Gå til innhold

Savner DSLR, men stramt budsjett, Canon


Anbefalte innlegg

Hadde et Canon 400D, men der klarte jeg å ødelegge huset. Har også falt av mtp utviklingen.

Jeg skal ikke bruke kameraet daglig, men av og til. Jeg har ikke råd eller lyst på et nytt. Det holder med standardobjektiv til å starte med. Trenger ikke touch, vridbar -skjerm og annet. Optisk søker er det jeg sverger til. Vekt er uviktig.

Fant frem til et 550D, men jeg vet ikke hva det beste er å gå inn for i den serien. Hva som gir mest for pengene. Jeg vet at det har vært minimale forskjeller eller omså ingen, i hoppene mellom 350D og 400D, så jeg vet ikke. Vet at det er forskjeller mellom prosessorer og ekstremt lite støy på høye ISO-verdier. 

Har en Samsung S9+, men når jeg ser tilbake på mine bilder tatt med 400D, så er det "liv" i bildene. 

DSLR blir aldri gammelt, men jeg vet ikke hvordan det er med priser, forutsetter ikke at noen her kan forutsi pris på et brukt kamera heller. Noen skal jo ha 1000kr for et 400D, andre 1600kr for 550D.

En ting vet jeg og det er at man helst ikke skal kjøpe noe som helst via posten fra en privatperson, optikk går i stykker.

Prisklasse? Maks 2000kr.

Setter stor pris på tilbakemelding. :)

PS! Jeg vet ikke om det er lov å poste om salg og kjøp, men vennligst slett hvis ikke. Bor lokalt i Oslo, kan hente kamera i hele Oslo-området.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg foreslår at du går for en 550D eller nyere da du bår gå for en modell med 18Mpx sensoren som er en god del bedre enn de forrige utgavene). Hvis du bruker kamera sporadisk, så tipper jeg at du kommer til å bruke JPEG. Da lønner det seg å gå for en noe nyere modell, f.eks. 650D. Dette er fordi JPEG prosesseringen er bedre i nyere modeller.

 

Hvis du velger å skyte i RAW så er det ikke så viktig.

Lenke til kommentar

Får du skattepenger/feriepenger i juni? Da kunne du kanskje ha økt budsjettet ditt litt, og sett på 7D? De begynner å bli veldig godt priset. Har to stykker selv, og selv om de begynner å trekke på årene føles de ikke gamle.

 

Er noe helt annet enn f.eks 550D og slikt.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=116623633

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=115906953

Endret av awesnes
Lenke til kommentar

Kjøper mye brukt på finn.no/foto.no, og det hører til sjeldenhetene at noe blir ødelagt i postgangen. Det trenger du ikke å bekymre deg særlig for, men minimum 145kr i porto spiser godt av budsjettet ditt.

 

Ha litt is i magen, og se etter pakker fra folk som har gitt opp fotografering. Det er gjerne kameraer som er noen år gamle, type 450-550D med kitobjektiv, 50mm f1.8 og litt diverse greier som stativ, blits, 55-200mm. Det er pakker du fint kan få for 1500kr med litt hell. 

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=117978740 - eksempelvis har du denne pakken. 550D, 18-55, 55-250mm og 50mm f1.8 + bag til 1700kr. 

 

Har du mulighet til å legge ut litt kroner, kan du kjøpe denne pakken (https://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?id=273900) til 5000kr, selge objektivet for 3500-4000kr og sitte igjen med en 7D til 1000-1500kr. Snapp opp en 50mm f1.8 eller 35mm f2, så har du en pakke du kan klare deg lenge med.

 

Det fineste du kan gjøre, derimot, er å finne deg en 5D classic og en 50mm f1.8. Det er et gammelt kamera, men fullformat, god sensor, og alt du egentlig trenger i et kamera. Du går glipp av en del 'quality of life'-funksjoner som autoiso, flippskjerm, video og sånt, men du får til gjengjeld en ren og fin fotoopplevelse uten forstyrrelser. Du har blender, lukkertid, iso og komposisjon å forholde deg til. Du lærer mye om fotografering av sånt.

Lenke til kommentar

Enig med Tomsi42 og Nautica. Tar du Jpg er det fordel med så nytt kamera som mulig da Jpg-prosesseringen i kameraene har hatt en mye større utvikling enn selve sensoren. 100D, 650D, 700D osv er alle flotte kameraer som er mer enn gode nok for hobbybruk. Personlig merker jeg knapt nok forskjellen på en optisk og en elektronisk søker så litt usikker på hvorfor du ekskluderer speilløse modeller, men det er nok uansett vanskeligere å finne noe speilløst med søker til 2000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...