Gå til innhold

Ny Windows ute nå: Dette er nytt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke tvil om at det kan vøre noen bøtta når MS slipper større oppdateringer til en milliard forskjellige maskinvarekonfigurasjoner. Som jeg skrev over skyldes veldig mye av problemene dårlig skrevne drivere, og noe kan vøre på MS.

 

Men det imponerer meg hvor mange problemer enkelte her har, og at dette tilfeldigvis også er folk som ikke egentlig bruker Windows. Og hvilken interesse har noen av oss i å vite hvor lenge dere har kjørt *add distro.name*?

 

Om det liksom skal være et bevis på hvor dårlig Windows er, og hvor bra *add distro.name* så kan jeg poengtere at jeg i løpet av den neste uken eller to vil ha flere velfungerende klienter på 1803 enn det finnes *add distro.name* klienter i Norge. For å sette det litt på spissen.

 

Men så burde jeg kanskje også liste opp all bæsjen jeg har opplevd med *add distro.name* gjennom årene.

 

Men hva så? Hvorfor i all verden skulle jeg gjøre det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

....snip!!!

 

Bra sagt! Personlig bruker jeg både *add.distro.name* (primært på server) og Windows 10. Det er helt logisk at man ved store oppdateringer vil ha feil/problemer, og jeg kan i den sammenheng si at vi aldri oppdater *nix baserte servere til "siste" versjon får det har gått noe tid. F.eks har jeg aldri opplevd en Ubuntu LTS, dvs 14.04, 16.04 etc uten betydelige feil og hvor man først på 14.04.2 etc kan oppgradere uten risiko.

 

Når man som i Windows sine tilfeller har ekstremt mange ulike konfigurasjoner, er det garantert at det må gå galt av og til. Til og med Apple - med nesten stålkontroll på hardware, har jevnt over feil på hver eneste store oppgradering.

 

På egne maskiner har jeg aldri hatt store problemer ved Windows 10 oppgraderinger, dog er det kun min 10 år gamle ThinkPad T60 som har fått 1803. Jeg stresser ikke med oppgraderingen, den kommer når den kommer. Mange av de som får feil typisk stresser for å oppgradere snarest mulig.

 

Som sagt, har selv minimale problemer, men har opplevd særlig rimeligere bærbare som pga ukurant hardware og manglende driverstøtte ikke lar seg oppgradere i det hele tatt. Men det er ikke Microsoft sin skyld.

Lenke til kommentar

Har ikke brukt m$ siden 2011 før denne mandagen. Måtte dessverre over til m$ igjen pga ny jobb og programvare som støtttes kun av Windows. Ikke bare bare å kjøre vm eller wine når man er på jobb og IT policy er strengt regulert. På disse dagene har jeg hatt bsod 2 ganger, måtte restartet x antall ganger med all frustrasjonen det medfører. På hjemmefronten siden 2011 har jeg kjørt Linux Mint på stasjonærmaskina, Lubuntu på laptopen og Tinycore linux bygd opp fra kernel og installert add-ons som gui osv fra lxterminal på en utgammel netbook. Fungerer som fjell! Aldri mer m$ om det ikke er totalt nødvendig.

 

Og så har du oss som ikke har hatt en bsod på over 10 år. Merkelig at fanatikere ofte har så mange problemer ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

System Restore feiler konsekvent på alle de maskiner jeg har testet, både egengenerete eller systemgenererte!

Installert på tre forskjellig laptops, unngått nettkontakt da eventuelle MS-oppdateringer som også tradisjonelt kan ha skapet tilsvarende problem på tidligere builds (1709).

I alle fall er problemet helt konsekvent på 1803 på alt jeg har testet.

Lenke til kommentar

Dette et å strekke den langt. MS har imidlertid en utfordring med tanke på den enorme mengden maskinvare med tilhørende ofte middels drivere.

 

Telemetri er en ihjelridd og dødbanket hest, men i dette tilfellet langt i fra så skummelt som mange vil ha det til. Jeg henter for øvrig ut telemetridataen for våre maskiner fra MS og bruker den til å analysere "helsestatus" for maskinparken vår på en veldig enkel måte.

Så derfor trenger Microsoft mer enn 1000 utgående domener (eller over 1800 IP-adresser) for telemetri som går via https? Kilde: PC Ministry. Hvis du lurer, så har de også mer enn 1200 IP-adresser som går via http, og over 300 domener. 

 

So, essentially:[/size]

  • They collect your first and last name, email address, postal address, phone number, and other similar contact data

  • They collect data about you such as your age, gender, country, location

  • They collect data about your interests

  • They collect data about your contacts and relationships

  • They collect passwords

  • They collect security code associated with your payment instrument

  • They collect data about other software installed on your device

  • They collect content of your files and communications

  • And if they have collected not enough data, they get it from third parties

Lenke til kommentar

 

Dette et å strekke den langt. MS har imidlertid en utfordring med tanke på den enorme mengden maskinvare med tilhørende ofte middels drivere.

 

Telemetri er en ihjelridd og dødbanket hest, men i dette tilfellet langt i fra så skummelt som mange vil ha det til. Jeg henter for øvrig ut telemetridataen for våre maskiner fra MS og bruker den til å analysere "helsestatus" for maskinparken vår på en veldig enkel måte.

Så derfor trenger Microsoft mer enn 1000 utgående domener (eller over 1800 IP-adresser) for telemetri som går via https? Kilde: PC Ministry. Hvis du lurer, så har de også mer enn 1200 IP-adresser som går via http, og over 300 domener.

So, essentially:[/size]

  • They collect your first and last name, email address, postal address, phone number, and other similar contact data
  • They collect data about you such as your age, gender, country, location
  • They collect data about your interests
  • They collect data about your contacts and relationships
  • They collect passwords
  • They collect security code associated with your payment instrument
  • They collect data about other software installed on your device
  • They collect content of your files and communications
  • And if they have collected not enough data, they get it from third parties
Dette er et resultat av at folk ikke skjønner hva det er de leser. Windows 10 telemetri samler ikke inn denne typen data. Men, denne typen data kan være nødvendig for MS om man bruker en eller flere av MS tjenestene og funksjonene som er implementert i Windows 10. Dette er imidlertid ikke telemetridata.

 

PC Ministry registrerte aldri tegn på at denne dataen ble samlet inn. Det er kun på bakgrunn av noen linjer i deres privacy statement som er tatt ut av kontekst og plassert i en artikkel der de ikke hører hjemme.

 

At Windows snakker med mange adresser fremfor en er totalt uinteressant, og har ingen betydning i diskusjonen om type data som samles inn

Lenke til kommentar

Har du gått gjennom de forskjellige seksjonene (parts 1-4) på nettsiden? Det forklarer blant annet hvordan dette er satt opp og hvordan datafangsten er gjennomført.

De bruker programvare som Wireshark til å se på datastrømmen til og fra maskinen, jeg gjør det samme selv regelmessig i forbindelse med diverse feilsøking og ved andre behov, for eksempel når jeg må avdekke at feil i firmware på enkelte Cisco routere gjør at PXE boot "handshake" feiler fordi routeren dropper koblingen midt i prosessen. Det er et veldig bra verktøy til sitt bruk.

 

Det de imidlertid ikke ser i dette verktøyet er at Windows 10 sender alle de punktene som listes opp til MS via telemetrifunksjonaliteten i W10.

 

De ser at det går data til og fra. De leser et dokument og plukker ut en del av dette dokumentet, og kobler denne delen av dokumentet til det faktum at det går data til og fra. Dette handler imidlertid om Microsoft Services integrasjonen i Windows 10, som man kan velge å ta i bruk, ikke om telemetridata.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...