Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leilighet som etterhvert er blitt i dårligere og dårligere stand


Juggel

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren startet våren 2017 å leie leilighet som nylig var oppført. Dette er i underetasjen av en enebolig. I kontrakten er det naturlig nok ikke nevnt noe om feil eller mangler. Når vi startet å leie var en viktig del at vi ikke kom til å bo på en byggeplass. Huseier (som selv bygger huset) sa det kom til å stå ferdig sommeren 2017.

 

Etterhvert har vi fått endel ting å stri med. Bla. annet en brannvarslingen, som er koplet i system, som går i tide og utide. Vanndamp fra når vi f.eks. koker egg får den til å ule hver gang. Dette har vi sagt i fra om, men ingenting blir gjort.

 

I vinter ble jeg våt i hodet når jeg stod i gangen. Det er tydeligvis noe som er lekk slik at det kommer vann ut under en list over inngangsdøren. Vi sa ifra, og det skulle fikses, men ingenting er blitt gjort.

 

Nå ikveld, begynte det å renne vann ut under kjøkkenbenken. Etter litt leting viser det seg at det er rør som lekker under vasken. Dette har mest sannsynlig utviklet seg de siste par dagene. Antagelig er det kliss vått under hele benken. Jeg er ingen fagmann, men vått klima der det antagelig ikke får tørke er en dårlig deal i alle hus.

 

Dette betyr nå at vi ikke kan bruke kjøkkenvasken, og antagelig heller ikke oppvaskmaskinen.

 

Nå er vi dritt lei og har slett ikke lyst til å betale leie. Kan vi rett og slett si at vi ikke betaler ei krone til disse feilene er rettet? Nå er det jo slik at vi faktisk ikke kan bo her...

 

Nå skriver vi sommer 2018 og han/de er fortsatt ikke ferdig med resten av huset. De går til stadighet inn på verandaen vår og inn en annen dør. Det er tydeligvis en gjennomfartsåret og det er ganske sjenerende når det er folk på verandaen fra kl 07-18 hver dag. For ikke å snakke om det h******* bråket.

 

Hva har vi rett på og ikke i dette tilfellet? Vi har meldt ifra med en gang feil blir oppdaget, men ingenting blir gjort.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

 

 

Hei, Trådstarter! 

 

Dere kan etter min erfaring holde igjen husleie fram til det ordner seg. 

 

Om han eventuelt hiver dere ut, så må dere ta kontakt med forbrukerrådet/advokat (vil anbefale å ta kontakt med en gratis advokat, fines mange som f.eks Jussformidlingen). 

 

 

Nå skal det sies at hadde jeg vært dere, så hadde jeg funnet et nytt sted å bo.. Jeg flyttet selv fra en ganske useriøs utleier for en del måner tilbake, og er storfornøyd med den avgjørelsen, det er så mye mindre støy her jeg bor nå! 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Det er leieboer som har ansvar for vedlikehold av rør utenfor veggene, som for eksempel slukrør i kjøkkenbenk. Det er også leieboers ansvar å begrense skadene på en eventuell vannskade hvis lekkasje skulle oppstå. Hvis leieboer ikke sørger for rask opptørking, så kan leieboer være erstatningsansvarlig.

 

Husleieloven §5-3:

 

 

Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt.

 

Men siden boligen er såpass ny, så vil jeg tro at dette blir en garantisak utleier må rette mot entreprenør eller forsikringsselskap

Det første dere må gjøre er så skru av hovedkrana, eller hvis boligen har egen kran til kjøkkenet så må den lukkes. Så må dere få ut alt av vannet som har kommet ut. Dere må bruke varmevifte for å få ut alt.

Boligen jeg bor i hadde et lignende problem for noen år siden, og da måtte brannvesenet på plass for å redde byggmassen (betong), selv etter kun 4-5 timer med lekkasje fra varmtvannsberederen. Alt av tregulv måtte byttes.

 

Siden en bolig uten vanntilførsel er beboelig, så er jeg 90% sikker på at utleiers forsikring skal dekke hotell til dere mens utleier fikser problemet.

 

En oversensitiv brannvarsler er en farlig brannvarsler (ulv, ulv). Jeg ville gitt utleier en rimelig frist til å bytte varsleren. Hvis utleier ikke bytter den innen fristen, så bytter du selv for utleiers regning (regress i leie, for eksempel).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt mulig jeg ikke forholder meg til jussen på riktig måte, men skal det virkelig være slik at det er jeg som får alt stresset med en leilighet som åpenbart ikke fungerer til formålet, nemlig å bo her. Skal jeg måtte skru av hovedkrana kan vi jo like gjerne flytte i dag.

 

Jeg skjønner at ting oppstår i en leilighet som leier må ta tak i, men ikke en som ble oppført siste 12 mnd. Alt av tørking kan jo f.eks. huseier gjøre selv. Dette er ikke noe jeg tar på meg. Har tørka nok mtp lekkasjen i gangen og han er jo tydelig ikke interessert i å gjøre noe med feilene. Hvor lenge skal jeg gå å rydde etter en som ikke tar ansvaret sitt?

 

Og ja, det letteste er nok å flytte. Men må vi overholde oppsigelsesfristen Når huseier opptrer på en måte som gjør at vi faktisk ikke kan være her?

Lenke til kommentar

Ja jeg skjønner det... har vel ikke sagt noe annet heller.

 

Men huseier burde vel kanskje skjønne at han må få ut fingeren å fikse det. Det er ikke min oppgave å fikse noen av feilene som helt klart skyldes byggefeil i et nytt hus. Så når vi nå ikke kan bruke vann kan vi heller ikke bo her.

 

Da blir spørsmålet. Må vi overholde oppsigelsestiden når leiligheten er i en slik tilstand?

Lenke til kommentar

Takker for svar. Kan vi dra på dagen eller må vi fortsatt overholde oppsigelsen? Hovedmomentet her er jo at slik det er nå så kan vi ikke bo her. Å holde igjen leie hjelper jo egentlig lite når vi ikke får gjort dagligdagse ting i leiligheten.

 

Du kan heve leigeavtalen:

 

 

§ 2-12. Heving av leieavtalen

Leieren kan heve leieavtalen dersom forsinkelsen eller mangelen medfører vesentlig mislighold.

Er det klart at det vil inntre mislighold som gir leieren hevingsrett, kan leieren heve allerede før tidspunktet for overlevering. Hevingen kan avverges dersom utleieren straks stiller betryggende sikkerhet for at avtalen vil bli oppfylt.

Leieren kan ikke heve leieavtalen på grunn av forsinkelse etter at husrommet er overtatt, eller på grunn av mangler når disse er rettet etter bestemmelsene i § 2-10.

 

Men merk at dette krever vesentleg mislighold.

Sjølve problema og ulempane du opplever vil i utgangspunktet ikkje være vesentleg mislighold, men det at utleiger ikkje rettar manglane kan utgjere eit sopass vesentleg mislighold av utleigers plikter at det kan gi grunnlag for heving.

 

Ellers så er det krav om å få retta manglane, prisavslag og eventuell erstattning som er det du kan kreve.

 

 

§ 2-10.Krav på retting av mangel

Leieren kan kreve at utleieren for egen regning retter en mangel ved husrommet eller tilbehøret dersom dette kan skje uten en urimelig kostnad eller ulempe for utleieren.

Vil leieren gjøre en mangel gjeldende, har utleieren krav på å få rette mangelen dersom retting kan skje uten vesentlig ulempe for leieren, og leieren heller ikke ellers har særlig grunn til å motsette seg retting.

Retting skal skje innen rimelig tid etter at det er framsatt krav om det.

Oppfyller ikke utleieren sin plikt til å rette mangelen, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet. Medfører rettingen arbeid, kan leieren kreve en rimelig godtgjørelse for det.

§ 2-11.Avslag i leie

Stilles ikke husrommet til leierens disposisjon til riktig tid, er ikke leieren forpliktet til å betale leie for den tid forsinkelsen varer. Gjelder forsinkelsen bare en del av husrommet, kan leieren kreve et leieavslag for den tiden forsinkelsen varer som svarer til forholdet mellom leieverdien av husrommet og av den forsinkede delen.

I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta.

§ 2-13. Erstatning

Leieren kan kreve erstatning for tap som følge av forsinkelse eller mangel. Dette gjelder likevel ikke så langt utleieren godtgjør at forsinkelsen eller mangelen skyldes en hindring utenfor utleierens kontroll som utleieren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å ha unngått eller overvunnet følgene av.

Skyldes forsinkelsen eller mangelen en tredjeperson som utleieren har gitt i oppdrag helt eller delvis å oppfylle leieavtalen, er utleieren fri for ansvar bare om også tredjepersonen ville være fritatt etter regelen i første ledd.

Ansvarsfriheten gjelder så lenge hindringen virker. Faller hindringen bort, kan ansvar gjøres gjeldende dersom utleieren da plikter å oppfylle, men ikke gjør dette.

Reglene i første til tredje ledd omfatter ikke slikt indirekte tap som nevnt i § 2-14 annet ledd.

Leieren kan i alle tilfeller kreve erstatning dersom

a) forsinkelsen, mangelen eller tapet skyldes feil eller forsømmelse på utleierens side, eller b) husrommet alt på avtaletiden avvek fra det som er tilsikret fra utleieren. 0 Endret ved lov 16 jan 2009 nr. 6 (ikr. 1 sep 2009 iflg. res. 12 juni 2009 nr. 641).

 

 

Mest realistisk er det å enten varsle at du kjem til å holde tilbake husleige fram til feilen er retta eller å få feila retta sjølv og deretter holde tilbake husleige for å dekke dine utgifter.

 

Du kan ikkje holde tilbake heile husleiga, so alvorlege er nok ikkje manglane, men ein bolig utan oppvaskmuligheiter anna enn eventuelt på badet vil kunne forsvare eit vesentleg prisavslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...