Gå til innhold

Moons of Madness - norskutviklet spill


Anbefalte innlegg

http://www.moonsofmadness.com/moons/

 

Jeg snublet over dette spillet her om dagen, og kan ikke skjønne at jeg ikke har hørt om det før. Det dreier seg om et lovecraftian horror spill satt til Mars.

 

 

Norskutviklet, med støtte fra Innovasjon Norge og NFI – jeg synes det er dritkult at det gutses, spillet treffer i hvert fall min smak omtrent perfekt og jeg vil gjerne spre bevissthet om det.

 

Noen hørt om det før? Hva synes dere?

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her ser jeg en mulighet til å lufte et emne jeg har lagt merke til når det gjelder særlig PlayStation-spill: Da jeg fikk den første PlayStation 4 prøvde jeg 7-8 PlayStation 4 spill der det til stor overraskelse var vold mot kvinner med helt innledningsvis i spillet. Ikke bare i noen spill, men alle de første jeg prøvde. Er det andre som har lagt merke til dette fenomenet? Jeg synes det er rart at også Moons of Madness føyer seg inn i en slik gruppe av spill.

Endret av Imponer
Lenke til kommentar
Her ser jeg en mulighet til å lufte et emne jeg har lagt merke til når det gjelder særlig PlayStation-spill: Da jeg fikk den første PlayStation 4 prøvde jeg 7-8 PlayStation 4 spill der det til stor overraskelse var vold mot kvinner med helt innledningsvis i spillet. Ikke bare i noen spill, men alle de første jeg prøvde. Er det andre som har lagt merke til dette fenomenet? Jeg synes det er rart at også Moons of Madness føyer seg inn i en slik gruppe av spill.

 

 

Vold generelt er jo rimelig standard i videospill. Jeg vet vel ikke om Playstation skiller seg nevneverdig ut i mengden der, da de aller fleste spill på Playstation også er å finne på andre plattformer. Det er ikke mange plattformekslusive titler nå lenger.

 

Er også usikker på hvor vold mot kvinner kommer inn i relasjon til akkurat dette spillet? Jeg kan ikke si at jeg har lagt merke til det i noen av de 3 trailerne som finnes?

Endret av henrikwl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Norskutviklet" Jeg gir blaffen hvor spill er laget. CGI-trailer med null gameplay? Sorry, gir blaffen i det også. Vis meg gameplay først, så får vi se. :)

 

Det er da gameplay i trailerne her. Ikke helt fri gameplay, men det er tydelig at man får se seksjoner der gameplay sklir over i scriptet gameplay.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Vold mot kvinner kommer vel ann på spillet? Noen spill har det, noen har det ikke. Er vel ikke noe annerledes enn alt annen form for media?

 

Jeg reagerte veldig på dette da jeg som sagt prøvde mange ulike spill for å se hvordan de var i begynnelsen - og alle sammen hadde noe negativt mot kvinner. Det ble liksom veldig tydelig når jeg kun så introen eller prøvde det helt i starten. Tenk deg GTA V: Helt innledningvis blir en kvinne satt ned på gulvet på en dårlig måte. Resident Evil VII: En kvinne blir utsatt for en en voldsomt anstrengende situasjon. Metal Gear Solid - The Phantom Menace; En kvinne blir veldig dårlig behandlet om ikke drept for det jeg kan huske. Og slik som dette fortsatte det gjennom 7-8 ulike spill - og det gir inntrykk av at det er noe gjentakende.

 

Det skulle jo ikke være nødvendig - spillene kunne vært minst like god selv om man ikke hadde det med.

Lenke til kommentar

Her ser jeg en mulighet til å lufte et emne jeg har lagt merke til når det gjelder særlig PlayStation-spill: Da jeg fikk den første PlayStation 4 prøvde jeg 7-8 PlayStation 4 spill der det til stor overraskelse var vold mot kvinner med helt innledningsvis i spillet. Ikke bare i noen spill, men alle de første jeg prøvde. Er det andre som har lagt merke til dette fenomenet? Jeg synes det er rart at også Moons of Madness føyer seg inn i en slik gruppe av spill.

 

Nå er det stort sett vold mot menn i spill også. Jeg vil si at det er i langt større grad også. Men, det man kan si er at vold mot kvinner i en setting der det er en kvinne alene er gjerne mer sjokkerende på grunn av de fysiske forskjellene mellom menn og kvinner. Så om man ønsker en sjokkerende introduksjon eller lignende er det veldig effektfullt å inkludere vold mot en kvinne. 

 

Men er vold mot en kvinne verre enn vold mot en mann?

Lenke til kommentar

Jeg reagerte veldig på dette da jeg som sagt prøvde mange ulike spill for å se hvordan de var i begynnelsen - og alle sammen hadde noe negativt mot kvinner. Det ble liksom veldig tydelig når jeg kun så introen eller prøvde det helt i starten. Tenk deg GTA V: Helt innledningvis blir en kvinne satt ned på gulvet på en dårlig måte. Resident Evil VII: En kvinne blir utsatt for en en voldsomt anstrengende situasjon. Metal Gear Solid - The Phantom Menace; En kvinne blir veldig dårlig behandlet om ikke drept for det jeg kan huske. Og slik som dette fortsatte det gjennom 7-8 ulike spill - og det gir inntrykk av at det er noe gjentakende.

Det skulle jo ikke være nødvendig - spillene kunne vært minst like god selv om man ikke hadde det med.

 

 

Mens alle mennene som ble utsatt for vold i de samme spillene var helt ok?

 

Vold mot kvinner, barn og/eller forsvarløse skapninger har vært brukt i alle tider, og i alle medier, som dramaturgisk grep for å bygge opp antipati for skurken(e) i fortellinger. Det burde ikke komme som noen overraskelse.

 

Skjønner forøvrig ikke hvor du ser 'vold mot kvinner' i det som er presentert her rundt Moons of Madness og dermed bringer det inn her? Minner mer om et tilfelle av at man ser det man ønsker evt. forventer å se..?

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Det var ikke meningen å starte en debatt om vold i dette emnet, men det er veldig mange som har synes emnet er interessant så kanskje jeg lager en egen tråd om dette. Så kan de av dere som er interessert henge dere på i den tråden i stedet for.

 

Denne tråden er jo ment for spille "Moons of Madness" - men jeg vil legge til noe grunnleggende for min oppfatning om vold med hensyn til de to ulike kjønn som et svar til de påfølgende sitat jeg har lagt ved: Det viktigste i møte med en kvinne ser ut til å være å kunne få barn sammen, og det viktigste overfor det andre kjønnet er å vinne, vold virker for meg som noe som bør holdes vekke med hensyn til dette med kvinnen, men overfor det andre kjønnet så ser vold ut til å kunne være et bidrag for å sikre en eventuell seier. Gjelder seieren kampsport så er en form for vold en viktig faktor for å seire.

 

Sitat jeg besvarer:

 

Schreiber - "Vold mot kvinner kommer vel ann på spillet? Noen spill har det, noen har det ikke. Er vel ikke noe annerledes enn alt annen form for media?"

henrikwl - "Vold generelt er jo rimelig standard i videospill. Jeg vet vel ikke om Playstation skiller seg nevneverdig ut i mengden der, da de aller fleste spill på Playstation også er å finne på andre plattformer. Det er ikke så mange plattformekslusive titler nå lenger.

Er også usikker på hvor vold mot kvinner kommer inn i relasjon til akkurat dette spillet? Jeg kan ikke si at jeg har lagt merke til det i noen av de 3 trailerne som finnes?"

grim_reaper_jib - "Imponer, håper dette er troll post. Eller har du blitt helt hjernevasket sjw/støt"t crazen som går??"

Lakus - "Nå er det stort sett vold mot menn i spill også. Jeg vil si at det er i langt større grad også. Men, det man kan si er at vold mot kvinner i en setting der det er en kvinne alene er gjerne mer sjokkerende på grunn av de fysiske forskjellene mellom menn og kvinner. Så om man ønsker en sjokkerende introduksjon eller lignende er det veldig effektfullt å inkludere vold mot en kvinne.

Men er vold mot en kvinne verre enn vold mot en mann?"

Zork - "Mens alle mennene som ble utsatt for vold i de samme spillene var helt ok?

Vold mot kvinner, barn og/eller forsvarløse skapninger har vært brukt i alle tider, og i alle medier, som dramaturgisk grep for å bygge opp antipati for skurken(e) i fortellinger. Det burde ikke komme som noen overraskelse.

Skjønner forøvrig ikke hvor du ser 'vold mot kvinner' i det som er presentert her rundt Moons of Madness og dermed bringer det inn her? Minner mer om et tilfelle av at man ser det man ønsker evt. forventer å se..?"

Endret av Imponer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...