Gå til innhold

Ny maskin. Trenger råd


Anbefalte innlegg

Tenker å bygge ny PC vs la Komplett bygge.

Har brukt mye tid på å google hva jeg vil ha og har kommet frem til dette utifra Komplett sine valgmuligheter.

 

Komplett gamer premium e-sport edition og valgt ut komponentene jeg ønsker.

 

Cooler Master MasterBox Lite 5 RGB

Corsair CX850M, 850W PSU

Intel Core i7-8700K Prosessor

NZXT Kraken X52 CPU Kjøler

ASUS ROG STRIX Z370-F Gaming, S1151

HyperX FURY DDR4 2400MHz 4GB

MSI GeForce GTX 1070 Ti GAMING 8G

Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD

Windows 10 Home OA

Komplett Gaming Musematte M

Støtsikker PC-eske

 

Grunnen til 4 gb ram er at Komplett ikke gir meg mulighet til å velge Corsair Vengeance LPX DDR4 4000MHz. DDR4 bestiller jeg evt. underveis og selger de monterte brikkene på 4gb senere.

 

Coolermaster har tilkoblinger

nærmest i front oppe. Max 50 cm høyde på kabinettet.

 

Kabinettet jeg har nå er festet oppunder bordet slik at det er 20 cm fri høyde fra gulvet og opp til bunnen av kabinettet.

 

Valg av skjermkort er fordi jeg har ett Msi fra før som er i bruk. Tenker sli fremover.

 

Asus HK fordi jeg liker Asus og Z370 fordi det er det nyeste brikkesettet. RGB bryr jeg meg mindre om.

 

CPU fordi jeg må ha Intel i7 og som er fremtidsretta så lenge det varer. Amd er ikke-tema.

 

Kraken x52 er jeg åpen for å bytte til h115i eller tilsvarende. Her er det mange som er positive/negative etter produktomtaler. Fint med forslag fra dere.

Maskinen jeg har nå som Komplett bygde i 2012 satt de inn en Intel High Performace Liquid Cooling og den har ikke feila enda.

 

Om jeg kjøper denne maskinen av Komplett vil den koste 22.543,-

Bygger jeg den selv vil komponentene koste 17.289,-

 

Har bygd et par Pcèr for mange år siden da cpuèn bestod av mange tagger ned i hk. Mye har skjedd siden den gang. Regner med å youtube meg frem til å sette dette sammen om jeg går for selvbygger.

 

Setter stor pris om noen av dere kan korrigeringer meg evt. andre forslag. Budsjett er på ca 20k.

 

 

Skjermen jeg har er Asus 27 1440p, 165Hz

Endret av larsen_1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EVGA SuperNOVA 850 G3 er bedre PSU

CX serien er ikke egnet til overklokking.

 

Samsung 970 EVO 500GB er nyere.

Gå heller for GTX 1080 eller TI istedenfor SLI først.

4 gb ram er for lite 8 GB er minste krav i gaming.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Bygg selv. Det er ikke vanskeligere å bygge PC nå enn for 20 år siden. Det har blitt lettere. Er du usikker så er det tusenvis av sider som kan hjelpe deg + Youtube.

 

Kjølepasta kommer ferdig påsmurt kjølerne, men det skader ikke å ha en ekstra tube i bakhånd, i tilfelle du må ta kjøleren av og på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjølepasta kommer ferdig påsmurt kjølerne, men det skader ikke å ha en ekstra tube i bakhånd, i tilfelle du må ta kjøleren av og på.

Hvilken kjøler da? Så vidt jeg vet er det kun AMD\intel kjølere som har det.

De andre må man gjøre slikt selv.

Lenke til kommentar

 

Kjølepasta kommer ferdig påsmurt kjølerne, men det skader ikke å ha en ekstra tube i bakhånd, i tilfelle du må ta kjøleren av og på.

Hvilken kjøler da? Så vidt jeg vet er det kun AMD\intel kjølere som har det.

De andre må man gjøre slikt selv.

 

 

NZXT Kraken kjølerene har kjølepasta påført fra fabrikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med LMH1 om å heller gå for singel kraftig GPU. Kan du vente med PC kjøp litt til, så er nVidia ventet å lansere GTX 11.xx korta i løpet av sommeren.

 

Til en gaming PC, så holder det fint med f.eks en Crucial MX500 SSD på 500GB. Spar heller pengene til bedre skjermkort.

 

NZXT Kraken X62 eller X72 er gode kjølere hvis du har plass til dem i det kabinettet du har valgt.

Lenke til kommentar

 

Kjølepasta kommer ferdig påsmurt kjølerne, men det skader ikke å ha en ekstra tube i bakhånd, i tilfelle du må ta kjøleren av og på.

Hvilken kjøler da? Så vidt jeg vet er det kun AMD\intel kjølere som har det.

De andre må man gjøre slikt selv.

Jeg har ikke vært borti at det ikke er på, men i det siste har jeg kun montert Corsair og CM.
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke vært så redd for å bygge selv. Jeg lot Komplett bygge for meg i drøyt ti år etter at jeg var student, for så å bygge selv for et par måneder siden. Jeg skulle ha en high-end maskin der komponentene måtte kjøpes fra ulike butikker. Det viste seg å være enklere å bygge nå enn for ti år siden, selv om jeg var totalt ute av trening. Youtube har tonnevis av enkle instruksjonsvideoer for det som er nytt (nesten ingenting) og det man har glemt (en god del). Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med LMH1 om å heller gå for singel kraftig GPU. Kan du vente med PC kjøp litt til, så er nVidia ventet å lansere GTX 11.xx korta i løpet av sommeren.

 

Til en gaming PC, så holder det fint med f.eks en Crucial MX500 SSD på 500GB. Spar heller pengene til bedre skjermkort.

 

NZXT Kraken X62 eller X72 er gode kjølere hvis du har plass til dem i det kabinettet du har valgt.

Er ikke disse m2 brikkene mye kjappere enn ssd?

Noe som irriterer meg er all denne ventetiden på loadinga før spillet starter.

Noe av grunnen til valgene jeg har beskrevet over

Lenke til kommentar

Er ikke disse m2 brikkene mye kjappere enn ssd?

 

Begge deler er SSD, bare litt forskjellig tilkoblingsgrensesnitt. Skal du ha det råeste av det råe på SSD forbruker markedet nå, så må du kjøpe en Intel Optane 905p. Problemet er at den koster mer enn det du har penger til tror jeg, og dessuten vil ikke kraften i den vise seg så mye i gaming load uansett. CPU og hvordan spill er kodet blir en begrensning før SSD.

 

Hva med å kjøpe deg en Crucial MX500 eller Samsung 860 EVO på 500GB nå, og så heller oppgradere til raskere SSD senere når prisene har sunket mer?

 

Skal du ha deg en gaming PC som holder en stund, så er tiden litt dårlig akkurat nå for å handle spør du meg. Intel er ventet å lansere Z390 chipset og en 8-kjerne CPU som passer til det litt senere i år (vet ikke dato). En CPU som skal ta over etter i7 8700K. Betyr ikke at 8700K er et dårlig valg altså, men en "9700K" når den kommer vil være mer fremtidsrettet.

 

Så har du GTX 11 serien til nVidia da, og de skjermkorta kommer nok ut før Intel får ut sine ting. Opp til deg hvor mye dette haster eller ikke.

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er ikke disse m2 brikkene mye kjappere enn ssd?

 

Begge deler er SSD, bare litt forskjellig tilkoblingsgrensesnitt. Skal du ha det råeste av det råe på SSD forbruker markedet nå, så må du kjøpe en Intel Optane 905p. Problemet er at den koster mer enn det du har penger til tror jeg, og dessuten vil ikke kraften i den vise seg så mye i gaming load uansett. CPU og hvordan spill er kodet blir en begrensning før SSD.

 

Hva med å kjøpe deg en Crucial MX500 eller Samsung 860 EVO på 500GB nå, og så heller oppgradere til raskere SSD senere når prisene har sunket mer?

 

Skal du ha deg en gaming PC som holder en stund, så er tiden litt dårlig akkurat nå for å handle spør du meg. Intel er ventet å lansere Z390 chipset og en 8-kjerne CPU som passer til det litt senere i år (vet ikke dato). En CPU som skal ta over etter i7 8700K. Betyr ikke at 8700K er et dårlig valg altså, men en "9700K" når den kommer vil være mer fremtidsrettet.

 

Så har du GTX 11 serien til nVidia da, og de skjermkorta kommer nok ut før Intel får ut sine ting. Opp til deg hvor mye dette haster eller ikke.

 

Skjønner det er ting å vurdere her når det stadig kommer noe som er bedre/raskere.

Setter stor pris på kommentarer  fra dere selv om det ikke akkurat gjør valgene lettere :hmm:

Lenke til kommentar

Største åpenbare feilen jeg har gjort ved pc-bygging var å anskaffe et hovedkort der sata-kontaktene var rettet ut fra hovedkortets nedkant - og der kom jo harddiskbrønnen til å ligge inntil. Problemet løste seg etter å tatt sagen fatt :dremel: minus en harddiskplass for å få knødd sata-kablene gjennom hdd brønnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...