Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] Avvist av legevakten, hva nå?


Anbefalte innlegg

Har hatt konstant tåreflod i ventre øye siden januar, og vondt i samme øye siden før påske. Fikk da kloramfenikol av legevakt uten at det hjalp. Fikk beskjed om å ta kontakt om øyet ble verre..

Tilbake til legevakt i påskeferien, fordi øyet ble verre. Fikk beskjed om å slutte med kloramfenikol, men ta kontakt om øyet ikke var bedre innen en uke.

En uke senere satt jeg hos fastlegen. Ble undersøkt og henvist til øyelege med mistanke om betennelse i tårekanalen. Dette var for 8 dager siden, og jeg har ikke hørt noe. Øyet har blitt mye verre de siste dagene. Smertene stråler ut i hele venstre side av hodet. Kjenner det i pannen, rundt øyet og en dyp smerte i øyet. Paracet og ibux tar ikke lenger smertene, og det er vondt å røre på øyet.

 

Ringte legevakt og spurte om det var noe de kunne gjøre for meg, og om det i det hele tatt var noe vits i at jeg kom inn. Fikk beskjed om å komme inn, og legen kikket på øyet mitt, før han konstanterte at han så ingen betennelse, så han skjønte ikke hvorfor jeg hadde vondt. Jeg måtte ringe fastlegen igjen på mandag hvis det fortsatt gjorde vondt. Jeg spurte han om råd til hva jeg skulle gjøre hvis det ble verre før mandag, og han sa jeg bare måtte vente.

 

Skal sies at dette er (egentlig) en pensjonert fastlege som er kjent for ikke å ta kroniske tilstander på alvor. Hun som kjørte meg til og fra legevakt dro til han med nyrestein for noen år siden, men hun ble avvist med at det nok ikke var noe og fikk beskjed om å ta paracet. Hun ble innlagt senere på Haukeland der det ble påvist nyrestein. Dette er en liten plass, og det finnes flere slike historier om han. Han er god på alt som er akutt og synlig, men ikke noe annet.

 

Kan også nevnes at det ble tatt MR av hodet mitt i 2014, og da påvist polypp i slimhinnene i venstre kinnbein.

 

Sitter nå med like mye vondt som før jeg dro, og føler meg som verdens største hypokonder. Vet ikke hva jeg skal gjøre, og føler ikke jeg har noen andre steder å hendevende meg lenger. Setter derfor stor pris på litt råd e.l.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Kan også nevnes at det ble tatt MR av hodet mitt i 2014, og da påvist polypp i slimhinnene i venstre kinnbein.

Nevnte du dette? De må da være åpenbart at det må sees på som en sammenheng, inntil det eventuelt er motbevist.

 

I verste fall får du bare ringe 113.

 

Ja, jeg hadde også med denne lappen nå som ble skrevet etter undersøkelsen og sendt til fastlegen min. Han sa det ikke var en sammenheng der.

Lenke til kommentar

Ble henvisningen sendt til en klinikk som har en vaktordning ifm akutte tilfeller? Hvis ja, ta en telefon dit så fort det åpner. Hvis ikke, må du nesten bare ta en ny runde til legevakten. Oftest er det rolig på morgenkvisten og lite kø. Da har kanskje også han du omtaler gått av vakt.

Når vel kommer inn på legevakten må du bare be om en henvisning til vakthavende øyelege på nærmeste sykehus. Hvis de nekter må du be dem om å begrunne hvorfor, og den begrunnelsen bør også peke på at du ikke vil få varige skader av å vente til mandag. Du bør i tilfelle også få noe bedre smertestillende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Få deg time hos privatlegeklinikk utenfor bygda. Og hvorfor går du til legevakten? Skaff deg time, legevakten gjør ikke en dritt! Du ringer vel ikke nødtelefonen fordi du er forkjølet.

Nødtelefon? 116117 er ikke nødtelefon. Hva annet skal man gjøre når det er helg og legekontoret er stengt, og man har kjempevondt?

 

Skaffe seg time hos privat legekontor.

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar

Ringte tilbake til legen i dag. Har slitt med smerter i helgen, selv om det var litt roligere i dag tidlig. Spurte om å komme til fastlegen, og ble satt opp på hastetime en time senere.

 

Møtte opp hos legen, og satt i en halvtime. Fikk så beskjed at jeg skulle møtt opp på legevakta, så jeg tuslet rundt bygget og fikk komme rett inn til timen. (Legen, og legevakt er i samme bygning, og legene rullerer på hvem som skal sitte på vakt). Legen min var ikke tilstede, men en ung lege som så ut til å komme rett fra studiene, om hun i det hele tatt var ferdig.

 

Jeg la frem alle plagene nok en gang, og hun tok seg tid og lyttet. Så spurte hun meg om lag 5 spørsmål om plagene, og sa at jeg måtte rett ut for å sjekke CRP, fordi hun var redd det kunne være en betennelse i en blodåre ved øyet. Sjekket CRP som lå på 6, så jeg slapp hasteinnleggelse på Haukeland i det minste. Men så fikk jeg beskjed om at jeg da blir henvist til MR, for dersom de ikke finner en svulst som skaper disse smertene, så er det nok en nerve som er i klem. Dette heter også triguminusnevralgi, også kjente som selvmords-diagnosen, fordi smertene vokser seg så intense at man får lyst til å ta selvmord.

 

Så jeg som dro til legen i dag og håpet på å få antibiotika mot det jeg trodde var kronisk bihulebetennelse, kom ut med epilepsimedisin og time til MR.

 

God jul.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...