Gå til innhold

Nok en tråd med hjelp om hjemmenettverk. Prøvd masse alt.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har kjøpt en eldre bolig fra 1970 tallet på ca 270 kvm2.

Er da selvfølgelig ikke akksesspunkter i huset, men dette er noe som vil komme når vi totalrenoverer ila noen år. Men frem til dette må jeg ha en trådløs løsning som fungerer.

 

Jeg har Canal Digital 500/500 og inntaket i den ene enden av huset i 2.etasje. Huset er på ca 8 x 10 meter.

 

Hovedproblemet er at jeg har laget hybel i kjeller som jeg skal leie ut og her sliter jeg med dekningen. Hybelen er på andre siden av huset hvor inntaket er.

 

Har per nå prøvd en kraftig router TP-link Archer 5400 som jeg nesten ikke fikk dekning med i det hele tatt i hybelen.

 

Har også prøvd Zyxel Multy X som gir meg en strek eller to maks til tider om jeg er heldig.

 

Har alt brukt mye penger på dette og begynner å bli meget frustrert. 

 

Har leietakere som skal inn om 1-2 mnd så dette må være i orden til da.

 

Hjelp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurdert en mesh-løsning?

Zyxel Multy X Mesh Tri-Band AC3000 er vel mesh?

Men problemet spørs vel om den støtter TP-link Archer 5400.

 

Vil anbefale trådstarter å trekke kabel\fiber helt i samme rom og ha ruteren ved siden av eller i samme rom hvis mulig.

For å ha ruteren over 100 meter unna funger nok dårlig på hastighet\stabilitet over tid.

Lenke til kommentar

 

Vurdert en mesh-løsning?

Zyxel Multy X Mesh Tri-Band AC3000 er vel mesh?

Men problemet spørs vel om den støtter TP-link Archer 5400.

 

Vil anbefale trådstarter å trekke kabel\fiber helt i samme rom og ha ruteren ved siden av eller i samme rom hvis mulig.

For å ha ruteren over 100 meter unna funger nok dårlig på hastighet\stabilitet over tid.

 

 

Kabel er ikke aktuelt per nå.

 

Jeg har solgt begge løsningene da ingen var gode nok.

Lenke til kommentar

Hva har du prøvd byttet trådløse kanaler? Lønner seg neppe å kjøpe forskjellig utstyr å blande det i håp det funger.

Prøvd nærme ruteren på 5 ghz frekvensen? Eller avstanden som er problemet?

 

Som sagt, jeg bruker ikke forskjellig utstyr i sammen.

 

Det var 2 forskjellige løsninger jeg hadde prøvd per nå, begge er skrinlagt og leter etter ny løsning.

 

Prøvd forskjellige kanaler og zyxelen kjører en kombinasjon av 5GHz og 2.4 ghz på nettet.

Endret av snakkesss
Lenke til kommentar

Skjønner. Jeg hadde testet ut Asus Lyra (ikke mini). Etter FW oppdateringer så har dette settet kommet seg betraktelig. Da får du tre enheter, mindre i størrelse.

 

Selv kjører jeg de tre, i et hus fra 50-tallet. Ikke like stort som ditt, men jeg vil anta at tre enheter vil gjøre en bedre jobb enn to og man har enda større plasseringsfrihet.

 

Prøv et sett fra elkjøp i 30 dager, de har prisgaranti også mot norske butikker så du får dem nok ned til 3 900 som er billigste ifølge prisjakt.

Lenke til kommentar

Skjønner. Jeg hadde testet ut Asus Lyra (ikke mini). Etter FW oppdateringer så har dette settet kommet seg betraktelig. Da får du tre enheter, mindre i størrelse.

 

Selv kjører jeg de tre, i et hus fra 50-tallet. Ikke like stort som ditt, men jeg vil anta at tre enheter vil gjøre en bedre jobb enn to og man har enda større plasseringsfrihet.

 

Prøv et sett fra elkjøp i 30 dager, de har prisgaranti også mot norske butikker så du får dem nok ned til 3 900 som er billigste ifølge prisjakt.

 

Absolutt verdt å prøve, bare kjedelig å sitte igjen med Zyxelen også, får prøve selge den på finn eventuelt.

 

2 porter er også en ulempe, men får heller bite i det sure eplet her.

 

Kan det være bedre å bruke 3 x routere å bruke de 2 siste som aksesspunkt? Er de avhengige av å være koblet opp via kabel i veggen da? Vil dette eventuelt fungere med en strøm wifi-adapter som gir en port til disse? 

Lenke til kommentar

Har du prøvd powerline løsninger?

 

https://www.komplett.no/product/921442/datautstyr/nettverk/homeplugpowerline/tp-link-tl-wpa9610-kit-11ac-powerline?offerId=KOMPLETT-310-921442#

 

Jeg har det hjemme og for meg fungerer det helt utmerket. Jeg får rundt 65 av 75 mulige mbps - men det er 100% avhengig av at strømnettet ditt ikke har forstyrrelser underveis. 

 

Hvis det fungerer så er det fine at man ikke får noe signaltap fra router, og vil da få en nærmest kablet løsning. Merk at disse systemene har blitt MYE bedre de siste årene, så kan jo være verdt å prøve. Det var hvertfall en lifesaver for meg, da pcen min for alt det er verdt i verden ikke vil ha noe med trådløse nettverkskort å gjøre.

Lenke til kommentar

 

Skjønner. Jeg hadde testet ut Asus Lyra (ikke mini). Etter FW oppdateringer så har dette settet kommet seg betraktelig. Da får du tre enheter, mindre i størrelse.

 

Selv kjører jeg de tre, i et hus fra 50-tallet. Ikke like stort som ditt, men jeg vil anta at tre enheter vil gjøre en bedre jobb enn to og man har enda større plasseringsfrihet.

 

Prøv et sett fra elkjøp i 30 dager, de har prisgaranti også mot norske butikker så du får dem nok ned til 3 900 som er billigste ifølge prisjakt.

 

Absolutt verdt å prøve, bare kjedelig å sitte igjen med Zyxelen også, får prøve selge den på finn eventuelt.

 

2 porter er også en ulempe, men får heller bite i det sure eplet her.

 

Kan det være bedre å bruke 3 x routere å bruke de 2 siste som aksesspunkt? Er de avhengige av å være koblet opp via kabel i veggen da? Vil dette eventuelt fungere med en strøm wifi-adapter som gir en port til disse? 

 

 

Nei, men så vidt jeg har skjønt så har man mulighet til å koble opp LAN på alle tre, en port på hovedruteren er til WAN, den velger man selv.

 

Det er fullt mulig å sette dem som aksesspunkt only og og bare være et mesh uten DHCP.

 

Å sette opp "range extender" (flere rutere) kan i utgangspunktet ikke sammenliknes med mesh, da bytting mellom nodene ikke kommer til å skje sømløst.

 

Asus har støtte for meshsystem i sine vanlige rutere, om man har flere av dem: https://www.asus.com/AiMesh/

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har du prøvd powerline løsninger?

 

https://www.komplett.no/product/921442/datautstyr/nettverk/homeplugpowerline/tp-link-tl-wpa9610-kit-11ac-powerline?offerId=KOMPLETT-310-921442#

 

Jeg har det hjemme og for meg fungerer det helt utmerket. Jeg får rundt 65 av 75 mulige mbps - men det er 100% avhengig av at strømnettet ditt ikke har forstyrrelser underveis. 

 

Hvis det fungerer så er det fine at man ikke får noe signaltap fra router, og vil da få en nærmest kablet løsning. Merk at disse systemene har blitt MYE bedre de siste årene, så kan jo være verdt å prøve. Det var hvertfall en lifesaver for meg, da pcen min for alt det er verdt i verden ikke vil ha noe med trådløse nettverkskort å gjøre.

 

Gammelt strømnett er vel ikke bra på dette? Eller ingen forskjell?

Lenke til kommentar

 

 

Skjønner. Jeg hadde testet ut Asus Lyra (ikke mini). Etter FW oppdateringer så har dette settet kommet seg betraktelig. Da får du tre enheter, mindre i størrelse.

 

Selv kjører jeg de tre, i et hus fra 50-tallet. Ikke like stort som ditt, men jeg vil anta at tre enheter vil gjøre en bedre jobb enn to og man har enda større plasseringsfrihet.

 

Prøv et sett fra elkjøp i 30 dager, de har prisgaranti også mot norske butikker så du får dem nok ned til 3 900 som er billigste ifølge prisjakt.

 

Absolutt verdt å prøve, bare kjedelig å sitte igjen med Zyxelen også, får prøve selge den på finn eventuelt.

 

2 porter er også en ulempe, men får heller bite i det sure eplet her.

 

Kan det være bedre å bruke 3 x routere å bruke de 2 siste som aksesspunkt? Er de avhengige av å være koblet opp via kabel i veggen da? Vil dette eventuelt fungere med en strøm wifi-adapter som gir en port til disse? 

 

 

Nei, men så vidt jeg har skjønt så har man mulighet til å koble opp LAN på alle tre, en port på hovedruteren er til WAN, den velger man selv.

 

Det er fullt mulig å sette dem som aksesspunkt only og og bare være et mesh uten DHCP.

 

Å sette opp "range extender" (flere rutere) kan i utgangspunktet ikke sammenliknes med mesh, da bytting mellom nodene ikke kommer til å skje sømløst.

 

Asus har støtte for meshsystem i sine vanlige rutere, om man har flere av dem: https://www.asus.com/AiMesh/

 

 

Ja, jeg tenkte eventuelt å gå til innkjøp av 3 av disse routerene som støtter dette.

 

Kanskje det er den beste løsningen?

Lenke til kommentar

Gammelt strømnett er vel ikke bra på dette? Eller ingen forskjell?

 

Trenger ikke bety all verden. Bruker Homeplug mot et aksesspunkt jeg har for å få bedre dekning i min bolig fra tidlig 70-tall. Husker ikke helt nå, men får vel 120-130 Mbps via Homeplug-forbindelsen, der kontaktene er på forskjellige kurser og uten jording (en del av de nyere adapterne kan bruke jordleder også for økt hastighet).

 

At hybelboeren får litt redusert hastighet kan jo bare være en fordel?  ;-)

 

Har brukt Homeplug i over 10 år, fordelt over to forskjellige hus, og egentlig vært fornøyd. Men greit å kjøpe et sted hvor det er enkelt å levere tilbake om det ikke skulle fungere tilfredsstillende.

Lenke til kommentar

Det finnes ikke coax og/eller telefonkabler fra før, som kan byttes ut?

 

Har hus fra '64 hvor vi har lagt nettverkskablel i rørene hvor det lå antenne- og telefonkabel fra loftet og ned, i tillegg har jeg gått gjennom etasjedelere på innsiden av kjøkkenskapet for å komme ned bak TV'en i stuen. Litt planlegging og kreativitiet så hadde vi kablet nett alle steder vi trengte det med totalt et par meter synlig kabel på veggene. I gamle hus har man jo ofte også innebygde skap på soverom hvor man kan komme seg gjennom etasjer uten at det viser.

 

Før jeg gjorde det hadde vi Powerline/Homeplug mellom ruter og TV, som forsåvidt funket greit, selv på delvis >50 år gammelt annlegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...