Gå til innhold

TEST: Samsung QE65Q9FNAT


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Vet du om forhandlerne får mye klager pga clouding i kantLED apparater? Som jeg skriver et annet sted, dette er rene lotteriet. Jeg har sendt min sak til forbrukerrådet. Det burde kanskje flere gjøre. Nytter ikke å markedsføre TV med svartnivå når deler av skjermen lyses opp.

30dager retur på elkjøp, og 45 dager på komplett.no. Det bør da være god nok tid til å se "clouding" eller hva som måtte være feil?
50 dager etter at Lefdal og Elkjøp ble slått sammen. :)
Da finnes det iallefall ingen unskyldning for å ikkje være fornøyd.

Tja...en feil er en feil, og vi har 5 års reklamasjonsrett i Norge. Eller mener du at clouding ikke kan defineres som feil, noe vi bare må godta? Så lenge ikke selger informerer om muligheten for clouding, tenker jeg dette er et ansvar som bransjen må ta.

 

 

Jeg mening ingen ting, bare skriver at du kan ha tv'n lenge for å prøve den. Er du ikkje fornøyd etter butikkens returrettperiode, så sender man dritten tilbake. Du har merket tydeligvis ikkje "cloudingen" før etter 30 eller 50 dager. Da kan det umulig være så ille heller :p

 

Skjønte du hva jeg mente nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg regner med at hver enkelt tv-kjøper har sine egne preferanser for sitt valg. Jeg for min del har ikke behov for en tv som skal jobbe i dagslys i en hvit stue, og om jeg hadde det behovet ville jeg ikke valgt en TV som har en så reflektiv overflate. Sett ved siden av en Oled TV så har andre testere bemerket seg at Q9FN har glass som reflekterer mer hvite vegger og tak og har dermed trukket TV`n med ett halvt poeng bare pga det. Om samsung hadde hatt tilsvarende glass på denne som det som er på LG C/B7 så ville refleksjonene i ett hvitt rom blitt mindre tydelige på bekostning av "jeg vil være en sol" lysstyrken.

 

For meg blir gjengivelse i mørke scener viktigere enn om solen i enkelte scener er litt mindre blendene. Og jeg har ingen planer om å male taket mitt mørkt for å slippe at gjenskinnet fra taket fører til at "black bars" blir lysegrå pga refleksjon i rommet.

Rommet må ha noe belysning for at øynene mine ikke skal bli overanstrengt.

 

Når alt kommer til alt er det ett personlig valg. Ingen TV er best på alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Vet du om forhandlerne får mye klager pga clouding i kantLED apparater? Som jeg skriver et annet sted, dette er rene lotteriet. Jeg har sendt min sak til forbrukerrådet. Det burde kanskje flere gjøre. Nytter ikke å markedsføre TV med svartnivå når deler av skjermen lyses opp.

30dager retur på elkjøp, og 45 dager på komplett.no. Det bør da være god nok tid til å se "clouding" eller hva som måtte være feil?
50 dager etter at Lefdal og Elkjøp ble slått sammen. :)
Da finnes det iallefall ingen unskyldning for å ikkje være fornøyd.
Tja...en feil er en feil, og vi har 5 års reklamasjonsrett i Norge. Eller mener du at clouding ikke kan defineres som feil, noe vi bare må godta? Så lenge ikke selger informerer om muligheten for clouding, tenker jeg dette er et ansvar som bransjen må ta.

 

 

Jeg mening ingen ting, bare skriver at du kan ha tv'n lenge for å prøve den. Er du ikkje fornøyd etter butikkens returrettperiode, så sender man dritten tilbake. Du har merket tydeligvis ikkje "cloudingen" før etter 30 eller 50 dager. Da kan det umulig være så ille heller :p

 

Skjønte du hva jeg mente nå?

Jo, den er virkelig ille i et halvmørkt rom. Men apparatet ble kjøpt i en lys årstid, og jeg ble ikke oppmerksom på dette før mørket falt på, så du bør ikke uttale deg om noe du ikke har sett. Både selger og andre som har sett foto av skjermen er enig i at det er uakseptabelt nivå på clouding, men du er litt nonsjalant når du påstår at man bare kan sende dritten tilbake. Det er hele mitt poeng: Etter fire innleveringer konkluderer Elkjøp/InfoCare/Samsung med at skjermbildet er godt nok, samtidig som Elkjøp nekter å se på apparatet sammen med meg slik at vi kan bli enige om at vi ser det samme. Med andre ord, Elkjøp har bestemt seg for at dette ikke er et problem. Saken er selvsagt oversendt Forbrukerrådet.

Lenke til kommentar

Jo, den er virkelig ille i et halvmørkt rom. Men apparatet ble kjøpt i en lys årstid, og jeg ble ikke oppmerksom på dette før mørket falt på, så du bør ikke uttale deg om noe du ikke har sett. Både selger og andre som har sett foto av skjermen er enig i at det er uakseptabelt nivå på clouding, men du er litt nonsjalant når du påstår at man bare kan sende dritten tilbake. Det er hele mitt poeng: Etter fire innleveringer konkluderer Elkjøp/InfoCare/Samsung med at skjermbildet er godt nok, samtidig som Elkjøp nekter å se på apparatet sammen med meg slik at vi kan bli enige om at vi ser det samme. Med andre ord, Elkjøp har bestemt seg for at dette ikke er et problem. Saken er selvsagt oversendt Forbrukerrådet.

Er jo ikke sikkert det er en feil. Det kan være den virker per design.

En av svakhetene med bak belyst LCD skjerm er jo at panelet ikke klarer å blokkere all lys. Enda verre er det for "kant" belyst.

Tynnere skjerme, høyere oppløsning og kraftigere lysstyrke bidrar alle med å gjøre problemet tydeligere.

Det er ingenting å klage på hvis produktet ikke har feil. Altså om du skulle få ny TV ville "fenomenet" vært der ennå.

 

Hvordan er egentlig problemet?

 

Har du mulighet for å ta ett par bilder og dele med oss?

 

Kanskje ett kunstig bilde (worst case med en max hvit firkant på en svært bakgrunn, generert i Windows paint), og ett bilde fra en pauset film scene hvor det er tydelig.

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar

 

Jo, den er virkelig ille i et halvmørkt rom. Men apparatet ble kjøpt i en lys årstid, og jeg ble ikke oppmerksom på dette før mørket falt på, så du bør ikke uttale deg om noe du ikke har sett. Både selger og andre som har sett foto av skjermen er enig i at det er uakseptabelt nivå på clouding, men du er litt nonsjalant når du påstår at man bare kan sende dritten tilbake. Det er hele mitt poeng: Etter fire innleveringer konkluderer Elkjøp/InfoCare/Samsung med at skjermbildet er godt nok, samtidig som Elkjøp nekter å se på apparatet sammen med meg slik at vi kan bli enige om at vi ser det samme. Med andre ord, Elkjøp har bestemt seg for at dette ikke er et problem. Saken er selvsagt oversendt Forbrukerrådet.

Er jo ikke sikkert det er en feil. Det kan være den virker per design.

En av svakhetene med bak belyst LCD skjerm er jo at panelet ikke klarer å blokkere all lys. Enda verre er det for "kant" belyst.

Tynnere skjerme, høyere oppløsning og kraftigere lysstyrke bidrar alle med å gjøre problemet tydeligere.

Det er ingenting å klage på hvis produktet ikke har feil. Altså om du skulle få ny TV ville "fenomenet" vært der ennå.

 

Hvordan er egentlig problemet?

 

Har du mulighet for å ta ett par bilder og dele med oss?

 

Kanskje ett kunstig bilde (worst case med en max hvit firkant på en svært bakgrunn, generert i Windows paint), og ett bilde fra en pauset film scene hvor det er tydelig.

Takk for at du vil hjelpe. Skulle gjerne publisert et foto, men her funker noe annet en copy/paste. fikk ihvertfall ikke til å legge foto inn i forumet. Såvidt jeg forstår kan clouding oppstå på ulike steder, slik at en annen skjerm kan vise noe helt annet. Dette ble jeg fortalt i en annen butikk, men jeg kan ikke nok om problemet.

Lenke til kommentar

 

forside%20q9fn.300x169.jpg

Samsungs nye toppmodell er rett og slett ren nytelse.

 

TEST: Samsung QE65Q9FNAT

Nå må dere bestemme dere, er det denne eller Panasonic TX65EZ950E som er best? På framsiden deres er Panasonic ranket som nr.1, og det samme her:

 

https://www.tek.no/tester/tv?limit=10&timespan=all&type=products&sortBy=tek_review_rating_dynamic&sortDir=desc

 

Men inne på selve testen her står Samsung som nr.1.

 

Ser forøvrig ut som fantastiske tv'er begge to.  

Jeg skal definitivt ha panasonic sinTX65EZ950E , den gir det lille ekstra i detaljer. vurderte B7 men der blir detaljer borte i det svarte som flere sier. Led er og blir for lyssterk for film for min del da tv kun blir brukt til film så er jeg kravstor ang bilde kvalitet. Har hatt panasonics siste toppmodeller innen plasma som selvfølgelig er thx sertifiserte og ingen lcd eller led tv havner i denne stua. Hjelper ikke om de pynter på orda med å kalle de Qled.. ja bedre enn vanlige led men likevel for dårlig for en som bruker tv til film.. lyd på tv bryr jeg meg ikke om da jeg ser på det som et must m eget hjemmekino anlegg m litt size og kvalitet på i lyd. Så også qled til samsung v siden av sonys oled i butikk..da blir qled billig crap for min del når bildet sammenlignes. Ja de duger til å se vanlig tv som paradise og nyheter for de som er på det, men ikke mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

forside%20q9fn.300x169.jpg

Samsungs nye toppmodell er rett og slett ren nytelse.

 

TEST: Samsung QE65Q9FNAT

Nå må dere bestemme dere, er det denne eller Panasonic TX65EZ950E som er best? På framsiden deres er Panasonic ranket som nr.1, og det samme her:

 

https://www.tek.no/tester/tv?limit=10&timespan=all&type=products&sortBy=tek_review_rating_dynamic&sortDir=desc

 

Men inne på selve testen her står Samsung som nr.1.

 

Ser forøvrig ut som fantastiske tv'er begge to.  

Jeg skal definitivt ha panasonic sinTX65EZ950E , den gir det lille ekstra i detaljer. vurderte B7 men der blir detaljer borte i det svarte som flere sier. Led er og blir for lyssterk for film for min del da tv kun blir brukt til film så er jeg kravstor ang bilde kvalitet. Har hatt panasonics siste toppmodeller innen plasma som selvfølgelig er thx sertifiserte og ingen lcd eller led tv havner i denne stua. Hjelper ikke om de pynter på orda med å kalle de Qled.. ja bedre enn vanlige led men likevel for dårlig for en som bruker tv til film.. lyd på tv bryr jeg meg ikke om da jeg ser på det som et must m eget hjemmekino anlegg m litt size og kvalitet på i lyd. Så også qled til samsung v siden av sonys oled i butikk..da blir qled billig crap for min del når bildet sammenlignes. Ja de duger til å se vanlig tv som paradise og nyheter for de som er på det, men ikke mer.

Godt å høre en som har samme mening som meg. Jeg har Panasonic siste plasma toppmodell ZT60 og har ikke behov for å bytte til oled enda. Når jeg kjøper oled blir det nok Panasonic. Ingen led skal heller ikke inn i mitt hus. Jeg stiller mest krav til bildekvalitet på film i dempet belysning. Der faller led gjennom etter min smak.

Lenke til kommentar

Sortnivå er veldig viktig på en tv for film.. kan ikke fordra gråsoner og blasse fake farger eller overdramatiske farger. Så ja oled er eneste valget hos meg om ikke en brukt plasma siste toppmodell av panasonic. Noe mellomklasse tv kaster jeg ikke bort penger på Om man først skal kjøpe nytt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Med tanke på at FreeSync- og 120-Hz støtte er på vei til disse skjermene, vil vi påstå at dette er noe av det bedre du kan velge til å spille på i skrivende stund."

 

Jeg klarer ikke å finne mer info angående dette på nettet akkurat nå, men jeg antar at det er snakk om å skifte ut Samsung One Connect boksen med en ny en senere for å få hdmi 2.1 og FreeSync på denne TVen?

Lenke til kommentar

Har en TV med et slik en kabel til TV'en konsept. Og det er noe stort bullshit og ubrukelig tull om du skal ha TV'en på veggen og tidligere hadde HDMI og Strøm skjult i rør inne i veggen.

 

For, til tross for at kabelen er tynn så er selve pluggen enorm. Totalt umulig å få denne gjennom et rør.

 

Plugg til nettverkkabel finnes ikke på boksen, så den må settes i TV'en. Men, i det enorme rommet bak på TV'en der One Connect kabel og strømmen settes inn, der man ved bruk av for kan legge kabler skjult i foten og inn i TV'en, der finnes det ingen andre tilkoblingsmuligheter, det er altså bare et digert tomt rom. Nettverkkabel må føres ut mot siden av TV'en, inn i en liten åpning der, slik at kabelen blir veldig synlig. Ekstremt meningsløst.

 

Om One connect skal ha noe for seg så:

- Må selve kabelen og pluggen kunne strekkes gjennom et 20mm plastrør i vegg.

- Må man lett kunne velge å feste boksen bak på TV'en slik at den kan henge på veggen uten TV'benk under.

- Må man ha alle tilkoblingsmuligheter, inklusive RJ45 i boksen.

 

Akkurat nå fremstår det bare som en god men lite gjennomtenkt løsning som i alle fall ikke tar høyde for skjultanlegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Lyd&bilde har også en anmeldelse ute og de er enig med tek.no i det meste.

Merkelig, da må jo samsung ha de også i lomma ifølge noen andre her. :-) Begynner å bli ganske stor denne konspirasjonen hvor samsung kjøper seg gode reviews.

 

Og masse utenlanske sider for denne nye Samsung modellen får mye skryt.

Har selv en 4 år gammel Samsung og har vært veldig fornøyd så ny modell skal vurderes for min del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...