteressant for alle andre enn deg selv.

At du personlig ikke synes at det å slette Facebook profilen er noe alternativ er fullstendig uinteressant for alle andre enn deg selv.

 

 

Kall det hva du vil, det er et veldig relevant problem for meg.

Fair enough.

 

Jeg har aldri vært medlem av Facebook, nettopp av de grunnene du nevner. Og det gjør meg til en dårligere far fordi jeg ikke har tilgang til den samme informasjonen som 99% av de andre foreldrene. I et slikt dilemma så er det vanskelig å være prinsippfast.

-k

Jeg vil snarere si at det gjør deg til en god far at du verdsetter ditt eget og dine barns privatliv så høyt. Synes heller du skal være stolt av at du klarer å motstå presset. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

MER skråplansargumentasjon... begynner å bli litt kjedelig egentlig. Har du ikke noe bedre å komme med.

Aner du ikke hva skråplansargumentasjon er, eller er det bare det motargumentet du kommer med når du ikke har noe annet?

 

At du personlig ikke synes at det å slette Facebook profilen er noe alternativ er fullstendig uinteressant for alle andre enn deg selv.

Det burde jo være interessant for deg, all den tid du spurte hvorfor folk ikke bare stengte Facebook kontoen sin hvis de ikke likte brukervilkårene. Jeg har nå gitt deg opp til flere grunner til det, men du er for opptatt av å avfeie det som "skråplansargumentasjon" absurd nok.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Aner du ikke hva skråplansargumentasjon er, eller er det bare det motargumentet du kommer med når du ikke har noe annet?

slippery slope (skråplansargumentasjon på norsk):

You said that if we allow A to happen, then Z will eventually happen too, therefore A should not happen.

The problem with this reasoning is that it avoids engaging with the issue at hand, and instead shifts attention to extreme hypotheticals. Because no proof is presented to show that such extreme hypotheticals will in fact occur, this fallacy has the form of an appeal to emotion fallacy by leveraging fear. In effect the argument at hand is unfairly tainted by unsubstantiated conjecture.

Eller her: Du sier at om man sletter Facebook profilen sin så gjør det "organisering av fotballlaget til ungene, velforeningen i nabolaget, kontakt med venner, kolleger og kjente for vanskelig", og at det derfor ikke "er noe reellt alternativ".

 

Du insinuerer altså at hverdagen ikke vil gå rundt om det ikke er for Facebook, noe som er selve definisjonen på skråplansargumentasjon.

 

Det burde jo være interessant for deg, all den tid du spurte hvorfor folk ikke bare stengte Facebook kontoen sin hvis de ikke likte brukervilkårene. Jeg har nå gitt deg opp til flere grunner til det, men du er for opptatt av å avfeie det som "skråplansargumentasjon" absurd nok.

Du står HELT FRITT til å slette profilen din, ingen nekter deg. Problemet er at du later som at det ikke er mulig og at verden nærmest vil rakne om du sletter profilen din, noe som slettes ikke er tilfelle. Du kan i dag velge å slutte og bruke Facebook, men du gjør det ikke fordi du har vurdert at fordelene er større enn ulempene.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

slippery slope (skråplansargumentasjon på norsk):

You said that if we allow A to happen, then Z will eventually happen too, therefore A should not happen.

The problem with this reasoning is that it avoids engaging with the issue at hand, and instead shifts attention to extreme hypotheticals. Because no proof is presented to show that such extreme hypotheticals will in fact occur, this fallacy has the form of an appeal to emotion fallacy by leveraging fear. In effect the argument at hand is unfairly tainted by unsubstantiated conjecture.

Eller her: Du sier at om man sletter Facebook profilen sin så gjør det "organisering av fotballlaget til ungene, velforeningen i nabolaget, kontakt med venner, kolleger og kjente for vanskelig", og at det derfor ikke "er noe reellt alternativ".

 

Du insinuerer altså at hverdagen ikke vil gå rundt om det ikke er for Facebook, noe som er selve definisjonen på skråplansargumentasjon.

 

Nei. Dette er ikke skråplansargumentasjon.

 

"Hvis jeg stenger Facebook-kontoen min blir det vanskeligere å organisere fotballaget" er en faktaopplysning. "Hvis jeg stenger Facebook-kontoen min dør jeg alene og uelsket" er skråplansargumentasjon.

 

Du står HELT FRITT til å slette profilen din, ingen nekter deg. Problemet er at du later som at det ikke er mulig og at verden nærmest vil rakne om du sletter profilen din, noe som slettes ikke er tilfelle. Du kan i dag velge å slutte og bruke Facebook, men du gjør det ikke fordi du har vurdert at fordelene er større enn ulempene.

Stråmann. Jeg har aldri påstått at hverdagen rakner dersom man sier opp Facebook-kontoen sin. Jeg har sagt at det er mange ting som praktisk sett blir vanskeligere, fordi det ikke finnes noe alternativ uten en urimelig forventning om at man skal kontrollere alle andre mennesker rundt seg. Det er et faktum, hverken mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nei. Dette er ikke skråplansargumentasjon.

"Hvis jeg stenger Facebook-kontoen min blir det vanskeligere å organisere fotballaget" er en faktaopplysning. "Hvis jeg stenger Facebook-kontoen min dør jeg alene og uelsket" er skråplansargumentasjon.

Greit nok, men det minnet umiddelbart om skråplansargumentasjon. Men da er du kanskje enig i at det å slette profilen sin faktisk er et reellt alteranativ, samt at det å finne en annen måte å organisere fotballaget på også er et alternativ?

 

Stråmann. Jeg har aldri påstått at hverdagen rakner dersom man sier opp Facebook-kontoen sin. Jeg har sagt at det er mange ting som praktisk sett blir vanskeligere, fordi det ikke finnes noe alternativ uten en urimelig forventning om at man skal kontrollere alle andre mennesker rundt seg. Det er et faktum, hverken mer eller mindre.

Et annet faktum er at du står helt fritt til å slette profilen din.

Lenke til kommentar

Greit nok, men det minnet umiddelbart om skråplansargumentasjon. Men da er du kanskje enig i at det å slette profilen sin faktisk er et reellt alteranativ, samt at det å finne en annen måte å organisere fotballaget på også er et alternativ?

Hvorvidt det er et reelt alternativ eller ikke kommer an på hvor realistisk det er å anta at man kan finne tilsvarende løsninger. Hvilket er hva jeg nå har prøvd å forklare deg over flerfoldige innlegg, men du insisterer på å betrakte selve valgmuligheten i et vakuum uten å ta konsekvensanalysen med i betraktningen.

 

Et annet faktum er at du står helt fritt til å slette profilen din.

På samme måte som du står fritt til å gjøre hva som helst her i verden, og den eneste måten du kan klare å betrakte det så svart/hvitt som du gjør er dersom du gir fullstendig beng i konsekvensene av valget. Det slipper du ikke unna med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hvorvidt det er et reelt alternativ eller ikke kommer an på hvor realistisk det er å anta at man kan finne tilsvarende løsninger. Hvilket er hva jeg nå har prøvd å forklare deg over flerfoldige innlegg, men du insisterer på å betrakte selve valgmuligheten i et vakuum uten å ta konsekvensanalysen med i betraktningen.

Jeg tar konsekvensanalysen... for MEG SELV... med i betrakting. For meg selv har jeg vurdet at Facebook ikke er viktig for meg til at jeg trenger å ha en profil der, rett og slett fordi at jeg ikke er komfortabel med måten de håndterer personopplysninger på. Du har tatt det motsatte valget: du har en profil der fordi at det gir deg mer fordeler enn ulemper virker det som. Men når du VELGER å bruke Facebook så VELGER du også å akseptere vilkårene deres, og da nytter det fint lite å komme og klage i ettertid.

 

På samme måte som du står fritt til å gjøre hva som helst her i verden, og den eneste måten du kan klare å betrakte det så svart/hvitt som du gjør er dersom du gir fullstendig beng i konsekvensene av valget. Det slipper du ikke unna med.

DETTE er et prima eksempel på en stråmann.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Jeg tar konsekvensanalysen... for MEG SELV... med i betrakting. For meg selv har jeg vurdet at Facebook ikke er viktig for meg til at jeg trenger å ha en profil der, rett og slett fordi at jeg ikke er komfortabel med måten de håndterer personopplysninger på. Du har tatt det motsatte valget: du har en profil der fordi at det gir deg mer fordeler enn ulemper virker det som. Men når du VELGER å bruke Facebook så VELGER du også å akseptere vilkårene deres, og da nytter det fint lite å komme og klage i ettertid.

Men du uttalte deg ikke bare for deg selv, du så ut til å mene at "hvis Facebook gjør dumme ting med personopplysninger vil brukerne bare forlate tjenesten". Jeg har nå, igjen, forklart deg ettertrykkelig hvorfor det ikke "bare er å forlate tjenesten" med mindre man deler din mening – noe ikke alle gjør.

 

DETTE er et prima eksempel på en stråmann.

Det er et prima eksempel på en analogi i form av en spissformulering for å strekke din argumentasjon til sin ytterste konsekvens. Liker du ikke konsekvensen av argumentasjonen din, så bør du endre argumentasjonen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Men du uttalte deg ikke bare for deg selv, du så ut til å mene at "hvis Facebook gjør dumme ting med personopplysninger vil brukerne bare forlate tjenesten". Jeg har nå, igjen, forklart deg ettertrykkelig hvorfor det ikke "bare er å forlate tjenesten" med mindre man deler din mening – noe ikke alle gjør.

Ingen, absolutt INGEN tvinger verken deg eller noen andre til å bli værende på Facebook. Å late som noe annet blir rett og slett bare for dumt.

 

Det er et prima eksempel på en analogi i form av en spissformulering for å strekke din argumentasjon til sin ytterste konsekvens. Liker du ikke konsekvensen av argumentasjonen din, så bør du endre argumentasjonen.

Nei, det er en stråmann; intet mer og intet mindre.

Lenke til kommentar

Ingen, absolutt INGEN tvinger verken deg eller noen andre til å bli værende på Facebook. Å late som noe annet blir rett og slett bare for dumt.

For siste gang: jeg har aldri påstått det. Men at noen fysisk tvinger en til noe er ikke den eneste "gyldige" grunnen til manglende valgfrihet. Å påstå noe annet blir rett og slett for dumt.

 

Nei, det er en stråmann; intet mer og intet mindre.

Nei.

 

Jeg orker ikke en 3. runde med akkurat samme greiene som du ignorerer, med vilje misforstår og misrepresenterer. Jeg har gjentatte ganger forklart deg hvorfor det ikke "bare er å stenge Facebook-kontoen" men du sitter bare og spiller på slurva. Ha en fortsatt fin dag.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

For siste gang: jeg har aldri påstått det. Men at noen fysisk tvinger en til noe er ikke den eneste "gyldige" grunnen til manglende valgfrihet. Å påstå noe annet blir rett og slett for dumt.

For siste gang: det er FULLSTENDIG valgfritt å være på Facebook. Punktum. Ikke noe vissom-dersom-fordi-atte. Hvem som helst kan slette profilen sin der om de vil, i dag faktisk. Du kan gjøre det i dag, men du velger faktisk å ikke gjøre det fordi at du føler at fordelene vekter større enn ulempene. Det er ditt eget valg.

 

Nei.

Jo, du tilegner meg meninger jeg ikke har. Stråmann.

 

Jeg orker ikke en 3. runde med akkurat samme greiene som du ignorerer, med vilje misforstår og misrepresenterer. Jeg har gjentatte ganger forklart deg hvorfor det ikke "bare er å stenge Facebook-kontoen" men du sitter bare og spiller på slurva. Ha en fortsatt fin dag.

Noen sitter og spiller på en slurve her, det er det liten tvil om... Jeg orker ikke heller å gå en ny runde med en som ser på det som manglende valgfrihet fordi han føler han må beholde Facebook-profilen sin. Sier du at det er tvang å måtte være på Facebook, da er det en fullstendig misbruk av ordet "tvang"... noe som ikke er noe annet enn equivocation i stor stil.

 

Manglende frihet og tvang, det er å bli fengslet for sin overbevisning, IKKE å føle at man være på Facebook. Ingen  være der. Ingen tvinger deg til å opprette profil der. Ingen tvinger deg til å logge inn.

 

Ha en god dag ja.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...