Gå til innhold

Salg av bærbar pc, MVA.


Anbefalte innlegg

I fjor solgte jeg min private bærbar til selskapet mitt, til 6000,- - nå ser jeg at jeg må ha en annen pc, og jeg ønsker derfor å selge denne bærbare pc-en videre. På nåværende tidspunkt er den antageligvis verdt 3000-4000,- og den er omtrent 3 år gammel.

 

I 2017 hadde jeg nok omsetning til at jeg ble MVA-registrert. Naturlig nok ble den aktuelle bærbare pc-en kjøpt uten at selskapet hadde mulighet til å få fradrag for inngående MVA. Når jeg nå skal selge den bærbare pc-en videre - må jeg da beregne utgående MVA?

 

Jeg tenker slik at siden at det ved innkjøp ikke var mulig/aktuelt å få igjen MVA, så må det være mulig å selge denne videre også uten å beregne MVA. Stemmer det? I så fall, hvilken MVA-kategori er aktuelt for dette salget? Fritatt eller untatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg tenker slik at siden at det ved innkjøp ikke var mulig/aktuelt å få igjen MVA, så må det være mulig å selge denne videre også uten å beregne MVA. Stemmer det? I så fall, hvilken MVA-kategori er aktuelt for dette salget? Fritatt eller untatt?

 

 

Hadde det vært en vare kjøpt inn for videresalg hadde du sluppet unna etter mva loven §4-5 (*), men den bestemmelsen gjelder ikke for egne driftsmidler som jeg forstår denne PCen har vært i din virksomhet.

 

(*)

(1) Når brukte varer, kunstverk, samleobjekter eller antikviteter er kjøpt for videresalg, herunder salg i kommisjon eller ved auksjon, kan beregningsgrunnlaget ved videresalget settes til differansen mellom innkjøpsprisen og salgsprisen for den enkelte varen. Det er et vilkår at varen er kjøpt fra en selger som ikke skal beregne merverdiavgift av salget eller som ikke oppgir merverdiavgift i salgsdokumentet etter bestemmelser gitt i eller i medhold av bokføringsloven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skitt au. Er jo heldigvis bare snakk om småpenger, og et lite luksusproblem. Måtte være litt sparsom når jeg kjøpte inn utstyr rett etter oppstart og kjøpte maskinen jeg hadde brukt privat - nå litt over et år etterpå så går det godt nok til at jeg kan ta meg råd til litt heftigere arbeidsredskap.

 

Takk for svar. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...