Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sameie, problemer


Peaks

Anbefalte innlegg

Hei, håper dere kan hjelpe i følgende problemstilling før jeg tar kontakt med advokat.

 

 

Én bolig fra 1902, 4 selveier leiligheter (alle mellom 70-95kvm., ikke registrert i Brønnøysundregisteret.

 

Hele boligen er tidligere eiet av én mann som har leid ut alle 4 enheter hvor en av dem (underetasjen) er vært brukt til næring. Mannen har solgt hele boligen og 4 stk. har nå kjøpt hver sin seksjon.

Underetasjen, (næringslokalet) kaller denne H0101 - ble kjøpt til redusert pris, for 1,5 år siden pga. lekkasje fra drenering inn mot vegg pga. dårlige takrenner, boligen ligger i helling og av den grunn ligger halve underetasjen under bakken, det er denne siden som har fått lekkasje fra drenering og sprekk i betongvegg fra innsiden. Kjøper var altså klar over lekkasjen men ikke sprekk i veggen da det stod to store frysere inntil denne under visning.

 

Planen til ny eier er å fortsette næringsdrift og oppstart av restaurant (pizzeria). Under renovasjonen han påbegynte kort tid etter kjøp oppdaget han da sprekken i veggen og har videre tatt opp dette i sameie og ønsker at alle skal være med på å bidra da det er en bolig alle eier. Prisen for dette oppdraget er ca. NOK. 150 000. Dette har dannet stor konflikt i sameie og de resterende 3 eierne av de andre leilighetene ønsker ikke være med på å dekke kostnaden på lik linje da han var klar over at han kjøpte H0101 med lekkasje fra området sprekken er på og fikk denne til redusert pris.

 

I tillegg til ovennevnte problem nevner han flere problemer med sin leilighet han ønsker at sameie skal dekke, bla. isolasjon i taket sitt (gulvet til leiligheten over, H0202), gammeldagse rørstrekk som kan virke merkelig for driften av en pizzeria mm.
Isolasjonen i taket ønsker han å ta prat med eier av leiligheten over på tomannshånd for å lake en avtale, men dette er vel heller ikke greit da at dette faktisk er et sameie.

 

 

H0202 er nå blitt min leilighet for kort tid siden og diskusjonen nevnt over er pågått i to år. med de jeg kjøpte leiligheten av og de andre beboerne som fremdeles bor her, det ble heller ikke nevnt under kontraktsmøte at selger av H0202 og H0101 har vært i en amper diskusjon tidligere når det kommer til dette.

 

Nylig hadde vi et møte (mitt første) hvor alt det ovennevnte ble diskutert. Her står vi alle tre resterende eiere av hver sin seksjon enige om at vi ikke ønsker å dekke hans utgift på dreneringen ettersom han var klar over at han kjøpte en leilighet med store renovasjonsbehov og med lekkasje.
Jeg har bodd her under én mnd. og kjøpte H0202 i den viten at det var diskutert ny drenering til deler huset men ikke at det var så store utgifter, samtidig fikk jeg heller ikke se H0101 ved visning slik at jeg kunne danne meg en anelse.

 

Mine spørsmål er følgende:

 

  • Burde ikke eier av H0101 (Næringseiendommen) ha kjøpt boligkjøperforsikring og muligens fått disse skadene dekket gjennom den da han oppdaget sprekkene i betongen?
  • Kan vi skille H0101 (Næringseiendommen) ut fra vårt sameie da hans plan er å fortsette drift av næring?

 


 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Først må dere sjekke om bygget/området er regulert for næring eller for boligformål (eller for begge deler). 

 

Ytre vedlikehold som utvendig tak, vegger, drenering osv er det sameiet som hefter for. En eller flere andelseiere kan ikke trenere felles vedlikehold på en slik måte at det påfører en eller flere andre andelshavere en skade eller vesentlig ulempe. Hvordan slike kostnader skal fordeles ut på de forskjellige andelshaveren er sikkert regulert i sameiekontrekten. Om ikke, så må dette tas opp på en ordinær (eller ekstraordinær) generalforsamling i sameiet. Om dere ikke selv makter å få sameiet til å funger, så kan dere engasjere en advokat eller et boligbyggelag til å hjelpe dere med dette. 

 

Innvendig vedlikehold, herunder isolering i mellom to enheter er ikke noe som sameiet trenger å ta stilling til. En kostnadsfordeling for en slik oppgradering får bli en sak mellom de parter som vil nyte godt av en eventuell oppgradering. Dette er noe de involverte parter selv må ha lyst å gjøre avtale om. Ofte så vil en varmeisolering gi gevinst for flere, samt ofte medføre en viss grad av lydisolering å. Om ikke H202 ser noen nytte av en slik isolering, så må H101 ta hele kostnaden alene. 

 

Omlegging av vannrør blir egentlig litt samme sak, men om det er snakk om gamle jern-rør som er 50-60 år gamle, så er dette noe som sameiet bør gå inn å få skiftet i fellesskap før det oppstår skade. Sjekk også ut hva boligforsikringen deres sier om det (ja for dere har vel alle boenhetene forsikret i samme selskap?

 

Sjekk ut denne loven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-6

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar

Sameiet er ansvarlig for nødvendig vedlikehold i fellesarealer, såsom tak og utvendige vegger, og isolasjon mellom seksjoner. Det er fellesskapet som må gjøre noe med det nå (den enkelte har faktisk ikke lov til å gjøre det selv). Refusjonskrav mot selger vil kunne være et felleskrav eller et særkrav for den enkelte seksjonseier.

 

Sameigelova har ingenting med seksjonerte sameier å gjøre. Eierseksjonsloven er rett lov.

 

Det er ikke mulig å "sparke ut" en seksjon av et seksjonert sameie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...