Gå til innhold

Vurderer et kraftig selvbygg med neste gen Ryzen og Nvidia


Anbefalte innlegg

Hei folkens,

 

Har i dag et rigg med 4790K, 1TB SSD, GTX 980, 16GB RAM etc.

 

 

Lurer på om jeg bør oppgradere.

 

Tenkte Ryzen 2700X når den kommer i april, 32GB RAM (får finne noe 3200MhZ CL14, dvs Samsung B-die), Nvidia 2080 (eller hva det nå skal hete). Samt 8TB snurredisk. Systemdisken blir en Samsung 960 ECO 1TB Nvme.

 

Vil gjerne ha vannkjøling, i hvert fall til CPU.

 

Det jeg lurer mest på er kabinett, egentlig. Trenger ingen plasser til DVD-spiller eller lignende lenger.

Har i dag et Fractal Design R2, men det er gigantisk og veldig tungt. Et mindre tårn er bra.

 

Noe som støyer lite og passer bra til vannkjøling? Og ser oppsettet ellers ok ut?

Endret av tkorsvold
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig i at en Noctua vifte er å anbefale. NH-D15 f.eks, er like bra eller bedre enn de fleste "closed loop" settene på markedet, mer stillegående også.

Såfremt du ikke går for en custom loop, så vil jeg anbefale en Noctua cpu kjøler.

 

Når det gjelder kabinett så er ikke Fractal Design R2 et gigantisk kabinett, det er et midi kabinett. Litt tyngre enn sammenlignbare kabinetter i dag, men det er ikke et stort kabinett. Men alt er relativt :)

Skal du ha noe mindre så kan du f.eks gå for Fractal Design sin Define C.

http://www.fractal-design.com/home/product/cases/define-series/define-c

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Hvis ytelse i spill er det du er mest ute etter, så vil ikke en oppgradering til Ryzen 2700X gi deg så mye mer (om noe). Var jeg deg da ville jeg venta på Intel sin kommende mainstream 8-kjerne CPU som antageligvis kommer til høsten en gang. I mellomtiden kan du jo bare bytte skjermkortet ditt til et "GTX 2080" når det kommer til våren/sommeren.

 

Når det gjelder kabinett, så er jo Fractal Define R6 et godt valg da. Fractal har jo mindre kabinetter også, men de er mer for mATX og ITX oppsett.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Hei folkens,

 

Har i dag et rigg med 4790K, 1TB SSD, GTX 980, 16GB RAM etc.

 

 

Lurer på om jeg bør oppgradere.

 

Tenkte Ryzen 2700X når den kommer i april, 32GB RAM (får finne noe 3200MhZ CL14, dvs Samsung B-die), Nvidia 2080 (eller hva det nå skal hete). Samt 8TB snurredisk. Systemdisken blir en Samsung 960 ECO 1TB Nvme.

 

Vil gjerne ha vannkjøling, i hvert fall til CPU.

 

Det jeg lurer mest på er kabinett, egentlig. Trenger ingen plasser til DVD-spiller eller lignende lenger.

Har i dag et Fractal Design R2, men det er gigantisk og veldig tungt. Et mindre tårn er bra.

 

Noe som støyer lite og passer bra til vannkjøling? Og ser oppsettet ellers ok ut?

Hvorfor lurer du på å oppgradere.

Ja det er kjedelig med det samme gamle utstyret. Men du beskriver jo ingenting om behov.

Det er uansett ikke en oppgradering det du tenker men fullstendig utskifting an alt foruten kanskje psu og skjerm og slikt.

For egen del er det neste spennende cpu og gpu på 7nm. Neste år. Da snakker vi syvmils steg igjen.

Lenke til kommentar

Tja, hvorfor oppgradere? Vil ha bedre ytelse i Lightroom (programmet er en forbaska sinke), samt noe spilling. Men ja - har lurt på kun å bytte skjermkort ja.

 

Nye 7nm Intel-prosessorer på gang? Det visste jeg ikke.

 

7nm prosessorer fra AMD kommer i 2019. Når det gjelder Adobe Lightroom, så er det ikke vits med noe flere enn 6-8 CPU kjerner har jeg lest. Mener at Lightroom også kan dra nytte av nVidia CUDA teknologien. Tenker et GTX 2080 kort hadde gjort mye jeg, også heller oppgradert resten på slutten av året eller neste år. Da rekker du å spare opp mer penger også :)

Lenke til kommentar

Tja, hvorfor oppgradere? Vil ha bedre ytelse i Lightroom (programmet er en forbaska sinke), samt noe spilling. Men ja - har lurt på kun å bytte skjermkort ja.

 

Nye 7nm Intel-prosessorer på gang? Det visste jeg ikke.

Til lightroom ja, da hadde jeg faktisk brukt pengene på cpu og beholdt grafikkort.

Hvilken oppløsning foretrekker du å spille på og har du gamer skjerm med høy freshrate så har det kanskje noe for seg å bytte gpu også.

Personlig hadde jeg gått for amd system. De kommer med ny cpu nå i april. De har også lovet at am4 plattformen kan brukes i noen år framover også neste års cpu som jeg forventer blir et stort steg grunnet overgang til 7nm (dersom det blir noe av)

 

Ser at intel er kanskje noe kjappere til lightroom men amd er såpass mye mer forbruker vennlig at de hadde fått mine penger.

 

Gpu syns jeg er latterlig dyrt og hadde ikke oppgradert dersom jeg ikke hadde hatt helt spesielle behov.

 

Btw, sitter på ca samme cpu som deg men med 2x1080ti og litt mer ram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...