Gå til innhold

Facebook har samlet inn informasjon om mobilsamtaler og SMS-er i årevis


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blit en stor sak når det viser seg «plutselig» at Facebook samler data om brukere, noe som brukerene selv har godtatt Ved å krysse under på at de har lest vilkårene samt at brukere har gjentatte ganger blitt advart mot at alt som skjer på Facebook, blir lagret. Når staten der i mot vedtar datalagringsdirektivet som gjør akkuratt det samme bare i et enda større og grundigere omfang, da her det helt greit. Hvem fikk lov til å la være å opprette bruker da i denne tiden hvor internett er helt nødvendig. Privatliv er en rett. Ikke et privilegium.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det blit en stor sak når det viser seg «plutselig» at Facebook samler data om brukere, noe som brukerene selv har godtatt Ved å krysse under på at de har lest vilkårene samt at brukere har gjentatte ganger blitt advart mot at alt som skjer på Facebook, blir lagret. Når staten der i mot vedtar datalagringsdirektivet som gjør akkuratt det samme bare i et enda større og grundigere omfang, da her det helt greit. Hvem fikk lov til å la være å opprette bruker da i denne tiden hvor internett er helt nødvendig. Privatliv er en rett. Ikke et privilegium.

 

Mange var mot DLD også, med mye av samme argumentasjon som brukes mot facebook. Det som er skummelt er at vi nå fortsatt snakker om digitalt grenseforsvar som vil være like inngripende. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kommer ikke som noen overraskelse hvis du har godtatt at Facebook skal håndtere tlf og sms. Siden jeg så dette første gang har jeg trykket på nei. Det samme gjelder "logg inn med Facebook". Tar meg heller bryet med å lage en konto med unikt passord, gjerne med en 10minutemail hvis det holder å bekrefte konto én gang for å bruke den. Men såklart, det blir litt det samme som å lempe PCen full av toolbars og annet bloat fordi man bare godtar alt som skriker høyest (sterke farger på knappene o.l.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette med at "Facebook messenger kan håndtere SMS for deg" var for et par år siden en artikkel reklame her hos Tek.

 

Som jeg kommenterte den gang, hoppet de veldig elegant over å reflektere i det hele tatt over det at du lar Facebook prosessere all SMS som går inn og ut av telefonen din. Hadde Tek giddet å ta litt av sitt samfunnsansvar som norges største(?) "nyhetsside" for teknologi, hadde de forutsett og advart om nettopp dette. Du trenger ikke rare innsikten i dagens teknologi for å forutse at dette ville bli resultatet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette med at "Facebook messenger kan håndtere SMS for deg" var for et par år siden en artikkel reklame her hos Tek.

 

Som jeg kommenterte den gang, hoppet de veldig elegant over å reflektere i det hele tatt over det at du lar Facebook prosessere all SMS som går inn og ut av telefonen din. Hadde Tek giddet å ta litt av sitt samfunnsansvar som norges største(?) "nyhetsside" for teknologi, hadde de forutsett og advart om nettopp dette. Du trenger ikke rare innsikten i dagens teknologi for å forutse at dette ville bli resultatet.

 

Enig, og er grunnen til at jeg ikke abonnerer på TEK, pris bl.a og att de lar humla suse så lenge de genererer klikk. Da blir NRK beta bedre. Om TEK hadde vært hundre prosent forbrukervennlig så hadde saken stilt seg annerledes.

 

Jeg abonnerer ikke lengre på VG+ heller, selvfølgelig.

Men selvfølgelig, jeg må jo inn å titte på ny teknologi. Nå og da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et annet problem er at et større antall Android apper også bruker Facebook sitt Graph API internt, og det finnes ingen direkte mulighet til å forhindre dette gjennom Android OSet. Teknisk sett hadde det holdt å sperre graph.facebook.com adressen, men ikke så lett å gjøre dette på Vanilje Android over LTE.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Facebook - den korte og skremmende versjonen

"- De stoler på meg
Journalist Wong viser til en samtale Zuckerberg skal ha hatt med en venn, like etter lanseringen av Facebook. Samtalen har seinere blitt publisert i Business Insider, og lyder slik:

ZUCKERBERG: - Hvis du noen gang trenger informasjon om noen på Harvard, er det bare å spørre

ZUCKERBERG: - Jeg har mer enn 4000 e-poster, bilder, adresser

VENN: - Hva?! Hvordan fikk du det?

 

ZUCKERBERG: - Folk bare sender det. Jeg vet ikke hvorfor. De «stoler på meg». Dumme jævler"

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...