Gå til innhold

DHL: toll og avgifter på 695 kr for pakke på 635 kr, kan jeg bruke angrerett?


Anbefalte innlegg

Hei,

Kjøpte en pakke fra iHerb med litt diverse og var så dum at jeg valgte DHL frakt.

For pakken, som kostet 635 kroner (hvor litt av dette er fraktkostander til DHL), skal de ha følgende:

Merverdiavgift 109 kroner + moms på 41 kroner.

Utleggsgebyr, 197 kroner.

Fortolling 3-5 varelinjer, 319 kr gebyr.

Annen importavgift, 29 kroner.

 

Innholdet i pakken er egentlig ikke så viktig for meg. Kan jeg bruke angrerett og få dem til å sende tilbake pakken, og dermed slippe gebyrene?

 

Noen som har vært borti dette før? Tror kampen er tapt, men om noen vet noe så skrik gjerne ut!

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med at varen fortolles så har du mest sannsynlig handlet av ett firma ikke i Norge? Se på faktura på varen. Norsk forbrukerlov vil ikke gjelde ovenfor selger i utlandet.

Å ikke hente pakken vil ikke føre noe sted. DHL må uansett fortolle varen, det har de egentlig allerede gjort, og de vil nok velge å stå på kravet. Med mindre DHL velger å være grei med deg, har du ingen utvei i forhold til disse utgiftene.

(Hadde vareverdien vært mye større kunne du søkt tollvesenet om å destruere varen for å slippe mva. Dette er ikke relevant for en slik relativt liten sum.)

Lenke til kommentar

I og med at varen fortolles så har du mest sannsynlig handlet av ett firma ikke i Norge? Se på faktura på varen. Norsk forbrukerlov vil ikke gjelde ovenfor selger i utlandet.

 

Å ikke hente pakken vil ikke føre noe sted. DHL må uansett fortolle varen, det har de egentlig allerede gjort, og de vil nok velge å stå på kravet. Med mindre DHL velger å være grei med deg, har du ingen utvei i forhold til disse utgiftene.

 

(Hadde vareverdien vært mye større kunne du søkt tollvesenet om å destruere varen for å slippe mva. Dette er ikke relevant for en slik relativt liten sum.)

 

Var det jeg regnet med... Skrev vel mest her for å få ut frustrasjonene :( Det får bli min aller siste betaling til DHL...

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke helt lover og regler på akkurat dette, men jeg har personlig nektet å betale tollavgifter og latt bare en pakke gå i retur til avsender etter 14dager...  Er noen år siden, og det var da pakken hadde passert 200 kroner grunnet valuttakursen...

 

Men jeg blånektet å betale noe som helst, pakken gikk i retur og jeg fikk en regning fra ett selskap på tollavgiftene etter noen månder.. Men jeg betalte ikke.. Og nå 6år senere er jeg like lykkelig, da jeg fikk aldri purring eller noen andre krav...

Lenke til kommentar

Forsendelser på over 350,- kr inkludert frakt er momspliktig uansett speditør.

Ikke skyld på DHL for at du ikke har satt deg inn i regelverket.

 

Om du leser strartinnlegget så er ikke problemet her momsen eller mangel på kjennskap til regelverket.

 

Over 500 kroner i gebyr for å kreve inn momsen er i høyste grad speditør-spesifikt.

Endret av Zork
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...