Gå til innhold

Passer disse pc delene sammen?


Anbefalte innlegg

Skal bygge en ny pc for min mor, så lurer på om disse delene passer sammen?

Pc blir hovedsakelig brukt til mail, word og nettbank

Har ikke noe fast budsjett så hvis du ser at det er noe jeg bør revurdere å ta anderledes så tar jeg imot tips med åpne armer. Men har ikke behov for en 15k pc for å lese mail. Og det er selvfølgelig jeg så må ta meg av alle dataproblemer så vil ikke ha noe sirup av en maskin. :wee:

 

 

 

Deleliste komplett.no:

 

ASUS Prime B350-Plus, Socket-AM4
AMD Ryzen 5 2400G Prosessor
Crucial DDR4 2400MHz 8GB
ASUS Radeon R7 240 2GB DDR3
Cooler Master MasterWatt Lite 500W PSU
Corsair Air AF120 LED Hvit, 120mm Vifte

 

Eller bør jeg gå for intel prosessor og hovedkort?

Intel Core i5-7400 Kaby Lake Prosessor

ASUS Prime B250-Plus, Socket-1151

 

Har fra før:

Antec Sonata III Miditower, Svart (tenkte å bytte ut psu og viften)

Crucial MX100 SSD 256GB 2,5" 7mm

Win10

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut til å gå sammen ved hverandre. Vet ikke hvilken belastning det systemet vil gi, tenker da på 500 Watt strømforsyningen du har skissert. Ellers går det sikkert helt fint.

 

RAM er på minste frekvens, så du får vel neppe justert BIOS til noe annet med det valget, men du behøver vel ikke noe mer til mail, word og nettbank. Synes det er fornuftig å ikke gå lavere enn 8 Gig RAM, er vel neppe vits i våre dager å prøve å spare kroner på RAM.

 

Edit:

Maskinen er vel litt overkill til mail, word og nettbank, men det behøver ikke å være en uting å ha litt krefter å gå på. Så lenge dere er fornøyd med sluttsum dere skal betale for det.

Endret av G
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mye det har å si, men du har plukket et DDR3-basert skjermkort, mot en hundrelapp mer for GDDR5 (dette minne er noe raskere, men er bedre å spør gamere om råd).

 

Han her sier lite om PC-specs:

 

Ser jo ut til å gå veldig smooth i dette spillet, men han sier lite om ddr3 eller gddr5-utgave.:

Lenke til kommentar

Skal bygge en ny pc for min mor, så lurer på om disse delene passer sammen?

Pc blir hovedsakelig brukt til mail, word og nettbank

Har ikke noe fast budsjett så hvis du ser at det er noe jeg bør revurdere å ta anderledes så tar jeg imot tips med åpne armer. Men har ikke behov for en 15k pc for å lese mail. Og det er selvfølgelig jeg så må ta meg av alle dataproblemer så vil ikke ha noe sirup av en maskin. :wee:

 

 

 

Deleliste komplett.no:

 

ASUS Prime B350-Plus, Socket-AM4

AMD Ryzen 5 2400G Prosessor

Crucial DDR4 2400MHz 8GB

ASUS Radeon R7 240 2GB DDR3

Cooler Master MasterWatt Lite 500W PSU

Corsair Air AF120 LED Hvit, 120mm Vifte

 

Eller bør jeg gå for intel prosessor og hovedkort?

Intel Core i5-7400 Kaby Lake Prosessor

ASUS Prime B250-Plus, Socket-1151

 

Har fra før:

Antec Sonata III Miditower, Svart (tenkte å bytte ut psu og viften)

Crucial MX100 SSD 256GB 2,5" 7mm

Win10

 

Vel, i første forslaget ditt kan du droppe R7 240 skjermkortet. R5 2400G er en APU med innebygd grafikk som faktisk er raskere enn det dedikerte skjermkortet du har plukket ut. Til din mors bruk kan du strengt tatt droppe R5 2400G også, og heller gå for R3 2200G. Forskjellen er at R5 har SMT, altså AMDs svar på Intels HT. Så begge har 4 fysiske kjerner, men R5 2400G kan behandle 8 tråder. Det kan hjelpe bra til spill. Men høres da ikke nødvendig ut for din mors bruk. 2200G har ellers til spill en litt dårligere GPU bit, men den kan overklokkes til nesten 2400G nivå, der den stopper grunnet minnebåndbredde. 2400G kan overklokkes tilsvarende, men minnebåndbredden blir jo da en større flaskehals for den..

 

Når det gjelder RAM ville jeg spandert en hundrings til på dette kit'et i stedet. Litt høyere frekvens, og litt strammere timing på latency vil gi en målbar økning i ytelse. ikke mye, men sikkert tilsvarende hundringsen og litt til. Et annet alternativ er dette kit'et med samme frekvens som det du har funnet, men igjen med strammere timing på latency. Det er ihvertfall verdt de 40 kronene ekstra for det kit'et..

 

Jeg ville ikke gått ned til A320 chipset, men man finner litt rimeligere hovedkort, som dette for eksempel som også har B350 chipset. Man må bare passe på at skjermen man skal bruke har HDMI, DVI eller VGA inngang. Med mATX formfaktor kan man da også gå for et mindre kabinett om det hadde vært aktuelt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Støtter dette kortet BIOS-oppdatering uten CPU? Dette kortet støtter muligens ikke CPUen som er valgt uten BIOS-oppdatering først.

 

Denne CPUen har ganske god grafikkløsning, så du trenger ikke skjermkort.

 

Vet ikke, men er vel ikke så vanskelig å lete:

 

https://www.asus.com/Motherboards/PRIME-B350-PLUS/

 

CPU ser ut å være støttet av BIOS 3203 (2018/03/27)

https://www.asus.com/Motherboards/PRIME-B350-PLUS/HelpDesk_CPU/

 

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/PRIME_B350-PLUS/PRIME-B350-PLUS-ASUS-3806.zip

Endret av G
Lenke til kommentar

Her var der masse kjekke og gode tips. Det var godt å hørre at pcen er litt overkill, alltid godt å ha endel å gå på. Da har jeg laget et nytt oppsett ut i fra dere gode råd. Klarer det integrerte skjermkortet to skjermer samtidig? (word på en skjerm og mail på den andre)

 

ASUS Prime B350-Plus, Socket-AM4
AMD Ryzen 3 2200G Prosessor
HyperX Fury DDR4 2666MHz 8GB

Cooler Master MasterWatt Lite 500W PSU

Corsair Air AF120 LED Hvit, 120mm Vifte

Lenke til kommentar

 

Støtter dette kortet BIOS-oppdatering uten CPU? Dette kortet støtter muligens ikke CPUen som er valgt uten BIOS-oppdatering først.

 

Denne CPUen har ganske god grafikkløsning, så du trenger ikke skjermkort.

 

Vet ikke, men er vel ikke så vanskelig å lete:

 

https://www.asus.com/Motherboards/PRIME-B350-PLUS/

 

CPU ser ut å være støttet av BIOS 3203 (2018/03/27)

https://www.asus.com/Motherboards/PRIME-B350-PLUS/HelpDesk_CPU/

 

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/PRIME_B350-PLUS/PRIME-B350-PLUS-ASUS-3806.zip

 

Hva er poenget ditt her? Mener du at han kan oppgradere BIOS uten å ha en CPU som er støttet? Den fila hjelper svært lite hvis han ikke kan bruke den.

Lenke til kommentar

Her er forøvrig "fremgangsmåte" for å oppdatere BIOS hvis du ikke har CPU som er støttet.

 

https://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/2Gen-Ryzen-AM4-System-Bootup.aspx

 

Kort sagt: Enten får du butikk til å gjøre det for deg, eller så sender AMD deg en CPU du kan gjøre det med, gratis.

 

Det kjappeste og enkleste er å få Komplett til å gjøre det for deg.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Skal bygge en ny pc for min mor, så lurer på om disse delene passer sammen?

Pc blir hovedsakelig brukt til mail, word og nettbank

 

Til det bruket, så vil jeg heller anbefale dere en bærbar PC. Siden jeg vet at kvinnfolk ikke liker at data/TV og slikt skal ta så mye plass også, så er det en bedre løsning spør du meg.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

 

Skal bygge en ny pc for min mor, så lurer på om disse delene passer sammen?

Pc blir hovedsakelig brukt til mail, word og nettbank

 

Til det bruket, så vil jeg heller anbefale dere en bærbar PC. Siden jeg vet at kvinnfolk ikke liker at data/TV og slikt skal ta så mye plass også, så er det en bedre løsning spør du meg.

 

Nja, kan hende hun vil ha stor skjerm, godt tastatur og numpad.

Endret av RRhoads
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Komplett har f.eks. denne strømforsyning fra Evga, ser at den ikke står i den lista som du hadde der, men den er vell brukanes fordeom?

EVGA 500W PSU

 

Hmm, hørtes ut til å være litt ekstra styr hvis jeg må få tilsendt en ekstra cpu for å oppdatere bios. Og vil gå endel unødvendige tid på det, noe som passer litt dårlig da pcen hennes nettopp har tatt kvelden, så hun vil jo få orden på det litt kjapt.

Hva med dette hovedkortet, støtter det cpuen og de andre komponentene? Og den integrerte grafikkkort delen er også brukanes?
MSI B350 PC Mate, Socket-AM4

 

Edit: Der var der komt et par svar til. Ja, hun har stor skjerm tilkoblet, og størrelsen på maskinen betyr ikke så mye, da den står i kjellerstuen, koblet til printer, scanner ... så stasjonær pc er nok det rette her

Endret av «Quattro»
Lenke til kommentar

Spørte komplett, men de har ikke mulighet for å åpne en orginal embalasje før den blir sendt og heller ikke sjekke hvilke bios versjoner som er på de som er på lager. De har hatt dette hovedkortet i sortimente siden feb 2017. Men han hadde ingen informasjon om når de har fått leverenser.

Når kom bios versjon 3203 ut? Det ser ut som at det var versjon 3806 som kom ut 2018/03/27

Men får komme meg ut i fin været, så får sjekke opp litt mer seinere

 

Er vell tilfeldigvis ikke noen her som nylig har kjøpt dette kortet av komplett og vett hvilken versjon som er på ditt kort?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...