Gå til innhold

Satser på brukte celler: Nissan vil tilby batteribytte til halve prisen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dessverre er teknologien i batteriene i 1. generasjons LEAF slik at spenningen i de ulike modulene i batteriet utlignes med såkalte "shunts". Moduler som har høyere spenning enn de andre, som altså er bedre enn de andre, får den ekstra energien brent av til varme. Det betyr at det er de dårligste modulene som bestemmer hvor god totalpakken er. Over tid slites dermed de gode modulene raskere, og de blir like dårlige som de dårligste. Dette sjekker ikke bilen selv, og om Nissan sjekker dette under service, sier de i vertfall ikke noe til kunden. Effekten er at dårlige moduler ikke skiftes på garanti, med den virkningen at det kanskje ikke blir så mange celler å gjenbruke. I tillegg har en gen 1 LEAF så liten rekkevidde i utgangspunktet, at 80% er for lite på vinteren, om man faktisk har behov for bil...

Endret av Karstein H
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I tillegg har en gen 1 LEAF så liten rekkevidde i utgangspunktet, at 80% er for lite på vinteren, om man faktisk har behov for bil...

Godt poeng. Leaf er heller ikke alene om å ha kort og raskt synkende rekkevidde. Dette er en viktig ting som gir disse bilene stort verditap og kort levetid. De burde kjøpt bil med vesentlig lengre rekkevidde i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

 

I tillegg har en gen 1 LEAF så liten rekkevidde i utgangspunktet, at 80% er for lite på vinteren, om man faktisk har behov for bil...

Godt poeng. Leaf er heller ikke alene om å ha kort og raskt synkende rekkevidde. Dette er en viktig ting som gir disse bilene stort verditap og kort levetid. De burde kjøpt bil med vesentlig lengre rekkevidde i utgangspunktet.

Jeg har gen1 leaf og kjører over 30000 i året

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

På finn kan man finne flere el-biler av typen Leaf fra 2013-2014 for ca. 50 000.

Et nytt batteri til denne koster i underkant av 50 000.

Så man kan altså få en ganske så grei el-bil som varer i mange år for rundt 100 000.

Litt avhengig av hvor langt du kjører, vil du spare en del kroner hvert år i drifstoff utgifter.

Husk også på at en el-bil har færre bevegelige deler, og derfor vanligvis trenger mindre service enn en bensin/dieselbil.

Så kjøp el-bil mens det ende er store fordeler. (Som f.eks. gratis el. reduset bompenger, gatis ladning noen steder, rabatt på ferger. Gratis parkering eller redusert avgift.)

Lenke til kommentar
Abel46 skrev (22 minutter siden):

Så kjøp el-bil mens det ende er store fordeler. (Som f.eks. gratis el. reduset bompenger, gatis ladning noen steder, rabatt på ferger. Gratis parkering eller redusert avgift.)

Det er ikke bompenger her, ingen plass å lade gratis i nærheten, betaler ikke for parkering.

Eneste jeg kan spare på er drivstoff

EDIT

Hadde det vært lader til tesla i nærheten hadde jeg kjøpt det, og benyttet meg av gratis lading

Endret av Mechablast
Lenke til kommentar
Karstein H skrev (På 2018-3-30 den 21.18):

Dessverre er teknologien i batteriene i 1. generasjons LEAF slik at spenningen i de ulike modulene i batteriet utlignes med såkalte "shunts". Moduler som har høyere spenning enn de andre, som altså er bedre enn de andre, får den ekstra energien brent av til varme. Det betyr at det er de dårligste modulene som bestemmer hvor god totalpakken er. Over tid slites dermed de gode modulene raskere, og de blir like dårlige som de dårligste. Dette sjekker ikke bilen selv, og om Nissan sjekker dette under service, sier de i vertfall ikke noe til kunden. Effekten er at dårlige moduler ikke skiftes på garanti, med den virkningen at det kanskje ikke blir så mange celler å gjenbruke. I tillegg har en gen 1 LEAF så liten rekkevidde i utgangspunktet, at 80% er for lite på vinteren, om man faktisk har behov for bil...

Slik er det i alle elbiler til en viss grad, kan ikke utlade et batteri utenfor spesifikasjonene

 

 

Samt rart at ingen har startet et tilsvarende foretak i Norge med overhaling av batteripakker siden årlige milliardsubsidieringer har gjort Norge elbil-land nr 1 i verden.

Endret av bruker-540634
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...