Gå til innhold

Stalltips: Telia og ICE kommer til å slå sammen nettene sine


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9
Mitt tips er at de to mobilnettene vil bli slått sammen før det er gått fem år. Nedenfor vil jeg se på argumentene for en sammenslåing, som vil være vinn/vinn for begge parter.
 
ICE vil møte veggen
 
Da ICE begynte å bygge et "normalt" mobilnett, hadde Telia og Telenor over 20 års forsprang. ICE vil aldri noensinne klare å bygge et like finmasket nett som de konkurrentene har, noe som er et must for å bli en anerkjent aktør. ICEs kunder vil særlig merke mangel på nett innendørs, f.eks. i kjøpesenter og parkeringshus.
 
Frekvensmangel
 
Telenor disponerer i dag ca. 2x115 MHz med radiospektrum, Telia har ca. 2x90, mens ICE må nøye seg med 2x45. Det siste er trolig for lite. Et kombinert ICE/Telia nett vil disponere 2x135 MHz og vil kunne trygge Telias rolle som innehaver av Norges raskeste mobilnett. Et kombinert nett kan f.eks. få en 2x20 MHz carrier på 800-båndet, og to 2X20 MHz carriers på 1800-båndet.
 
Lokalisering
 
finnsenderen.no viser plasseringen til Telia og ICEs basestasjoner. En studium viser at Telia og ICE i forbløffende liten grad er samlokalisert. En sammenslått nett vil bli svært finmasket, noe som kommer kundene til gode i form av økt kapasitet og samtalekvalitet.
 
Trenden i Europa
 
Trenden i Europa er klar: nett slås sammen. I Danmark har Telia og Telenor et felles nett, og i Sverige finner vi tre (!) kombinerte nett.
 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

I utgangspunktet er jeg helt enig, men for at de skal kunne tilby VOLTE ser jeg det som en stor fordel å bare ha ett nett å forholde seg til.

 

"Prove me wrong, but gracefully,please."

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvor langt unna er løsningen for å få VoLTE til å hoppe sømløst over til en annen operatørs nett er vel egentlig det store spørsmålet her?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Høres sånn ut. Skal vi forfatte hver vår e-post og sjekke om det kommer VOLTE snart?

 

Edit: just did.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

En ting som ikke nevnes her er at det er fullt mulig å drive business med egne "backend" systemer som IMS-core og en roaming-avtale for RAN, og at backend systemene ikke nødvendigvis trenger å befinne seg i landet man opererer i :whistle:.

 

Angående punktet om trender i Europa, så er det ingen automatikk i at deling av nett fører til sammenslåing / oppkjøp av bedriften(e).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Eller at alle tre blir kjøpt opp av Facebook, som blir verdens første teleoperatør som tilbyr opptak av alle telefonsamtaler for bare $2,99 per måned.

Lenke til kommentar

Jeg håper igrunn vi snart ser en løsning som de har i Danmark. Jeg søkte etter operatører da jeg passerte Danmark med Kiel ferga i februar. Der fant jeg et valg som het Telia+Telenor. Jeg hadde veldig god dekning fra Nordkysten av Danmark og nesten helt til Tyskland på én og samme operatør hele veien og slapp å tenke på MCP store deler av reisen. Det var morro å knote rundt. På telefon #2 tkkket det stadig inn sms'er fra mcp, sverige, danmark og tyskland med velkommen-meldinger.

 

Hadde vært knall om vi hadde fått et sånt samarbeid i Norge. Da trenger man ikke å tenke på dekning overhodet lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Telia og Telenor deler nett på den måten Mandela beskriver i innlegg #6. Det betyr fordeler på økonomi, dekning og kapasitet. Tenk om Telia og ICE kunne gjøre det samme!

Lenke til kommentar

 

 
Frekvensmangel
 
Telenor disponerer i dag ca. 2x115 MHz med radiospektrum, Telia har ca. 2x90, mens ICE må nøye seg med 2x45. Det siste er trolig for lite. Et kombinert ICE/Telia nett vil disponere 2x135 MHz og vil kunne trygge Telias rolle som innehaver av Norges raskeste mobilnett. Et kombinert nett kan f.eks. få en 2x20 MHz carrier på 800-båndet, og to 2X20 MHz carriers på 1800-båndet.
 
 

 

Trygge? De må da først ta igjen Telenor...

 

http://www.speedtest.net/awards/no/carrier/2017

 

Disse endeløse trådene dine blir bare mer og mer komisk.

Lenke til kommentar

 

 

 
Frekvensmangel
 
Telenor disponerer i dag ca. 2x115 MHz med radiospektrum, Telia har ca. 2x90, mens ICE må nøye seg med 2x45. Det siste er trolig for lite. Et kombinert ICE/Telia nett vil disponere 2x135 MHz og vil kunne trygge Telias rolle som innehaver av Norges raskeste mobilnett. Et kombinert nett kan f.eks. få en 2x20 MHz carrier på 800-båndet, og to 2X20 MHz carriers på 1800-båndet.
 
 

 

Trygge? De må da først ta igjen Telenor...

 

http://www.speedtest.net/awards/no/carrier/2017

 

Disse endeløse trådene dine blir bare mer og mer komisk.

 

 

 

 

Alle tester må leses ut fra gitte forutsetninger og det må denne også.   Telenor gjorde en ting riktig.  De bygget ikke bare ut 4G med 800 Mhz for dekning men satte også i drift 4G+ (med 1800 Mhz) i størstedelen av nettverket (utenfor byer).  Det betyr at på master hvor Telia hadde 800 Mhz og 4G så kunne Telenor tilby 4G+ og 800/1800 Mhz kombinasjon (gjelder utenfor byer).   Dette påvirket absolutt både ytelse og kapasitet i Telenor sitt nettverk og førte dem rett til topps på Speedtest.net.  

 

Nå driver Telia med catchup så får vi se hvordan det går.  Telia har som mål, på samme måte som Telenor, at de aller fleste mastene (husker ikke prosentsatsen) skal ikke bare ha 4G men 4G+.  Vi har både Telia og Telenor i vår familie og jeg merker på stedene hvor vi oppholder oss at Telia har tatt igjen forspranget mot Telenor med henblikk på 4G+ vs 4G (fart og kapasitet).  

 

Dette kommer alltid til å være stedvis forskjell mellom Telenor og Telia.  Målt ytelse i Speedtest er ikke bare avhengig av nettverket men også av terminalen (telefonen).    Men med den mengden tester som ble gjort i første halvår av 2017 er det ganske klart at Telenor var (ikke er) ca 20% raskere enn Telia sitt.   Så får tiden vise om de vil nærme seg hverandre i løpet av 2018/2019.  Uansett så har vi 2 veldig gode nettverk og en forskjell mellom nettverkene i 5-10% område er bare naturlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

@Øystein H: takk for presisering, men Rusher liker å erte meg når jeg blir for glad i Telia. Uansett så er 4G+ blitt standard for alle operatører, de fleste av Telenor og Telias siter har nå 3 eller 4 frekvenser tilgjengelig, 800/1800/2100/2600. Telenor har faktisk to carriers på 2600~båndet (2650 og 2670 MHz).

Lenke til kommentar

Siden når var det et krav å være objektiv i dette forumet? Jeg personlig mener at vi bør slå sammen alle tre nettene til et eget frittstående selskap som operatørene kan leie kapasitet fra og konkurrere på like vilkår,men det passer seg vel kanskje ikke å si her, siden vi befinner oss i diskusjon.no? :)

Lenke til kommentar

Siden når var det et krav å være objektiv i dette forumet? Jeg personlig mener at vi bør slå sammen alle tre nettene til et eget frittstående selskap som operatørene kan leie kapasitet fra og konkurrere på like vilkår,men det passer seg vel kanskje ikke å si her, siden vi befinner oss i diskusjon.no? :)

 

Hva skal tvinge dette frittstående selskapet til å utvide dekningen eller oppgradere til 5G?

Vi snakker her om et monopol. Hvis du ikke liker dekningen hjemme eller på hytta, kan du ikke bytte til en konkurrent med bedre vilkår.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Enig, du må ha to eller flere operatører for å konkurrere om dekning og andre parametere. Kongstanken min er uansett at det neppe er liv laga for tre separate nett, og at samarbeid om nett er veien å gå. Selv med felles nett (dvs radiodelen) kan ICE og Telia fortsatt være to konkurrerende operatører.

Lenke til kommentar

Jeg har nok kanskje et litt for sosialistisk syn på hvordan nettverkene til Telenor/Telia/Ice burde bli drevet, for at det kan løses på et kapitalistisk vis (kanskje). :)

 

Det jeg egentlig mener, er at dagens operatører kunne sammen skapt et frittstående selskap som drives som vanlig, som kun har i oppgave å bygge ut nettverket videre og skape dekning der det er dårlig eller ikke-eksisterende i dag. Budsjettet som de kan bygge fra, kommer inn som leieinntekter fra selskapene som leier kapasitet (alle operatører). Da kan de heller konkurrere på andre plan enn å kun ende opp som bit-pipes. Litt blanding av forretningsmodell fra fibernettmarkedet i sverige og mobilmarkedet i danmark.

 

Man kan bestille bundles med produktet hvis man ønsker dette, eller kjøpe mer data/tale/sms/mms.

 

Personlig har jeg ikke problemer med at produktene er litt like som i dag, men da har man i det minste luket vekk utfordringer med hvilken operatør man velger med hensyn til dekning og potensiell forbruk av datatrafikk, siden da man får på noen steder, 3x antall basestasjoner man fritt kan bruke via nasjonal roaming eller lignende. Jeg personlig mener at dette er fremtiden fremfor at hver operatør har sitt eget nett og må bruke mye mer midler til vedlikehold og oppgradering per dags dato enn om det hadde blitt skilt ut i eget bærekraftig selskap som har dette som hovedoppgave.

 

Når det gjelder regnskap og kostnader, er jeg sikker på at det hadde blitt billigere å drifte enn det er i dag, selv om ice og telia allerede leier kapasitet fra telenors infrastruktur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...