Gå til innhold

Installere windows gjennom bruk av ekstern hardisk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal installere på en laptop som har windows 8.1 og oppdatere til windows 10. 

Laptopen jeg bruker nå har windows 10 allerede. 

litt usikker på hva du spør om i det andre spørsmålet? jeg har windows som iso-fil og vil gjøre min eksterne HDD om til en bootable windows 10 som jeg kan plugge inn i ny PC og installere windows 10 med. Sliter med selve installeringen av windows til/på ekstern.

Kan jeg eventuelt få delt min HDD opp slik at jeg har en part med f.eks 10gb som jeg formaterer til fat32 og den andre delen fortsatt er NTFS? 

Sorry, om jeg forklarer vanskelig. er ikke så god på dette :)

Endret av insomeseriousproblems
Lenke til kommentar

Er det den bootbare minnepinnen som du skal installere Windows fra du lurer på om skal formateres til fat32? Hvilket filformat den har er i og for seg uvesentlig men det er viktig at klientmaskinen din må kunne lese den. Jeg vil anbefale at du bruker et program som heter Rufus til å lage bootbar minenpinne og lager den med GTP for UEFI.

 

 

*snip*

 

Vi svarte samtidig, se svaret mitt over. Du bør bruke minnepinne ti lå installere Windows fra. Det er overkill å måtte bruke en ekstern harddisk til dette selv om det sikkert er mulig.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Er det den bootbare minnepinnen som du skal installere Windows fra du lurer på om skal formateres til fat32? Hvilket filformat den har er i og for seg uvesentlig men det er viktig at klientmaskinen din må kunne lese den. Jeg vil anbefale at du bruker et program som heter Rufus til å lage bootbar minenpinne og lager den med GTP for UEFI.

 

 

 

 

*snip*

 

 

Vi svarte samtidig, se svaret mitt over. Du bør bruke minnepinne ti lå installere Windows fra. Det er overkill å måtte bruke en ekstern harddisk til dette selv om det sikkert er mulig.

Hei, ja jeg vet at det er overkill, men har ikke tilgang på minnepenn  :hm: 

 

hadde jeg hatt en USB, så virker det som alt ville vært enklere og strømlinjeformet

Lenke til kommentar

- Skal du bare oppgradere fra 8.1 til 10 så kan du installere åpen kildekode programmet WinCDEmu på den du skal oppgradere på, høyreklikke iso filen for å montere den, og så installere/oppgradere.

 

- Men det viktigste er at du får den laptopen til å boote fra usb, enten gjennom BIOS/UEFI eller en slags fast boot meny under oppstarten før den automatisk går videre til den interne disken.

 

- Ønsker du å installere rent fra usb så er det generelt flere metoder/programmer man kan bruke som også skal fungere på HDD:

 

Automatisk:

https://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-1-2-3/

https://www.pendrivelinux.com/yumi-multiboot-usb-creator/

Rufus er jo også populær.

 

De to første synes jeg er glimrende til både Windows og Linux og støtter flere installasjonmedier på samme disk, men Rufus er også rett frem.

 

-  Det er enklere å bare formatere GPT disken med Fat32 dersom man gjør det manuelt, men det begrenser seg selvsagt om selve installasjonsfilen er >4GB.

 

- Standard versjon av UEFI kan ikke lese noe annet enn Fat. I de fleste tilfeller så må du ha en mini Fat32 partisjon for å oppbevare selve boot filene på disken for å boote i UEFI. Resten av disken kan fint være NTFS, men dette tar som regel programmer som rufu, Yumi og Universal Usb Installer, WinToUSB, og bcdboot seg om. Enkelte legger inn "fake" support for NTFS ved å modifisere installasjonsdisken.

 

- Windows forventer en GPT disk gjennom UEFI, og vanlig MBR til "legacy mode" (Partisjonstabell system). Dette valget kommer opp første gangen man initialiserer en HDD i Windows om du velger den eksterne metoden. Du kan bruke gparted el. interne diskpart til å klargjøre disken.

 

Manuelt 1

http://www.intowindows.com/install-windows-10-from-usb-drive/

 

Manuelt 2 gjennom DISM og bcdboot:

https://www.easeus.com/partition-master/install-windows-10-on-external-hard-drive.html (hopp over nr 1 og bruk heller den innebygde i windows)

Endret av herbiwere
Lenke til kommentar

Jeg skal installere på en laptop som har windows 8.1 og oppdatere til windows 10.

 

Hvis du har lastet ned eller laget en ISO-fil med Windows 10, så har du allerede alt du trenger.

 

Overfør denne ISO-filen til PC'en som skal oppgraderes fra Win8.1, høyreklikk på ISO-filen og ..

Det er forresten beskrevet her: http://www.intowindows.com/how-to-clean-install-windows-10-from-iso-file-without-usbdvd/

 

Du kan enten gjøre en 'clean install' eller du kan gjøre en 'upgrade' der dine filer og programmer "blir med" over til Windows 10.

Lenke til kommentar

Takk for hjelp og svar! Fant endelig en enkel løsning. 

Det var ikke verre enn å dele HDD'en opp i en stor og en mindre del, også formatere den lille delen (10gb) til fat32 rett i windows. Opprettet da et nytt volum som jeg kunne gjøre klar i cmd og overføre windows til. Switchet om på boot-sequence i bios på den andre maskinen også var det gjort :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...