Gå til innhold

Er blåøyd - få barn med en brunøyd?


coffeee

Anbefalte innlegg

I motsetning til de fleste andre liker jeg ikke blondiner med blå øyne best, og vil antakelig ende opp med en brunøyd kjæreste senere i livet. Jeg har blå øyne, og vet at det er under 10% av verdens befolkning som har det. I tillegg er det ansett for å være det mest attraktive. En av damene jeg holder på med, og som er en potensiell fremtidig kjæreste og muligens person å få barn med, er ikke etnisk norsk og har brune øyne.

 

Det er derfor høyere sannsynlighet for at eventuelle barn vi får kommer til å få brune øyne. I det siste har jeg tenkt mye på om jeg har et ansvar som blåøyd, ved å sørge for at min farge blir videreført. En annen ting er at det som mann vil være et nederlag om konas gener for øyenfarge viser seg å være dominante over mine. (Når det er sagt, jeg er høyere enn de fleste mennene i familien hennes, så jeg antar jeg er dominant genetisk)

Endret av coffeee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble for mye å lese opp på, så du får grave deg dypere ned i Temaet selv:

https://en.wikipedia.org/wiki/Eye_color#Genetic_determination

 

Men det er langt ifra så enkelt som du beskriver det utifra det lille jeg leste :p

Jeg fant en kalkulator på nett https://www.babymed.com/tools/baby-eye-color-calculator-predictor?p1=Blue&p2=Brown

men jeg forstår ikke helt om det er mulig å finne ut av om man er såkalt homozygous eller heterozygous.

Lenke til kommentar

 

Hva faen? Det kan du umulig være noen logikk bak det utsagnet?

 

 

Og jeg må nesten spørre: hvorfor bryr du deg om farge på øynene?

 

Fordi jo høyere man er jo mer dominant og attraktiv er man genetisk. Hvorfor tror du alle jenter vil ha høye menn, for moroskyld?

Lenke til kommentar

OK, så vil du gjerne videreføre dine "blå øyne"-gener, men har du vurdert om det er noen andre egenskaper du har som burde gjøre at du velger å ikke få barn i det hele tatt? F.eks. at du tenker en smule for mye på arvelige egenskaper (som ikke er relatert til sykdom) og har rare oppfatninger om genetisk dominans?

 

Har du spurt dine egne foreldre om hvilke vurderinger de gjorde før de valgte å få deg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

(...)

(Når det er sagt, jeg er høyere enn de fleste mennene i familien hennes, så jeg antar jeg er dominant genetisk)

Hva faen? Det kan du umulig være noen logikk bak det utsagnet?

 

 

Og jeg må nesten spørre: hvorfor bryr du deg om farge på øynene?

 

Tror det ligger litt humor bak hele tråden, om jeg missforstod rett :)

 

Er jo trossalt Offtopic tråden dette ;)

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

OK, så vil du gjerne videreføre dine "blå øyne"-gener, men har du vurdert om det er noen andre egenskaper du har som burde gjøre at du velger å ikke få barn i det hele tatt? F.eks. at du tenker en smule for mye på arvelige egenskaper (som ikke er relatert til sykdom) og har rare oppfatninger om genetisk dominans?

 

Har du spurt dine egne foreldre om hvilke vurderinger de gjorde før de valgte å få deg?

Hva er det du ikke forstår egentlig? Alle velger partnere ut ifra genetisk kvalitet, derfor er muskuløse og høye menn mest attraktivt hos det motsatte kjønn. Jo bedre gener man har jo mer attraktiv er man hos det motsatte kjønn.

 

Jeg har meget gode gener da jeg er høy, naturlig atletisk, gode tenner, ikke mistet håret (alder 31),

Lenke til kommentar

 

OK, så vil du gjerne videreføre dine "blå øyne"-gener, men har du vurdert om det er noen andre egenskaper du har som burde gjøre at du velger å ikke få barn i det hele tatt? F.eks. at du tenker en smule for mye på arvelige egenskaper (som ikke er relatert til sykdom) og har rare oppfatninger om genetisk dominans?

 

Har du spurt dine egne foreldre om hvilke vurderinger de gjorde før de valgte å få deg?

Hva er det du ikke forstår egentlig? Alle velger partnere ut ifra genetisk kvalitet, derfor er muskuløse og høye menn mest attraktivt hos det motsatte kjønn. Jo bedre gener man har jo mer attraktiv er man hos det motsatte kjønn.

 

Jeg har meget gode gener da jeg er høy, naturlig atletisk, gode tenner, ikke mistet håret (alder 31),

 

Neh, de går etter penger og økonomi nå.. Gir F i utsendende, så lenge baklomma er fet nok...

Lenke til kommentar

 

Neh, de går etter penger og økonomi nå.. Gir F i utsendende, så lenge baklomma er fet nok...

Ingen kvinner som blir våte ene og alene av at mannen har mye penger. Men det er vel en kjent sak at kvinner velger én type mann for å tilfredsstilles seksuelt og en annen type for økonomisk trygghet, det som gjerne kalles dual sexual strategy, eller short-term / long-term mating. Kvinner med lav seksuell markedsverdi (nærmer seg 30 år) kan ikke velge en partner av høy genetisk kvalitet, og velger da gjerne en som i det minste kan forsørge familien.

Endret av coffeee
Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at gener og biologi påvirker valg av partner, men dette er underbevisst (hos de fleste). Min høyst personlige erfaring er at folk som bevisst og uttalt reduserer forhold til gener og biologi sliter med å appellere til det motsatte kjønn. I så fall vil dette i seg selv være en svakhet i forhold til å videreføre genene sine. Det voldsomme fokuset på øyenfarge f.eks. kan lett tolkes som et uttrykk for psykisk lidelse som OCD eller autisme.

Lenke til kommentar

Hmmz, nei, fant faktisk ingen lidelser som gjør noen sexuelt tent av penger...

 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_paraphilias

 

Skuffende

 Da har du ikke sett godt nok etter.

 

 

Fra wikipedia:

 

"Short-term vs. long-term mating

Evolutionary psychologists have proposed that individuals may adopt conditional mating strategies in which they adjust their mating tactics to relevant environmental or internal conditions.[22] To the extent that ancestral men were capable of pursuing short-term mating strategies with multiple women, the evolutionary benefits are relatively straightforward. Less clear, however, are the evolutionary benefits that women might have received from pursuing short-term mating strategies.

 

One prominent hypothesis is that ancestral women selectively engaged in short-term mating with men capable of transmitting genetic benefits to their offspring such as health, disease resistance, or attractiveness (see good genes theory and sexy son hypothesis). Since women cannot inspect men's genes directly, they may have evolved to infer genetic quality from certain observable characteristics (see indicator traits). One prominent candidate for a "good genes" indicator includes fluctuating asymmetry, or the degree to which men deviate from perfect bodily symmetry. Other candidates include masculine facial features,[28] behavioral dominance,[29] and low vocal pitch.[30]

 

Evolutionary psychologists have therefore predicted that women pursuing a short-term mating strategy will have higher preferences for these good genes indicators, and men who possess good genes indicators will be more successful in pursuing short-term mating strategies than men who do not. Indeed, research indicates that self-perceived physical attractiveness,[31] fluctuating asymmetry,[32] and low vocal pitch[33] are positively related to short-term mating success in men but not in women.

 

Women prefer purported good genes indicators more for a short-term mate than for a long-term mate, and a related line of research, known as the ovulatory shift hypothesis, shows that women’s preferences for good genes indicators in short-term mates tends to increase during peak fertility in the menstrual cycle just prior to ovulation.[34]

Women are thought to seek long-term partners with resources (such as shelter and food) in order to aid her, and her offspring's survival.[35] In order to achieve women are thought to have evolved extended sexuality."

 

Som du ser så tiltrekkes kvinner mer av menn med topp genetikk når hun er på sitt mest fruktbar, rett før eggløsning (ovulation), men menn med ressurser ellers. Det ideelle er selvsagt at man har begge deler. Problemet for mange kvinner er ofte at menn med topp gener ikke vil slå seg ned fordi de har så stor tilgang på nye partnere, så det gir ikke mening å velge bare én.

Endret av coffeee
Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at gener og biologi påvirker valg av partner, men dette er underbevisst (hos de fleste). Min høyst personlige erfaring er at folk som bevisst og uttalt reduserer forhold til gener og biologi sliter med å appellere til det motsatte kjønn. I så fall vil dette i seg selv være en svakhet i forhold til å videreføre genene sine. Det voldsomme fokuset på øyenfarge f.eks. kan lett tolkes som et uttrykk for psykisk lidelse som OCD eller autisme.

Fra et reproduseringsperspektiv bryr ikke jeg meg om hvorvidt barna mine får blå øyne, eller om antallet mennesker med blå øyne går fra dagens 8% til 1% på verdensbasis. Som sagt tiltrekkes jeg seksuelt av jenter med brune øyne. Spørsmålet her, og det denne tråden handler om, er hvorvidt jeg har et ansvar altså på et rasjonelt nivå. På samme måte som man kan velge å avstå fra å få barn selv om man har aldri så lyst, fordi man vet det er arvelig sykdom i familien.

Endret av coffeee
Lenke til kommentar

Neh, enten kommer dine gener videre eller ikke, om du velger å få ett barn, kan det barnet kanskje sørge for å skaffe deg 1000 etterfølgere eller ingen om ett par hundre år.. Om du har søsken, er dine gener tilnærmet identisk av deres, så de kan gjøre jobben for deg, så kan du kose deg med det glade liv med å jakte på brunøyende blondiner :D

 

=)

Lenke til kommentar

 

OK, så vil du gjerne videreføre dine "blå øyne"-gener, men har du vurdert om det er noen andre egenskaper du har som burde gjøre at du velger å ikke få barn i det hele tatt? F.eks. at du tenker en smule for mye på arvelige egenskaper (som ikke er relatert til sykdom) og har rare oppfatninger om genetisk dominans?

 

Har du spurt dine egne foreldre om hvilke vurderinger de gjorde før de valgte å få deg?

Hva er det du ikke forstår egentlig? Alle velger partnere ut ifra genetisk kvalitet, derfor er muskuløse og høye menn mest attraktivt hos det motsatte kjønn. Jo bedre gener man har jo mer attraktiv er man hos det motsatte kjønn.

 

Jeg har meget gode gener da jeg er høy, naturlig atletisk, gode tenner, ikke mistet håret (alder 31),

 

Det der har ingenting med dominante gener å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...