Gå til innhold

Slik ser det ut når 17 megawatt-helikopteret løfter 16 tonn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sikorsky er verdens beste helikopter. Bare synd at norske politikere ikke forstår det og kjøper NH-90. NH90 kommer til å ri Norge som ett mareritt helt til det parkeres for godt. Bare synd at norske skattebetalere må blø for at norske politikere skal sponse ett europeisk foretak som ikke har lært å krype før de kan gå. Geniet Igor Sikorsky er selve oppfinneren av helikopter og fløy selv prototypen SW-300 i 1939. Siden har Sikorsky bygd stein på stein og f.eks King Stallion er en evolusjon av ett helikopter som har innebygd alle gode egenskaper fra helikopter-utvikling og reel testing i 80 år. Sea Hawk er det samme,en solid evolusjon av ett helikopter som hadde kunne blitt en suksess for det norske Forsvaret.

Endret av ACYBN18O
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ganske høy pris for dette helikopteret, og det skal brukes primært av USMC. Men de får låne litt fra kineserne så går det nok fint.

Låne litt fra kineserne..?

 

USA har 1,2 trillioner USD i gjeld til Kina - det utgjør ca 20 % av USAs utenlandsgjeld eller ca 6% av den samlede gjelden.

 

Så ja: Det kan godt hende de låner til slikt og annet fra Kina.

Lenke til kommentar

 

 

Ganske høy pris for dette helikopteret, og det skal brukes primært av USMC. Men de får låne litt fra kineserne så går det nok fint.

Låne litt fra kineserne..?

 

USA har 1,2 trillioner USD i gjeld til Kina - det utgjør ca 20 % av USAs utenlandsgjeld eller ca 6% av den samlede gjelden.

 

Så ja: Det kan godt hende de låner til slikt og annet fra Kina.

Ja pengene skal sirkulere. De fleste land låner vel penger. USA og Kina er mektige økonomier,uten tvil. En økonom sa til meg at en pengeoverføring mellom to mellomstore bedrifter i USA kunne være flere ganger det norske statsbudsjett. Men som jeg

snakket om ang det artikkelen omhandlet,så er Sikorsky antakelig verdens beste helikopter i alle konfigurasjoner og typer. Derfor skulle Norge valgt Sikorsky til både redningstjeneste og kystvakt/fregatt.

Lenke til kommentar

 

USA har 1,2 trillioner USD i gjeld til Kina - det utgjør ca 20 % av USAs utenlandsgjeld eller ca 6% av den samlede gjelden.

 

Så ja: Det kan godt hende de låner til slikt og annet fra Kina.

Ja pengene skal sirkulere. De fleste land låner vel penger. USA og Kina er mektige økonomier,uten tvil. En økonom sa til meg at en pengeoverføring mellom to mellomstore bedrifter i USA kunne være flere ganger det norske statsbudsjett.

 

Men som jegsnakket om ang det artikkelen omhandlet,så er Sikorsky antakelig verdens beste helikopter i alle konfigurasjoner og typer. Derfor skulle Norge valgt Sikorsky til både redningstjeneste og kystvakt/fregatt.

USAs lån i Kina er ikke helt problemfritt. Det setter USA i en vanskelig posisjon fordi det gir Kina en fordel når ubehagelige spørsmål skal håndteres. Denne utenlandsgjelden til Kina er en akilleshæl og eksponerer USA for kinesisk snurthet. Snurthet er en kostbar affære - den gjorde en stor haug av norske politikere til lakeier. Pinlig.

Lenke til kommentar

Sikorsky er verdens beste helikopter. Bare synd at norske politikere ikke forstår det og kjøper NH-90. NH90 kommer til å ri Norge som ett mareritt helt til det parkeres for godt. Bare synd at norske skattebetalere må blø for at norske politikere skal sponse ett europeisk foretak som ikke har lært å krype før de kan gå. Geniet Igor Sikorsky er selve oppfinneren av helikopter og fløy selv prototypen SW-300 i 1939. Siden har Sikorsky bygd stein på stein og f.eks King Stallion er en evolusjon av ett helikopter som har innebygd alle gode egenskaper fra helikopter-utvikling og reel testing i 80 år. Sea Hawk er det samme,en solid evolusjon av ett helikopter som hadde kunne blitt en suksess for det norske Forsvaret.

 

, vel i en slik sammenheng, så bør en da nevne G-Lynx'en. den satte vel en rekord i sin tid, ved å fly rett over 400 km/t over en 16 km strekning for rimelig mange år siden. I dag, så har arvtageren Super-Lynx blitt tatt vel i mot. For den Norske marinen, så burde vel Super-Lynx-300 også stått på listen over potensielle helikopter kandidater.

AW-101 er også et godt helicopter. Såpass bra, at USA vil bruke det som en mal for nytt President helicopter. Jeg tror AW-101, det Nye redningshelikopteret, vil gjøre en god jobb når det blir tatt i bruk. Men ja, S-70-12, som den Japanske marinen har kjøpt, kunne vært en fin erstatter for NH-90 som KV-skipene kunne fått rimelig raskt antagelig. Så kunne Fregattene hatt de få NH-90'ene man har/vil få. Vedlikeholdskostnadene for NH-90 er jo skyhøye. Slikt betyr noe det også.

 

CH-53K, koster vel mer i innkjøp, enn 1 F-35 Jagerfly. Er det da jagerflyet som er billig, eller Helikopteret som er dyrt ?

Det kunne man jo nevnt i artikkelen. CH53-K, er vel alt for dyrt for det Norske Forsvaret, men et fantastisk helikopter er det nå.

 

På lengre sikt, så kommer vel bedre tilt-rotor helikoptre, og helikoptre med skyve-propell. Slik som SB-1. Det ligger vel såpass langt frem, at man burde ikke tenke så alt for mye på den slags enda. (Hvis ikke spesial styrkene våre skulle få nye helikoptre da, og luftving 720 skal bygges opp igjen )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...