Gå til innhold

Backpacking Sør-Asia


Anbefalte innlegg

Hei :) 

Vi er to jenter på 20 år som planlegger en backpackertur i Sør-Asia. Turen skal vare i 5 måneder, fra januar til og med mai. Vi har lyst til å besøke Myanmar (Burma), Laos, Vietnam, Kambodsja, Thailand, Malaysia og Indonesia. Vi skal skal spare 50 000 - 60 000 kr. hver. 

Vi ser for oss å tilbringe 1 hel måned i Thailand (få med oss øyene), i tillegg til 1 hel måned i Indonesia. Vi vet ikke hvilken reiserute vi burde ta, har noen erfaringer med dette? 

Det eneste vi vet er at vi skal avslutte turen med Indonesia. Er det normalt å planlegge alle stedene i landene man har tenkt til å besøke eller tar man alt som det kommer? Det er vel greit å ha en viss oversikt over hvilke øyer man skal besøke, slik at man har en plan? I så fall, hvilke steder i disse landene burde besøkes og hvor lang tid burde tilbringes i de forskjellige landene? Har noen en typisk reiserute for backpacking i Sør-Asia? Hvilken rute er enklest for å besøke disse landene?

Har dere noen erfaringer angående visum, vaksiner og reiseforsikring? Hva slags visum er nødvendig for å besøke disse landene? Har dere ellers noen andre tips?

Takk for svar :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så gøy, du har mye å glede deg til!

Reiste selv med to venninner i Thailand, Kambodsja, Vietnam og Laos. Vi reiste i to måneder, noe som førte til korte opphold i hver by, skulle gjerne hatt lengre tid. Vi startet i Bangkok, så reiste vi til Kambodsja å besøkte Siem Reap (Angkor Wat), Phenom Penh og Shianoukville (strandby). Så dro vi til Vietnam, da til byene Ho Chi Minh, Nha Trang (strandby), Hoi An, Hanoi og Halong Bay. Bestilte tre dagers tur via Kilroy til Halong Bay, anbefales. Vi dro så til Laos og besøkte Vientiane, Vang Vieng og Luang Prabang. Til slutt reiste vi tilbake til Thailand, og besøkte øyene Koh Tao, Koh Samui og Koh Phangan. 

Vi trivdes aller best i Vang Vieng i Laos, som er en liten by ved elva full med mange backpackere, helt herlig atmosfære og fantastisk natur. Vi likte oss også veldig godt i Shianoukville, Siem Reap og Koh Tao. Hostellet Backpacker heaven i Shianoukville anbefales på det sterkeste, utrolig godt miljø og man blir kjent med så mange andre backpackere! Det er noen norske som driver dette hostellet. 

Vi tok buss mellom alle byene stort sett. Veldig komfortable busser med sovesenger, billige og daglige avganger. Veldig mange backpacker her, så det står info om bussene på alle hosteller og i gatene. Null stress. Vi tok tog mellom noen byer i Vietnam siden landet er så langt, dette var også enkel informasjon å finne frem til da man var der. Vi tok fly én gang fra Hanoi i Vietnam til Vientiane i Laos, mener å huske at dette var fordi vi måtte ha bevis på at vi skulle ut av Vietnam innen 15 dager da vi ankom landet for å slippe å søke om videre visum. 

Trengte ikke å søke visum på forhånd noen plasser, ordnet det på flyplass eller der bussen stoppet ved grenseovergang. Man må ha med minst 2 passfoto til hvert land som man leverer på grensen, fåes tatt hos fotograf hjemme i Norge før man reiser. Vi betalte 50 dollar ved grenseovergangene, men mistenker at grensevaktene/busselskapet tok seg ekstra betalt da det hadde stått at det var 20-30 dollar på forhånd. Men ikke vits i å krangle med de folka med våpen hengende rundt halsen. Lurt å ikke ha 100 dollar i hvert fall, for de kan fort finne på å si at de ikke kan veksle, "slik er reglene". 

Går du på UD sine hjemmesider om reiseinformasjon står det hvilke vaksiner du bør ta, skikker å være obs på, områder man bør unngå osv.
Jeg hadde vanlig europeiske reiseforsikring for 3 måneder, kostet rundt 3000 om jeg husker. 

Før vi dro tenkte vi veldig mye på at vi måtte "passe oss" siden vi var tre hvite jenter på tur, men jeg ble overrasket da vi kom dit. De lokale er virkelig hyggelige, hjelpsomme folk som er vant til backpackere og turister. De tjener godt på turismen og vil ikke ødelegge ryktet sitt. Vi var en del ute på "byen" og gikk hjem sammen på natta, bodde som regel i kort gåavstand fra hostellet. Følte meg aldri truet eller redd. Hadde dog aldri med store verdier eller mye penger, gikk ikke med klokke eller veske som var lett å stjele osv. 

Da vi reiste inne i byene tok vi tuk-tuk, kostet som regel 1 dollar per person. Alt for mye å betale i forhold til lønningene i landet, men har inntrykk av at det har blitt vanlig pris. Vi gadd ikke å prute, men om noen krevde 5 dollar gikk vi heller til neste tuktuk. 
Anbefaler uansett å betale med dollar, lettere å holde styr på. Husker ikke om det var Laos eller Vietnam, men vi tok ut noe lokale valuta og det var ikke så lett å ta i hodet alltid. Husker jeg betalte 85 000 for en cola, men jeg skulle bare ha betalt rundt 15 000. 85 000 tilsvarte kanskje 60 kr. 

Vi bestilte som regel hostell 1-3 dager før vi skulle bo der. Gikk på hostels.com å bestilte hver gang, som regel mellom 40-100 kr per person per natt, og da bodde vi på gode hosteller med 3-mannsrom. Mange finner billigere hostell ved ankomst til en by ved å gå innom og spørre om pris, og så være på vei ut døra hvis de sier en dyr pris, så får de heller et billigere tilbud. Vi synes det var godt å ha en adresse å gi til tuktuksjåføren da vi ankom, så vi slapp å gå rundt i 30 varmegrader med tunge sekker.

Dette ble et veldig langt svar, drømmer meg tilbake allerede! Håper dere får en fantastisk tur :)
 

Lenke til kommentar

Jeg vil bare tipse om et par steder i Vietnam. Jeg var i Vietnam i påsken, og det var sinnsykt fint! Jeg var først én dag i Hanoi. Én dag i den kaosbyen holdt mer enn nok for meg. En dag til ville blitt for mye for min del. Deretter dro jeg til Halong Bay med en todagers tur (ikke like fint som på bildene, men fortsatt verdt opplevelsen), videre dro jeg til Sapa som var helt fantastisk! Jeg anbefaler virkelig i dra hit!! Og ikke bo i byen, men heller i områdene der risåkrene er. Jeg bodde på Sapa Volunteer Homestay. Virkelig å anbefale, og kjempehyggelig betjening! Beliggenheten var perfekt! Etter to dager her dro jeg videre til Ninh Binh, og dette må være mitt favorittsted! Helt fantastisk flott natur! Man kaller det ofte for Halong Bay på land. Her også anbefaler jeg å bo utenfor byen. Det var så stille og fredelig, det var avslappende, og rett og slett virkelig verdt å oppleve. Her bodde jeg på Lotus field homestay som var helt sinnsykt! Hyttene står over vannet på en risåker, plasseringen er så fredelig og fin, man kan låne gratis sykler, og man har felles middag med en hyggelig atmosfære. Dette hotellet kostet en del. Men hvis dere har bodd lenge på sovesaler og trenger en ordentlig avslapping er dette perfekt! Ellers er det jo andre billige hostels i nærheten. Videre dro jeg noen dager til Hoi An som jeg synes var mest fint om kveldene. Ellers var ikke byen noe som skilte seg ut. Men det var mange aktiviteter å gjøre der. Så det var også verdt turen. Men mine favoritter var helt klart Ninh binh og Sapa!

 

Et annet tips er Palawan/El Nido i Filippinene. Ser du ikke har nevnt Filippinene. Men dette er virkelig paradis og mitt aller favorittsted hittil i hele verden. Hvite fantastiske strender, bassengklart vann, og en helt fantastisk og eksotisk natur! Om dere skulle fått tid ville jeg virkelig vurdert det!

Lenke til kommentar

Vi trivdes aller best i Vang Vieng i Laos, som er en liten by ved elva full med mange backpackere, helt herlig atmosfære og fantastisk natur.

Om hauger av rusede backpackere som flyter nedover elva i traktordekk er noe man liker så har jeg hørt at Vang Vieng er plassen. På en helgetur til Laos valgte jeg heller å dra opp til Luang Prabang som skal være mye mer autentisk med stor prosesjon av tiggemunker om morgenen, mange templer, fint nattmarked og fantastisk natur.

 

For informasjon om innreise har UD og en rekke andre samlet info, men man bør alltid sjekke med landets egne offisielle websider.

Noe som er viktigere er UDs offisielle "reiseråd". Det er mange som gir råd om hvor det er farlig å reise, men det spesielle med UDs råd er at vanlige norske reiseforsikringer ikke er gyldige i områder som UD advarer mot.

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/reiserad_land/id2589040/

 

Det er mange som gir råd om hva og hvor man kan se, gjøre, spise og sove. Noen som jeg vil fremheve er WikiVoyage som utmerker seg på 4 områder har nyttig info som få andre klarer gi konsistent:

1) Hvordan man kommer seg fra og til flyplass og andre måter man kommer til stedet. Har spart mye tid og penger på å følge deres råd.

2) Mest utbredte svindel/farer mot turister i byen. Har gjenkjent farer fra beskrivelsen flere ganger og selv styrt unna, men har også sett mange naive som har gått rett i fella. Har reddet et par, men det har ikke alltid latt seg gjøre. Transport fra flyplassen er forøvrig ofte et sted mange blir svindlet.

3) Hvilke destinasjasjoner man bør reise videre til.

4) Hvordan man kommer seg rundt i byen. Flere steder er det gratis ruter eller billetter som lønner seg spesielt for turister.

 

Anbefaler å bruke den gratis offline appen på nesten 800 MB for WikiVoyage. Det er veldig mye nyttig info som kan spare tid og penger.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

 

Vi trivdes aller best i Vang Vieng i Laos, som er en liten by ved elva full med mange backpackere, helt herlig atmosfære og fantastisk natur.

Om hauger av rusede backpackere som flyter nedover elva i traktordekk er noe man liker så har jeg hørt at Vang Vieng er plassen. På en helgetur til Laos valgte jeg heller å dra opp til Luang Prabang som skal være mye mer autentisk med stor prosesjon av tiggemunker om morgenen, mange templer, fint nattmarked og fantastisk natur.

Stemmer at Vang Vieng var slikt før. Etter mange dødsulykker i elva er det nå slutt på barene langs, kun igjen 2-3 stk. Slettes ikke samme fylleopplevelsen lengre, det hadde i alle fall ikke vi. Var mer type "zen"/yoga/alternative backpackere enn fyllebackpackere.  Vi leide firhjulinger og kjørte på bygda selv, badet i blå laguner i jungelen og når vi tubet ned elva møtte vi omtrent ingen andre, hadde bare en øl i handa hver og nøt naturen :)

Lenke til kommentar

Var i Vang vien i september. Like mye fyll og dop Var overalt. Men det er en ganske morsom plass hvis man vil prøve slikt :)

 

Men kjør på reis og kos dere. Jeg ville ha spart litt mer en 50-60. Det forsvinner ihvertfall 10k O vaksiner og dokumenter.

 

Reis med så mye med buss dere kaller. Sparer mye penger på og som to jenter så må dere være litt mer forsiktig og ta godt vare på hverandre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...