Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Reklamere på oppussing, muggent loft


Isbilen

Anbefalte innlegg

For noen år siden kjøpte foreldrene mine en gammel rønne de totalrenoverte. Nylig oppdaget mamma at bøker de har hatt liggende på kryploftet har blitt helt bølgete, og klær har myglet. Luftfuktighet ble målt til 70%+. Her har nok byggherren vært litt vel ivrig med isolasjonsplasten. Nå skal dette utbedres, og de konfliktsky tullingene er innstilt på å ta regningen selv. Jeg mener de bør reklamere, for dette må da være en mangel etter loven? Eller er det så mye om og men i slike saker at det er vanskelig å få rett?

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette et kaldloft, slik at isolasjonen ligger i loftets "gulv"? Eller er også loftet isolert?

 

Dersom det er et kaldloft, kan årsaken være at det ikke er tilstrekkelig lufting i gavlveggene, slik at fukt som siver opp fra oppvarmede rom under loftet gir høy luftfuktighet der. Et kaldloft vil ha store temperatursvingninger, og å lagre klær og bøker der er ikke alltid en god ide.

Lenke til kommentar

Det er kaldloft, ja, men det var veldig luftig og fint før oppussingen. Mamma er litt petimeter på inneklima, og ville ha mye ventiler. Det fnøs de av, men nå skal det altså installeres vifte. Det er kanskje ikke så lurt å lagre klær og bøker på sånne steder, men uansett - er det innafor med 70%+ luftfuktighet?

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Er det skikkelig dampsperre mellom loft og etasjen under? Dersom varm luft fra etasjen(e) under kommer opp på loftet, vil temperaturen der være lavere, og den relative luftfuktigheten vil øke. Dersom det er god lufting av loftet (store ventiler i gavlvegger, for eks), er det ikke noe problem. Uansett bør ikke klær og bøker lagres der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et godt og riktig luftet kaldloft burde ikke forårsake mugg på klær og fuktige bøker ...

 

Nå har jeg riktignok kun erfaring fra østlandet, men her har jeg aldri hatt problemer med lagring på kaldloft. Temperatursvingninger, ja - men ikke høy luftfuktighet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...