Gå til innhold

Han leder an i Europas åpning for økt konkurranse i jernbanen. Nå vil Crister Fritzson kjøre flere tog i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En hestekjerre er fremdeles en hestekjerre, selv om man monterer WiFi, LED-belysning og ipad i den.

Underforstått: I Norge er sporet problemet, ikke togvogna.

Men lykke til.

  • Liker 3
Skrevet

X2000 kjører like fort som FLIRT som NSB i løpet av få år har 135 stk av. Det er ikke krening, men holder 200 også i svinger, FLIRT akselerer også langt kjappere,

NSB har i tillegg 20stk type 73 (tidligere kjent som Signatur), som har aktiv krenging og høyere toppfart enn X2000 (210 km/t vs 200 km/t), som dermed er i stand til å holde høyere toppfart.

NSB fant fort ut at det å bruke aktiv krenging på norske jernbaner var en dårlig ide. I dag går krengetogene stort sett i samme hastighet som tog uten krening, men med noen enkelte få unntak der de kan ta svinger i 5-10% høyere hastighet.

Skrevet

“hans nye norske direktør, Bendek Maartmann-Moe, har allerede ”solgt seg inn” hos de som skal vurdere anbudene i Jernbanedirektoratet.“

 

Interessant, utdyp gjerne hva dette betyr.

  • Liker 2
Skrevet

Hva har egentlig fyrens familieliv, bryggefrokost, slalom, bikkjer og keramikk å gjøre i TU?

 

For å gi oss et bilde av hva fremtidens overskudd fra norsk jernbane kommer til å bli brukt på.

  • Liker 3
Skrevet

Jærbanen? Da bør de kjøre på med å gjenåpne "sidesporet" fra Gandal, gjennom Sandens sør sitt utbyggingsområde og opp til Ålgård (hvor dresiner i dag sykler raskere enn rushtidskøene). Lite skal til for å gjenåpne dette sporet, og skal man gjøre det billig uten å måtte elektrisifisere strekningen, så setter man kun inn et vognsett med batteribackup (elektrisk/batteridrift) så kan vognsettet lade batteriene på strekningen Gandal-Sandes-Stavanger-retur før det kjører opp til Ålgård. Med kun et vognsett på dette sidesporet kan man sløyfe kravet til signalsystem, som åpenbart er et så uoverkommelig problem(!). Skal man legge mulighetsstudien til grunn, må man undre seg over om Jernbaneverket/NSB ikke har ønske om å øke inntektene sine:

 

Konklusjonen er at et togtilbud med avganger hvert 30. minutt vil ha mellom 495.000 og 840.000 av- og påstigninger per år. (Avhengig av markedsgrunnlag)

Et togtilbud med avganger hvert 15. minutt gir et markedsgrunnlag mellom 800.000 til 1,4 millioner av- og påstigninger per år.

Gjesdal kommune har fra før en høy andel utpendling (63%) og denne går hovedsaklig i samme retning som Ålgårdbanen. I tillegg er innpendlingen til kommunen stadig økende.

  • Liker 3
Skrevet

Konklusjonen er at et togtilbud med avganger hvert 30. minutt vil ha mellom 495.000 og 840.000 av- og påstigninger per år. (Avhengig av markedsgrunnlag)

Et togtilbud med avganger hvert 15. minutt gir et markedsgrunnlag mellom 800.000 til 1,4 millioner av- og påstigninger per år.

Gjesdal kommune har fra før en høy andel utpendling (63%) og denne går hovedsaklig i samme retning som Ålgårdbanen. I tillegg er innpendlingen til kommunen stadig økende.

 

Er enig i alt det kan være smart å gjenåpne strekningen, men de tallene er relativt optimistiske.

  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes dette virker lovende, god togdrift er viktig; med fokus på kunder, ansatte og billettpris.

 

Men:

 

"– Hvis du bare skal reise med toget, trenger du ikke chipen, men hvis du kan åpne inngangsdøren din hjemme med den eller pc-en, blir den mer nyttig."

 

    En tullete unyttig  ting i det hele tatt, spør du meg. Men hva har dette så med togdrift å gjøre?

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...