Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Subaru Boxer - bråkete dieselmotor


Anbefalte innlegg

Hei. Har en forester 2.0 td 2008/09 modell. og synes motoren min kakler veldig når den er kald. Sjekker oljenivå ganske ofte og tar oljesift etter boka. Er dette en kjent sak med disse motorene? Forrige bilen min var en Navara 2.5td og denne var mye mindre bråkete med ventilkakling ved kaldstart. Nå begynner det å bli varmere i været, men den går ikke noe mer stille av den grunn. Kmstand på bilen er ca 140`så den har jo ikke gått så alt for langt heller. Er det noen selvutnevnte guruer der ute som har noen erfaring med denne motoren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke med dieselmotoren som sikkert er temmelig anneledes en bensinern - men bensinmotorene fra subaru har tendens til å ha en del skjørtebank når dem er kald grunnet boxerdesignet, og det kan kansje høres ut som kalking.

 

Du har ikke for tykk olje på motoren? Lenge siden du kjørte dyserens?

Lenke til kommentar

Hei. Har en forester 2.0 td 2008/09 modell. og synes motoren min kakler veldig når den er kald. Sjekker oljenivå ganske ofte og tar oljesift etter boka. Er dette en kjent sak med disse motorene? Forrige bilen min var en Navara 2.5td og denne var mye mindre bråkete med ventilkakling ved kaldstart. Nå begynner det å bli varmere i været, men den går ikke noe mer stille av den grunn. Kmstand på bilen er ca 140`så den har jo ikke gått så alt for langt heller. Er det noen selvutnevnte guruer der ute som har noen erfaring med denne motoren?

 

Har ikke noe spesielle kunnskaper om Subaru, men sånn generelt når det gjelder diesel motorer så kan de kakle ved kald motor hvis dieseldysene begynner å bli slitt. De begynner å lekke og diesel drypper inn i steden for å sprøytes inn og det høres ut som ventilkakling, lyden forvinner gjerne når motoren blir varm. Hadde en Avensis en gang som fikk den sykdommen og eneste medisin er nye dyser

Lenke til kommentar

Om det er dyseproblemer, så koster de ca. 5000 pr. stk å bytte. Men, det er sjelden du trenger å bytte mer enn 1-2 dyser.

 

En dysetest er rimelig å ta hos et verksted om du ikke gjør det selv, greieste er å kombinere det med f.eks neste service når bilen allerede er innom verkstedporten.

Endret av SuperBlackBird
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...