Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan sjefen flytte fridagen til helligdag?


M4ds

Anbefalte innlegg

Jeg jobber 5 dager i uka, mandag til fredag, men annenhver helg jobber jeg på lørdagen. Da får jeg fri en ukedag (som til nå har vært på tirsdager), slik at jeg fortsatt jobber kun 5 dager den uka jeg jobber helg.

 

Førstkommende uke begynner vi på ny vaktliste, og jeg skal få mandager fast fri når jeg skal jobbe påfølgende lørdag. Dette gjelder derimot ikke førstkommende uke, der sjefen plutselig har flyttet fridagen min til tirsdag 01.mai - noe som er en offentlig helligdag. Dette betyr at jeg ikke får betalt for den helligdagen jeg opprinnelig skulle jobbet, i tillegg til at jeg ikke får den fridagen jeg egentlig skal ha.

 

Er dette lov? Kan sjefen bare flytte fridagen akkurat den ene uka, til den dagen det er helligdag, slik at de slipper å betale meg for den helligdagen? De andre kollegaene mine får fri på tirsdag, i tillegg til å få betalt. Ja, jeg får jo en fridag, men de andre får jo fridag i tillegg til å få betalt (01.mai)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg jobber 5 dager i uka, mandag til fredag, men annenhver helg jobber jeg på lørdagen. Da får jeg fri en ukedag (som til nå har vært på tirsdager), slik at jeg fortsatt jobber kun 5 dager den uka jeg jobber helg.

 

Førstkommende uke begynner vi på ny vaktliste, og jeg skal få mandager fast fri når jeg skal jobbe påfølgende lørdag. Dette gjelder derimot ikke førstkommende uke, der sjefen plutselig har flyttet fridagen min til tirsdag 01.mai - noe som er en offentlig helligdag. Dette betyr at jeg ikke får betalt for den helligdagen jeg opprinnelig skulle jobbet, i tillegg til at jeg ikke får den fridagen jeg egentlig skal ha.

 

Er dette lov? Kan sjefen bare flytte fridagen akkurat den ene uka, til den dagen det er helligdag, slik at de slipper å betale meg for den helligdagen? De andre kollegaene mine får fri på tirsdag, i tillegg til å få betalt. Ja, jeg får jo en fridag, men de andre får jo fridag i tillegg til å få betalt (01.mai)

 

1. mai er helligdag og ikke en vanlig arbeidsdag. Sjefen din kan ikke be deg om å avspasere på en dag hor du uansett har fritt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tipper det bare er en glipp grunnet hastverksarbeid fra sjefens side. Jeg ville bare nevnt at det ser ut som det har skjedd en liten feil under oppsettingen vaktlista. Om det mot all formodning skulle vise seg å ikke være feil, men et forsøk på å lure deg, kan du heller gå til det skritt å henvise til lover.

Lenke til kommentar

Jeg nevnte det vel kjapt da jeg så vaktlista, at det blir feil å gi meg fri 01.mai, når jeg egentlig har fri mandager. Han svarte vel at det var sånn fordi det passet seg sånn best, eller noe i den duren. Skal ta det opp med han. Hvor kan jeg finne disse lovene?

Lenke til kommentar

Er du sikker på at den nye arbeidstidsordningen ikke er satt gjeldende fra 1. mai, evt fra uken etter 1. mai? Det er litt gråsone når det er akkurat i overgangen mellom to vaktordninger, fordi kravet om lønn for 1. mai er knyttet opp mot om hvorvidt du skulle ha jobbet denne dagen eller ikke. Det er ikke uvanlig å definere dette til egentlig (fast) arbeidsdag dersom man har jobbet denne ukedagen et visst antall uker i forkant av røddagen, eventuelt et annet fast mønster. Ut fra et slikt mønster kan det argumenteres for at du ikke har rett på lønnet fridag denne dagen, særlig dersom det kan vises til at ny vaktplan ikke er gjeldende før uken etter 1. mai.

 

aml 10-3 omtaler arbeidsplan, men ordlyden i loven tilsier at denne loven gjelder dersom arbeidstaker jobber på ulike tider av døgnet. Da skal vaktlister foreligge minst to uker i forveien. Men det hjelper deg uansett ikke dersom formålet er å framskynde virkningen av en ny vaktplan. Har dere tillitsvalgt, skal uansett arbeidstidsordningen opp til forhandling med denne før iverksettelse. Poenget er, dersom arbeidsgiver har fulgt loven, har arbeidsgiver styringsrett, og kan beslutte når det er hensiktsmessig at en ny arbeidstidsordning trer i kraft.

 

Dersom det foreligger en spikret avtale om at du skal ha fri mandager fra og med neste uke, og dette er nedfelt i en ny skiftplan, må det anses som merarbeid, evt overtidsarbeid, dersom du likevel blir pålagt å jobbe denne dagen. Et argument du kan bruke, er at du har innordnet deg den nye vaktplanen, og har planlagt andre aktiviteter på mandagen, siden det er fridagen din. Men at du selvfølgelig vurderer overtid dersom det er et prekært behov for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...