Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Begynte på lavkarbo og skyter ned i vekt. Vanlig?


Anbefalte innlegg

Hvis fettforbrenning stopper opp er det logisk at man går ut av ketose. Det meste av såkalt lavkarbo-øl har mye karbo (les på boksen) så om du er en svoren tilhenger av ketolyse må du se på den totale mengden karbo i løpet av døgnet ellers blir det bare selvbedrag om du virkelig vil følge systemet til punkt og prikke og dra fordelene av det. Greia er at om du går ut av ketolysen så får du gjerne ubehaget med å legge om til fettforbrenning på nytt igjen. Det er vel bare å eksperimentere selv med hva du kan akseptere her med hvordan du reagerer metabolsk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. Hvordan vet jeg om jeg er i ketose? Leste en plass at det kan ta ukesvis å komme i ketose, stemmer dette?

 

Du får kjøpt ketostix (eller lignende) på apoteket. 

 

Men som sagt. Du bør virkelig sette deg inn i dette før du kjører på. Podkasten jeg refererte til er bra fordi de baserer seg på forskning mer enn meninger. De legger også ut link til alt de snakker om i hver podkast (forskningsrapporter, bøker, etc).

En slik podcast kan også være god motivasjon :)

 

Det tar et par uker for de fleste å få kroppen over til å brenne fettlagrene sine effektivt (mulig på grunn av at den kun har brukt karbohydrater som energikilde helt siden du begynte å spise mat som baby). Kroppen har et glukoselager som som brukes opp før man går over i ketose. Det tar som regel bare en dag eller 3. Glukose består av mye vann. Når man kvitter seg med glukoselageret må man derfor mye på do og man går som regel ned en 2-3 kilo (vann). 

 

Begynner du å spise karbohydrater igjen vil du umiddelbart bygge opp glukoselageret, og samtidig gå opp tilsvarende vannvekt.

Type 300g mat = 3000g vekt (tallene er tatt helt fra intet og er ment som en illustrasjon) :)

 

Om du er mer en bokperson bør du begynne med å lese Atkins sin bok. Det har kommet mye ny forskning siden den ble skrevet, men den gir en veldig god innføring i temaet (og den er full av referanser til forskning for å understøtte påstander).

Lenke til kommentar

TS: Forskning totalt sett viser at lavkarbo ikke gir noen bedre effekt enn vanlig energiunderskudd, men så lenge det fungerer for deg syns jeg bare du skal fortsette med det.

 

Et kosthold basert på såpass mye fett er ikke regnet som sunt, men her må man sette to onder opp mot hverandre, jeg tror det er mer usunt å være såpass overvektig enn å spise mye fett, så kjør på med det (Y)

Trolig er du som individ slik at du får en mindre apetitt av fett en karbo som igjen gjør at du kan ligge i kcal underskudd på en komfortabel måte.

 

Du representerer de vanlige mytene rundt kosthold og vekt.

 

Lavkarbo generelt gir ingen fordel med mindre du fåt kroppen over i ketose.  Om du er i ketose får du mange fordeler.

 

Hvis du for ramme alvor kan påstå at ketose ikke gir noen bedre effekt enn vanlig energiunderskudd er det på tide å se på litt forskning fra de siste 3 tiår. 

Lenke til kommentar

 

TS: Forskning totalt sett viser at lavkarbo ikke gir noen bedre effekt enn vanlig energiunderskudd, men så lenge det fungerer for deg syns jeg bare du skal fortsette med det.

 

Et kosthold basert på såpass mye fett er ikke regnet som sunt, men her må man sette to onder opp mot hverandre, jeg tror det er mer usunt å være såpass overvektig enn å spise mye fett, så kjør på med det (Y)

Trolig er du som individ slik at du får en mindre apetitt av fett en karbo som igjen gjør at du kan ligge i kcal underskudd på en komfortabel måte.

 

Du representerer de vanlige mytene rundt kosthold og vekt.

 

Lavkarbo generelt gir ingen fordel med mindre du fåt kroppen over i ketose.  Om du er i ketose får du mange fordeler.

 

Hvis du for ramme alvor kan påstå at ketose ikke gir noen bedre effekt enn vanlig energiunderskudd er det på tide å se på litt forskning fra de siste 3 tiår. 

 

Isokalorisk så er *ikke* en ketogen kost bedre sammenlignet med lavkalori.

 

Det stemmer at en ketogent kosthold fører til en spontant reduksjon i kalorier, og også gir en høyere satiering (reduksjon i sult). Oversiktstudier finner enten en nøytral effekt eller en liten positiv effekt i favør lavkarbo og ketogent. På etterlevelse så scorer et ketogent kosthold dårlig, dvs at deltagerne faller fra dietten over tid. De fleste intervensjoner på lavkarbo- og keto-grupper ergjort med ad libitum-design som sammenligner med kaloribegrensede kontrollgrupper uten ad libitum, som gjør at en ikke kan sammenligne disse direkte. Mekanismene er fortsatt ikke helt forstått, men per dags dato er den kosten man klarer å følge som fører til vekttap, som er det den beste - med andre ord er det flere veier til Roma om ønsket er å gå ned i vekt.  

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Isokalorisk så er *ikke* en ketogen kost bedre sammenlignet med lavkalori.

Det stemmer at en ketogent kosthold fører til en spontant reduksjon i kalorier, og også gir en høyere satiering (reduksjon i sult). Oversiktstudier finner enten en nøytral effekt eller en liten positiv effekt i favør lavkarbo og ketogent. På etterlevelse så scorer et ketogent kosthold dårlig, dvs at deltagerne faller fra dietten over tid. De fleste intervensjoner på lavkarbo- og keto-grupper ergjort med ad libitum-design som sammenligner med kaloribegrensede kontrollgrupper uten ad libitum, som gjør at en ikke kan sammenligne disse direkte. Mekanismene er fortsatt ikke helt forstått, men per dags dato er den kosten man klarer å følge som fører til vekttap, som er det den beste - med andre ord er det flere veier til Roma om ønsket er å gå ned i vekt.  

 

 

Litt usikker på hva du mener når du bruker ordet isokalorisk. 

Tenker du på isokalorisk diett? 

 

 

Effekten av å ha en kropp som bruker fett som energi, kombinert med å ikke være sulten, kombinert med at man føler seg energisk er en ganske bra måte å gå ned i vekt på.

 

At dietter sjelden varer er helt klart et faktum, og det er lett å forstå at folk som slutter i ketose fort går opp. De fleste er da vant med å spise stort sett fett, noe som sammen med karbohydrater ikke er å anbefale.

Lenke til kommentar

Ja, matched for energiinntak er det ingen forskjell mellom en høyfett og en lavfett-kost mtp på vekttap. Poenget er at koststrategier kan sidestilles - noen blir mette på havregryn, mens andre blir mette på egg og avocado.  

 

Jeg synes ikke de kan sidestilles.

 

Er man overvektig er sannsynligheten tilstede for at vanlig "variert kosthold" (som i praksis betyr at kroppen benytter karbohydrat som primær energikilde) ikke er det rette. Da snakker jeg ikke om de som har 4 kilo for mye.

 

Å gå ned i vekt ved å redusere kaloriinntak vil ofte resultere i at man går rundt sulten. Om man er i ketose ikke det et problem.

Man kan også svært enkelt faste (både intermittent og et par-tre dager), noe som kroppen kan ha godt av.

 

I ketose vil kroppen kvitte seg med ketoner både via pust og urin. Så fra et rent "kcal in vs kcal ut" perspektiv har ketose en fordel :)

Lenke til kommentar

 

Kjøpte ketostix og fikk utslag, da er jeg vel i ketose? 

 

Er det dumt å ta pauser i dietten? For eksempel skal jeg en mnd til utlandet i sommer og tenker da å passe på antall kalorier istedet for lavkarbo.

 

Anonymous poster hash: 3e403...115

 

 

Jeg vil si det er litt dumt ja, men det er bare en personlig mening.

Lenke til kommentar

 

Ja, matched for energiinntak er det ingen forskjell mellom en høyfett og en lavfett-kost mtp på vekttap. Poenget er at koststrategier kan sidestilles - noen blir mette på havregryn, mens andre blir mette på egg og avocado.  

 

Jeg synes ikke de kan sidestilles.

 

Er man overvektig er sannsynligheten tilstede for at vanlig "variert kosthold" (som i praksis betyr at kroppen benytter karbohydrat som primær energikilde) ikke er det rette. Da snakker jeg ikke om de som har 4 kilo for mye.

 

Å gå ned i vekt ved å redusere kaloriinntak vil ofte resultere i at man går rundt sulten. Om man er i ketose ikke det et problem.

Man kan også svært enkelt faste (både intermittent og et par-tre dager), noe som kroppen kan ha godt av.

 

I ketose vil kroppen kvitte seg med ketoner både via pust og urin. Så fra et rent "kcal in vs kcal ut" perspektiv har ketose en fordel :)

Nuvel, gevinsten er neglisjerbar. Å nyttegjøre fett gir flere biprodukteri form av ketoner - hovedsakelig 3-oksobutanoat som perifert vev forbruker. Andre avfallstoffer er aceton som kroppen eliminerer via pust, svette, urin og avføring. Tidligere var det foreslått at dette kunne gi en større vekttap grunnet mindre effektiv bruk av energi. Kevin Hall og teamet hans har nylig undersøkt om insulin/ketogent kost gir noen fordel ved å undersøke dette under kontrollerte omgivelser, hvor kaloriinntaket var matched og deltagerne bodde i et metabolsk kammer. Ingen forskjeller.

 

Isåfall kunne jeg argumentert med at fett har den laveste termiske effekten (DIT) på 0-5%, sammenlignet med 5-10% fra karbohydrater. Med andre ord koster det mer energi å forbrenne karbohydrater, enn fett. Men vi har protein, som gir høyere metthet, og har en DIT på 25%, hvorav et ketogent kost er rikt på proteiner. Den positive effekten kunne slik tilskrives slik, men dette er undersøkt med liten betydning. Oversikt-artikler som eksempel denne viser også at det beste for vekttapet er å følge en diett som gir underskudd, med kun små forskjeller. 

 

En bekjent av meg skrev nylig denne, med kvalitetsikring fra ernæringsmiljøet, og som tar opp disse punktene med videre refereringer. Ta gjerne en titt på den.  :)

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/P3vzv0/Kostholdsrad-pa-utrygg-grunn--Martin-Norum

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

 

Jeg synes ikke de kan sidestilles.

 

Er man overvektig er sannsynligheten tilstede for at vanlig "variert kosthold" (som i praksis betyr at kroppen benytter karbohydrat som primær energikilde) ikke er det rette. Da snakker jeg ikke om de som har 4 kilo for mye.

 

Å gå ned i vekt ved å redusere kaloriinntak vil ofte resultere i at man går rundt sulten. Om man er i ketose ikke det et problem.

Man kan også svært enkelt faste (både intermittent og et par-tre dager), noe som kroppen kan ha godt av.

 

I ketose vil kroppen kvitte seg med ketoner både via pust og urin. Så fra et rent "kcal in vs kcal ut" perspektiv har ketose en fordel :)

 

Nuvel, gevinsten er neglisjerbar. Å nyttegjøre fett gir flere biprodukteri form av ketoner - hovedsakelig 3-oksobutanoat som perifert vev forbruker. Andre avfallstoffer er aceton som kroppen eliminerer via pust, svette, urin og avføring. Tidligere var det foreslått at dette kunne gi en større vekttap grunnet mindre effektiv bruk av energi. Kevin Hall og teamet hans har nylig undersøkt om insulin/ketogent kost gir noen fordel ved å undersøke dette under kontrollerte omgivelser, hvor kaloriinntaket var matched og deltagerne bodde i et metabolsk kammer. Ingen forskjeller.

 

Isåfall kunne jeg argumentert med at fett har den laveste termiske effekten (DIT) på 0-5%, sammenlignet med 5-10% fra karbohydrater. Med andre ord koster det mer energi å forbrenne karbohydrater, enn fett. Men vi har protein, som gir høyere metthet, og har en DIT på 25%, hvorav et ketogent kost er rikt på proteiner. Den positive effekten kunne slik tilskrives slik, men dette er undersøkt med liten betydning. Oversikt-artikler som eksempel denne viser også at det beste for vekttapet er å følge en diett som gir underskudd, med kun små forskjeller. 

 

En bekjent av meg skrev nylig denne, med kvalitetsikring fra ernæringsmiljøet, og som tar opp disse punktene med videre refereringer. Ta gjerne en titt på den.  :)

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/P3vzv0/Kostholdsrad-pa-utrygg-grunn--Martin-Norum

 

 

Nå var ikke "Så fra et rent "kcal in vs kcal ut" perspektiv har ketose en fordel  :)" ment så voldsomt seriøst. Som du selv sier, det har svært lite å si den ene eller andre veien.

 

Litt tilbakemelding til deg Dukien: Jeg liker godt at man bruker fagterminologi, men det virker noe malplassert i en lett diskusjon på et internet forum. Du virker som du har veldig god peiling, men overdreven bruk av fagterminologi virker litt mot sin hensikt. 

 

Mitt hovedpoeng er at å gå ned i vekt i ketose er relativt enkelt og helt naturlig. Kombinasjonen av å ikke være sulten, ha masse energi og generelt føle seg teller mer enn at man stort sett må lage mat selv og lese innholdsdeklarasjoner svært nøye. 

 

Så, tilbake til trådstarter som nevner at kalorifattig diett ikke har fungert tidligere. Stå på! :)

Gjør det som fungerer for deg. Det er mye fordommer og meninger rundt mat, diett, fedme og kosthold. Bruk tid på å sett deg inn i temaet (eks. podkasten jeg nevnte over). Det vil hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Takk for den konstruktive tilbakemeldingen tHz. Dette er jo fagfeltet mitt, så fort gjort å glemme seg :) Om jeg kan koke ned poenget mitt, så tyder dagens dokumentasjon på at "en diett er bedre enn ingen diett", så til TS så kan en eksempel ta utgangspunkt i de offentlige kostrådene, se eksempler på gode matvaregrupper og tilpasse det derfra.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

300g for dagen er ca 9kg i mnd. Det er mye. Alkohol ødelegger for meg iallefall, hver gang jeg har kjørt vellykket diett så har jeg vært nødt å kutte alkohol helt, men synes det er greit med perioder helt uten.

 

Alkohol er jo også vanndrivene og vil sette kroppen i ubalanse dersom inntaket går over styr. Lite-øl smaker beis synes jeg, men liker du det så er det mindre kalorier i det, dog lavere abv også.

 

Anonymous poster hash: 574d7...830

Lenke til kommentar

300g for dagen er ca 9kg i mnd. Det er mye. Alkohol ødelegger for meg iallefall, hver gang jeg har kjørt vellykket diett så har jeg vært nødt å kutte alkohol helt, men synes det er greit med perioder helt uten.

 

Alkohol er jo også vanndrivene og vil sette kroppen i ubalanse dersom inntaket går over styr. Lite-øl smaker beis synes jeg, men liker du det så er det mindre kalorier i det, dog lavere abv også.

 

Anonymous poster hash: 574d7...830

 

Nei nei nei!

 

Eksempelet mitt med "300g mat = 3000g på vekta" var en forklaring på å gå ut av ketose.

 

A) Når man går inn i ketose mister man 2-3kg (vann). 

B) Når man går ut av ketose går man opp 2-3kg (vann), selv om man ikke har spist 2-3 kg mat. 

 

Skal man holde seg i ketose må man spise svært lite karbohydrater. Dette varierer litt fra person til person, men til å begynne med bør man ligge under 20g karbohydrater per dag. Disse bør være i form av grønn salat og grønnsaker som gror over jorda (de under jorda har som regel mer stivelse og dermed mer karbohydrater).

 

Podkasten jeg refererte til har en egen episode dedikert til alkohol (men les oppdateringen på siden deres).

 

Jeg anbefaler podkasten 2 Keto Dudes, som er lett å høre på. De gir god informasjon om ketose (med linker til forskning o.l), samt at de gir gode tips om hvordan man kan leve på en ketogen diett (oppskrifter, reisetips, etc).

Lenke til kommentar

Takk for den konstruktive tilbakemeldingen tHz. Dette er jo fagfeltet mitt, så fort gjort å glemme seg :) Om jeg kan koke ned poenget mitt, så tyder dagens dokumentasjon på at "en diett er bedre enn ingen diett", så til TS så kan en eksempel ta utgangspunkt i de offentlige kostrådene, se eksempler på gode matvaregrupper og tilpasse det derfra.

 

Skjønte at dette var innenfor fagfeltet ditt ja :)

Er det ok å spørre hva slags utdannelse / yrke du har? Full forståelse om du ikke vil gi ut slike detaljer, jeg er bare nysgjerrig.

 

De offentlige kostrådene tar vel utgangspunkt at man bruker karbohydrater som primær energikilde?

 

Min forståelse er at man i ketose benytter fett litt annerledes enn når man ikke er i ketose. 

(eks. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1208952 )

Dermed vil kostholdsråd for personer som er i ketose være forskjellig fra de som ikke er i ketose.

Lenke til kommentar

 

Takk for den konstruktive tilbakemeldingen tHz. Dette er jo fagfeltet mitt, så fort gjort å glemme seg :) Om jeg kan koke ned poenget mitt, så tyder dagens dokumentasjon på at "en diett er bedre enn ingen diett", så til TS så kan en eksempel ta utgangspunkt i de offentlige kostrådene, se eksempler på gode matvaregrupper og tilpasse det derfra.

Skjønte at dette var innenfor fagfeltet ditt ja :)

Er det ok å spørre hva slags utdannelse / yrke du har? Full forståelse om du ikke vil gi ut slike detaljer, jeg er bare nysgjerrig.

 

De offentlige kostrådene tar vel utgangspunkt at man bruker karbohydrater som primær energikilde?

 

Min forståelse er at man i ketose benytter fett litt annerledes enn når man ikke er i ketose.

(eks. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1208952 )

Dermed vil kostholdsråd for personer som er i ketose være forskjellig fra de som ikke er i ketose.

Bare å spørre. :) Har en grad i ernæring, jobbet som matforsker i det siste med problemstillinger relatert til animalsk mat og bærekraft, men hovedfaget mitt er plantemat, og har blant annet publisert dette

 

De offentlige kostrådene tar utgangspunkt i hva helheten av dokumentasjonen peker mot; med en systematisk, eksplisitt fremgangsmåte hvor grunnlaget er åpent for allmenheten. Det er også hyggelig at de norske i stor grad reflekterer de globale kostrådene, hvor en stort sett har kommet til samme resultat (Nederland har fjernet sine råd om magre meieriprodukter, og gir konkrete råd om å heller inkludere noe meieri daglig). Kostrådene er nå matvarebaserte (tidligere næringstoffbaserte) og nå også mer pragmatiske ved å ikke ta utgangspunkt i makronæringstoffer. Eksempel kan du spise 40 E% (energien) fra fett, 40E% fra karbohydrater og 20E% fra proteiner og fortsatt være innenfor kostrådene. Det stemmer det du sie, et ketogent kosthold blir dermed ikke i tråd med kostrådene. Samtidig viser oversiktartikler at et ketogent kostmønster på parametre som vekttap kan likestilles med de "tradisjonelle", men artiklene poengeter at det må veies opp mot de mulige negative: Vekttap gir gunstig effekter på en del biologiske markører, også på etablerte risikomarkører som LDL, men slavkalori (plantekost) gir de samme positive effektene, i tillegg til større positive endringer i LDL.

 

Kostrådene er med andre ord veldokumenterte, men et aspekt er at svært få (<1%) av den norske befolkningen føler disse. Av det vi vet, så inneholder plantemat både kjente og ukjente næringstoffer, hvorav flere ikke per definisjon er essensielle, men som vi tror er gunstige (se gjerne artikkelen jeg lenket til ovenfor). Tar en utgangspunkt i kostrådene, så lar det seg nok gjøre å spise ketogent og samtidig inkludere enkelte plantemat som avocado, nøtter etc på bekostning av noe kjøtt og lignende.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

...

Tar en utgangspunkt i kostrådene, så lar det seg nok gjøre å spise ketogent og samtidig inkludere enkelte plantemat som avocado, nøtter etc på bekostning av noe kjøtt og lignende.

 

Interessant fagfelt :)

Fytokjemikalier har jeg ikke hørt om før. Det må jeg sette meg mer inn i :)

 

Ellers er jeg enig.  Det virker som mange på lavkarbo er fast bestemt på å spise store mengder bacon og fløte. Det er rart når det er så mye annet man kan spise.

Avocado og nøtter (spesielt macadamia) er mye brukt i lavkarbo og ellers bør de få karbohydratene man får i seg i løpet av dagen komme fra salatblader eller annen plantemat. Det er nok et behov for mer informasjon om hva man bør prioritere av mat.

Lenke til kommentar

Er nok fordi bacon og fløte er så kjent at de er komfortable med det. Jeg misliker avocado også, supermat som smaker som en skje med smør i kjeften, så det er nok vanskelig for en del folk som ikke vil legge så mye tid i det å prøvesmake på masse forskjellig. Det er deres tap, men nå er menneskedyret kjent for å være ganske lat til tider, bland inn masse feilinfo om ernæring så har du en stygg situasjon som ikke vil løse seg før personen selv bestemmer seg for at helsa deres faktisk betyr noe. Faen heller, folk tar heller piller som gjør at de regelrett driter på seg om de spiser for mye fett enn å bare velge riktig fettkilde og utvise moderasjon. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...