Gå til innhold

H\K vs SONY


Anbefalte innlegg

jeg lurer på om jeg skall byte ut min sony med H\K AVR 2550

 

http://international.harmankardon.com/prod...anguage=ENGLISH

 

Det er denne sonyn jeg har fra før:

 

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...s_vartypes_text

 

H\K er oppgit til 5*40Watt mens sonyen er oppgitt til 5*80Watt

 

jeg har jamo front på max 70Watt og komende mosquito center på max 180watt og noen uskjente bak højttalere.

 

Tror dere H\k vill klare dette oppsettet bedre en sonyen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

H/K oppgir, i motsetning til f.eks. Sony, "ekte" watt. Sony klarer kun i korte perioder, ved hjelp av kondensatorer, å gi den effekten som de spesifiserer i motsetning til f. eks. H/K som gir hva de lover. Dette kan du veldig enkelt sjekke selv, ved å se bak på forsterkeren din. Der vil du finne en etikett som blant annet forteller deg hvor mye effekt forsterkeren trekker fra nettet. Dersom Sony forsterkeren din hadde operert med "ekte" watt skulle det her stått 400W (5 x 80W=400W). På H/K forsterkere vil det være samsvar med oppgitt effekt og den effekten som forsterkeren trekker fra strømnettet.

 

Jeg vet at dette forsåvidt ikke var svar på spørsmålet ditt, men heller en refleksjon over hva "watt" er. Med andre ord er det ikke sikkert at en H/K forsterker på 5 x 40W er så langt fra den Sony'en.

Lenke til kommentar
bakpå sonyn står det 180Watt. :dontgetit: 5*36Watt alså :scared:

Hei du, ro deg litt ned.

 

Jeg hadde nesten en maken som sonyen din før.

 

I dag har en str-db1070, 6x100w, 16kg

den trekker maksimalt 240w fra nettet

 

Jeg målte med ett wattmeter for litt siden, og med alle høyttalerne i drift på høyt volum uten forvrengning varierte den mellom 140-190w.

 

Jeg fikk også måle kameratens sin Yamaha rxv-740, maks 290w fra nettet, 13kg. Den lå omtrent på det samme, faktisk litt under, 150-180w.

 

Tipper den sonyen din svirrer rundt 100w forbruk. Pioneer sitt flaggskip 7x170w leste jeg på nettet at bare trakk rundt 200w ved normal drift.

 

Alle newbies er alltid opptatt av watt, men en ting jeg har lært meg er at man skal kjøpe forsterkere etter vekt.

Lenke til kommentar
Betyr det 20watt per kanal det da :thumbdown:. over til noe helt anet, på sonyen min står det speakers impedans use 8-16OHM :scared: jeg har akurat bestilt en højttaler på 6OHM, dette kommer til og gå galt eller.

Det er ikke så veldig stor forskjell på 6-8 ohm. Jeg tror Sony oppgir hva slags impedans høyttaleren skal ha med sikre marginer. Jeg kom til skade for å sette en 4ohms høyttaler på en 8-16ohms forsterker en gang. Forsterkeren blei litt varmere, og jeg hørte noen knitre lyder men ingenting ble ødelagt.

 

Du kan jo prøve, men jeg kan ikke garantere at forsterkeren klarer det, men jeg tror 99% at den vil klare det.

Lenke til kommentar
Jeg målte med ett wattmeter for litt siden, og med alle høyttalerne i drift på høyt volum uten forvrengning varierte den mellom 140-190w.

 

Alle newbies er alltid opptatt av watt, men en ting jeg har lært meg er at man skal kjøpe forsterkere etter vekt.

blir helt feil å måle en effekten over en induktiv last(høytaler) med et

vanlig wattmeter..

 

Den vekt teorien kan til en viss grad stemme, men en må huske at

hi-fi bransjen endelig har oppdaga switch-mode. Når man har switcha

strømforsyning kan man hyve ut den tunge trafoen, og om man har switcha

forsterker kan man kutte kraftig ned på størrelsen på kjøleribbene..

Bla. sony kommer vel med "digitale-forsterkere" som de kaller det snart, å det

er igrunn bare en fin måte å si switch-mode på..

 

Men alikevell kan ikke en forsterker gi mer effekt ut enn det den tar inn..

 

Når det gjelder H/K bør det kansje nevnes at de har hatt endel kvalitetsproblemer..

Men lager god lyd..

Lenke til kommentar

Det er ikke tvil om hva jeg hadde valgt !!! :wow:

H/K selfølgelig, jeg synes at Sony ikke klarer seg spessielt bra på hifi fronten.

Synes at a/v recieverne deres gir for lite kraft/power liksom. De er heller ikke spessilet raffinerte. Bassen blir også temmelig udefinert - litt rumling bare.

 

H/K derimot lager recivere som folk blir glade i. Spilleglede !

Yamaha spiller nok en smule mer naturtro, men H/K lager en fest ut av en dvd.

Er skikkelig moro :thumbup:

 

Så, nå er det opp til deg og velge....

Hvis du trur at H/K recivern vi bli for slapp, så tru ikke at Sony'n vil smelle til !

Tvert imot. H/K'n vil nok gi deg den styrken du trenger.

Og hvis du vil ha enda mer styrke, så kan du jo heller velge en litt dyrere reciever fra h/k.

 

Kan også meget sterk anbefale Yamaha. Dette er også uslåelige recivere !

Lenke til kommentar
blir helt feil å måle en effekten over en induktiv last(høytaler) med et

vanlig wattmeter..

 

Den vekt teorien kan til en viss grad stemme, men en må huske at

hi-fi bransjen endelig har oppdaga switch-mode. Når man har switcha

strømforsyning kan man hyve ut den tunge trafoen, og om man har switcha

forsterker kan man kutte kraftig ned på størrelsen på kjøleribbene..

Bla. sony kommer vel med "digitale-forsterkere" som de kaller det snart, å det

er igrunn bare en fin måte å si switch-mode på..

 

Men alikevell kan ikke en forsterker gi mer effekt ut enn det den tar inn..

 

Når det gjelder H/K bør det kansje nevnes at de har hatt endel kvalitetsproblemer..

Men lager god lyd..

Eehh, wattmeter koblet mellom receiveren og veggen...Ikke mellom høyttaler utgang og høyttaler... Målingene jeg gjorde var korrekte.

 

Menkromsen: du har tydeligvis ikke fått med deg alle de glimrende hifi-produktene sony har......

 

Jeg kan være enig at billig-sony er noe dritt ( til en viss grad ) men mange produkter innen QS og ES er årets produkter i hifibladene.

 

Yamaha er forøvrig konge, ingen tvil!

Lenke til kommentar
Eehh, wattmeter koblet mellom receiveren og veggen...Ikke mellom høyttaler utgang og høyttaler... Målingene jeg gjorde var korrekte.

M'kay.. men fortsatt sier de lite eller ingenting om effekten forsterkeren er i stand

til å sende ut på høyttalerene..

 

Menn sony har mange glimrende produkter ja.. Det er det ingen tvil om..

Lenke til kommentar
M'kay.. men fortsatt sier de lite eller ingenting om effekten forsterkeren er i stand

til å sende ut på høyttalerene..

Nei, det gjør jo egentlig ikke det :roll:

-men man får jo et visst pekepinn....

 

Blir ikke forsterkeren altfor varm kommer den meste av effekten den trekker ut i form som lyd i høyttaleren. Men desverre kan man steike speilegg på mange forsterkere, men nå som det er vinter går jo varmen til et godt formål :green: Men jeg ser uansett fram til de digitale boksenes inntreden i mitt anlegg .

Lenke til kommentar

Må også huske at ca. 50% av den effekten som trekkes fra nettet. går vekk for det meste i form av varme.

 

Dvs, om det er oppgitt 5x40 watt på H/K, så regner jeg med at etiketten bak oppgir ca 410 - 420 watt, eller...?

 

Har hatt H/K i mange år, og er fornøyd. Det er masse krefter å ta av i forstekerne.

Lenke til kommentar

Gutter, bruk ørene deres og glem ALT dere leser om watt og vekt...

 

Topic: Sony har meget gode prosessorer, pga en meget flink digital-avdeling. Forsterker-delen har også blitt bedre, men her er det mange sterke aktører. Yamaha er fortsatt blant de største innen prosessorer, og gir mye for pengene. HK er mer typisk Made in USA, mer power og punch, men lager alikevel bra kinolyd. Konklusjon: I denne prisklassen er konkuransen stor, og blant de store merkene er kvaliteten meget lik OG god. Så stol på ørene dine, ikke watt og en ungutt på Elkjøp som håper på et kjapt salg. Forsiktig med å baser kjøpene utelukket pga tester du leser i div blader, bruk de som en pekepinn på hva du ønsker å høre på. Ikke alle tester er til å stole på. Noen er useriøse/ufullstendige andre er kjøpt og betalt, og alle er skjelden mer enn en annen manns vurdering.

 

Men som med alt annet, er ofte regelen at "man får hva man betaler for" og god regel å følge, og hvis det høres for godt ut til å være sant så er det gjerne det...

Lenke til kommentar

Alle newbies er alltid opptatt av watt, men en ting jeg har lært meg er at man skal kjøpe forsterkere etter vekt.

Så hva med min forsterker med Switched mode powersupply? (Altså den har ingen tung trafo).

 

 

Den er forresten oppgitt til 7x170W DIN i 8Ohm, ikke 4. (sony STR-DA5000ES)

 

Vekten er Ca 13Kg.

Lenke til kommentar
Så hva med min forsterker med Switched mode powersupply? (Altså den har ingen tung trafo).

 

 

Den er forresten oppgitt til 7x170W DIN i 8Ohm, ikke 4. (sony STR-DA5000ES)

 

Vekten er Ca 13Kg.

Din receiver er et godt eksempel på et knall produkt fra sony...

 

Er for det meste enig med alt som står over, bortsett fra at H/K whopper sony uansett iflg. sullis og Toddy. Stikk og hør på en kvalitets-sony, da snakker vi dynamikk, og meget god stereolyd. Hvis man hører mye på musikk i stereo, så er H/K utelukket.

 

JohnnyKnoxwille: bra sagt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...