Gå til innhold

Tips & Råd ang. de beste bankene for Huslån uten egenkapital?


Anbefalte innlegg

Jeg er på utskikk etter en god bank til å ta førstegangslån for hus/leilighet. 
Jeg har null tidligere erfaring med banklån, og har ikke noe egenkapital.

Det jeg har, er økonomisk trygghet - i form av fast jobb og grei inntekt.
Ingen andre lån utenom studielån, som jeg og sikkert ingen andre ser på som problematisk i nåværende samfunn der tilnærmet alle har studielån.

Målet er å få lånt opp til 4-5 mill for ei ny leilighet, og så leie ut deler for å få dekt utgiftene.
Derimot må man jo starte et sted, så hvis jeg kan finne ei leilighet eller hus (~1-2 mill) med plass til utleie, kan det også gå bra.

Noen tips og råd?

Endret av Ivan Skodje
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bankene ser først og fremst på inntekten din, men kravet om 15% egenkapital er vrient å komme unna, spesielt i Oslo.

 

Du skal helst tåle en renteøkning på opp til 5%, så da kan du jo tenke på om du tåler å betale over 29000 i måneden bare i renter, dersom renta går opp til 7% og du sitter med et lån på 5 mill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

med økonomisk trygghet regner jeg med du mener fast jobb og høy inntekt?

 

For å få et lån på 5m må du ha en inntekt på over 1m/året (5m+nåværende gjeld / 5)

Og så slipper du ikke unna egenkapitalen uten å oppfylle særegne betingelser for lån i feks. Husbanken.

 

-Lånekundenes samlede gjeld skal ikke overstige fem ganger brutto inntekt i året (inkl forbruksgjeld, studiegjeld osv)

 

-Det skal fortsatt kreves 15 prosent egenkaptial ved kjøp av primærbolig

 

ok summert her; ikke så lett å komme unna EK kravet.

http://forbrukslånfordeg.no/boliglan-uten-egenkapital/

Endret av Sampson
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som sagt over her, du trenger 150'000 i egenkapital pr million du planlegger å låne. Det er ytterst få som får fritak fra denne regelen. I tillegg får du ikke mer enn 5x årlig inntekt i lån (all inclusive som regel, så da må du telle med lånekassa). I tillegg må finansene dine takle en rente på 7%, dvs. at levekostnader og forbruk må matche inntekt inkludert terminbeløp. 

 

Så det du trenger er en kausjonist eller på annen måte få tak i egenkapitalen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...