Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Begynte på lavkarbo og skyter ned i vekt. Vanlig?


Anbefalte innlegg

For en uke siden begynte jeg på lavkarbo etter å ha telt kalorier tidligere. Jeg veide 142 da jeg startet å telle kalorier, men gikk konstant sulten, så gikk jeg over til lavkarbo for rundt en uke siden for å prøve noe nytt. Nå raser jeg ned i vekt. For under en uke siden veide jeg 139,5 og har nå gått ned til 136, altså nesten 1kg dagen.

 

Jeg spiser nå rundt 1-2 medium/store måltider om dagen, men føler meg ikke særlig sulten, så ser ingen grunn til å spise. Før lavkarboen måtte jeg spise mye mer. Har ikke dårlig appetitt, og spiser gjerne, men siden jeg ikke føler meg så sulten så spiser jeg heller ikke. Holder i massevis med 1 måltid om dagen. I overigår spiste jeg kun frokost og i går spiste jeg kun middag klokken 21. Gikk altså godt over 1 døgn før jeg var sulten. Når jeg føler meg sulten føler jeg ikke nødvendigvis heller for å spise.

 

Småspiser litt nøtter her og der, men ikke mye. Drikker også mye, ikke fordi jeg er tørst men fordi jeg vet at jeg bør. Jeg tenkte å holde meg til maks 100 karb om dagen men nå ligger jeg på rundt 10-20.

 

Er det vanlig å gå så mye ned i vekt så fort? Ønsker jo å komme fort ned i vekt, men vil ikke at det skal være usunt, eller at jeg ender opp med å rase opp i vekt igjen med en gang jeg slutter dietten.

 

Kom gjerne også med noen tips generelt om hva som helst som har med lavkarbo å gjøre (hva man bør spise, passe på osv.)  :grin:



Anonymous poster hash: 3e403...115
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Drikker også mye, ikke fordi jeg er tørst men fordi jeg vet at jeg bør.
Det er en grense for hvor mye man bør drikke. Sjekk at du ikke går over 2 liter. For mye drikke forstyrrer elektrolyttbalansen og skyller ut b-vitaminer.

 

Det er visstnok vanlig å gå ned et par kilo veldig raskt i starten av dietten, dette er visstnok vann.

 

 

 

eller at jeg ender opp med å rase opp i vekt igjen med en gang jeg slutter dietten.
Selvsagt vil du rase opp i vekt igjen hvis du går tilbake til den dietten som gjorde at du ble tjukk i utgangspunktet.
Lenke til kommentar

Karbohydrater binder vann i kroppen, så en del av det er sannsynligvis vannvekt. Dette ser du hvis du bruker en vekt som forteller deg fordelingen av kroppsmassen. Generelt bør du sikte deg inn på å ikke gå for fort ned. Rundt 1 til 1,5 Kg pr uke er et greit siktemål. Du switcher metabolisen din fra å bruke mye karbo til å brenne mer fett og protein, noe som er en annen måte å forbruke energi på. Veldig fort å ødelegge metabolismen din for lang tid om du går for fort ned og sulter kroppen, så det lønner seg å ta det pent og rolig. Husk mye grønnsaker.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Når du er ganske stor i utgangspunktet så vil du de første månedene rase ned i vekt til det begynner å stabilisere seg og tallene går saktere og saktere nedover istedet. Dette betyr IKKE at du gjør en dårligere jobb enn før, men at du har mindre masse å ta av og ett så stort tap er ikke da realistisk. 

Det du opplever nå er helt normalt og du gjør det riktig. Er du usikker så se litt my 600 lb life (sier IKKE at du er noe nær deltagerne, men legen i det showet er SUPERSMART og er skikkelig flink i det han gjør). Kan også bekrefte at det å kutte ut karbo er en veldig god måte å gå ned i vekt på, samfunnet er overlesset med karbo og den gamle matpyramiden med brød, pasta og ris som basis er så utdatert og feil at jeg får spasmer (er den jeg vokste opp med, nå har de endelig innrømmet at matpyramiden burde helst være opp ned!)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en grense for hvor mye man bør drikke. Sjekk at du ikke går over 2 liter. For mye drikke forstyrrer elektrolyttbalansen og skyller ut b-vitaminer.

 

Dette stemmer ikke helt. De elektronlyttene som blir skilt ut som væske er natrium, kalium, kalsium, magnesium og klor. B-vitamin er ikke en elektrolytt, og ubalanse i elektrolytter vil derfor ikke skylle ut vitamin-b. Her må du ikke blande vitaminer og elektrolytter.

 

I tillegg så er grensa for hvor mye man bør drikke individuelt og bestemmes av bl.a. metabolisme, og andre medisinske årsaker. Så å skremme trådstarter med at væskeinntak over 2 liter er farlig er noe man ikke burde gjøre når man ikke har tilstrekkelig med kunnskap og utdanning til å kunne komme med slike råd.

 

Jeg drikker vanligvis mer enn 2 liter vann per dag og har ingen mangel på vitaminer eller elektrolyttforstyrrelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som påpekt over er det helt vanlig å gå ned mye i begynnelsen hvis man kutter ut sukker. Sukker binder væske, og mye av det du har gått ned er vann.

 

Et tips til varig vektnedgang er å finne ut kaloribehovet ditt. Det kan du f.eks. gjøre her: https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/

 

Når du har funnet ut hvor mange kalorier kroppen din trenger, holder du deg ca 1000kcal under dét. En kilo fett består av omtrent 7000kcal, og hvis du holder deg 1000kcal under dagsbehovet vil du gå ned en kilo i uka. Ikke hopp over måltider. Spis frokost selv om du ikke er sulten, faren for å overspise til lunsj blir mindre da. Husk å spise variert, og få i deg nok vitaminer og mineraler. Vitaminer og mineraler i pilleform fungerer også.

 

Lykke til!

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

1000 kcal er ikke realistisk og heller ikke det som anbefales hvis man ikke er sykt overvektig og må ned NÅ, og da må man overvåkes av en lege.

Vanlig kcal behov for en kvinne er alt fra 1500-2000 kcal og 2000 - 2500 for menn, er TS en kvinne ber du dem spise kun 1000-500 kcal daglig, og det er en perfekt oppskrift for at de skal feile. Det er snakk om å gjøre en livsstilendring, ikke bare å gå på en diett og så gå tilbake til gamle mønstre som gjorde at TS er der de er nå.

 

Lenke til kommentar

Ville mye heller satset på et balansert og sunt kosthold. Beklager OT men jeg synes ikke lavkarbo er noe særlig smart mtp kroppens indre. Masse fett er ikke sunt i lengden.

 

Jeg er periodeslanker og har vært det så lenge jeg kan huske. Er altfor glad i god mat og alkohol.

 

Kutter jeg alkohol, snop og brus mens jeg holder meg til et normalt kosthold med masse grønnsaker og frukt samt går meg en tur a la 45min hver kveld så klarer jeg å ta av 300g for dagen uten å sulte meg.

 

Problemet er jo bare at jeg er en ølhund så med en gang jeg er fornøyd med vekten så er det påan igjen ?

 

Anonymous poster hash: 574d7...830

Lenke til kommentar

1000 kcal er ikke realistisk og heller ikke det som anbefales hvis man ikke er sykt overvektig og må ned NÅ, og da må man overvåkes av en lege.

 

Vanlig kcal behov for en kvinne er alt fra 1500-2000 kcal og 2000 - 2500 for menn, er TS en kvinne ber du dem spise kun 1000-500 kcal daglig, og det er en perfekt oppskrift for at de skal feile. Det er snakk om å gjøre en livsstilendring, ikke bare å gå på en diett og så gå tilbake til gamle mønstre som gjorde at TS er der de er nå.

Nei, personen her veier 136kg, og da er ikke kaloribehovet for å opprettholde vekten 2500 kcal. Det ligger på nærmere 3500 hvis personen ikke er helt stillesittende eller sengeliggende hvis det er en mann, i overkant av 3000 kcal hvis det er en kvinne.

 

Men det er riktig som du sier at man må ha en livstilsendring også.

Lenke til kommentar

 

1000 kcal er ikke realistisk og heller ikke det som anbefales hvis man ikke er sykt overvektig og må ned NÅ, og da må man overvåkes av en lege.

 

Vanlig kcal behov for en kvinne er alt fra 1500-2000 kcal og 2000 - 2500 for menn, er TS en kvinne ber du dem spise kun 1000-500 kcal daglig, og det er en perfekt oppskrift for at de skal feile. Det er snakk om å gjøre en livsstilendring, ikke bare å gå på en diett og så gå tilbake til gamle mønstre som gjorde at TS er der de er nå.

Nei, personen her veier 136kg, og da er ikke kaloribehovet for å opprettholde vekten 2500 kcal. Det ligger på nærmere 3500 hvis personen ikke er helt stillesittende eller sengeliggende hvis det er en mann, i overkant av 3000 kcal hvis det er en kvinne.

 

Men det er riktig som du sier at man må ha en livstilsendring også.

 

Har nå klart i over 3 år å ikke gå noe mer opp i vekt. Har prøvd flere ganger å telle kalorier men jeg faller alltid ut av det. Derfor må jeg prøve noe nytt. Jeg tenker å ta pauser fra lavkarboen i perioder, hvor jeg teller kalorier istedet. Blir for eksempel ikke å gå på lavkarbo til sommeren, og da skal jeg telle kalorier istedet. Må prøve å finne en mellomting siden jeg har prøvd alt så mange ganger, men feilet.

 

Er forresten en mann, går rundt 5-7 timer i uka.

 

Anonymous poster hash: 3e403...115

Lenke til kommentar

Lavkarbo er en fellesbetegnelse på mange type dietter hvor alle er restriktive på karbohydrater. Ikke alle er like mye basert på forskning. Noen kan være skadelig om man ikke vet hva man holder på med.

 

Effekten du nevner med at du ikke er sulten er nok fordi kroppen din er i ketose. Det er en helt naturlig tilstand for kroppen hvor den bruker lagret fett som primært brennstoff. Da er man stort sett ikke sulten og man føler ofte man har mye energi.

Det er svært mye feilinformasjon og "sterke meninger" rundt lavkarbo, så jeg anbefaler deg virkelig å sette deg inn i litt mer detaljer.

 

Kan anbefale deg å høre på de første episodene av denne podcasten:

Men start fra episode 1 (de første episodene forklarer mye). 

 

http://2ketodudes.com

(finnes også på itunes og alle andre podcast-lister)

 

De går selv på ketogen diett, hvor den ene akkurat har begynt (2 uker før episode 1) og den andre har vært på ketogen diett i 2 år.

 

De går igjennom mye av forskning og forklarer godt hvordan ting fungerer.

De har begge Type 2 diabetes, men ketogen diett passer like godt for de som trenger å få kontroll på vekten :)

(ikke de som veier 5 kilo for mye).

 

Om du holder på med "lavkarbo" hvor du ikke er i ketose, vil du få problemer.

Endret av tHz
Lenke til kommentar

Jeg syns fasting er fett og det gir resultater kjapt. Typ at du ikke spiser på 20 timer for så å ha ett vindu på 4 timer hvor du kan spise (dette kan du variere akkurat som du vil), eller den såkalte warrior dietten hvor du kun spiser ett måltid om dagen. Er vanskelig å overspise når du faster sånn, magen din krymper utrolig fort og det er jo begrenset med hvor mange kalorier du får i deg i løpet av noen få timer eller ett måltid. 

Jeg gjør det fordi jeg heller orker ikke alltid å telle kalorier, også har jeg alltid hatt en lav apetitt på dagen og aldri slitt med overvekt heller selv om jeg sitter mye stille.

Lenke til kommentar

Lavkarbo er en fellesbetegnelse på mange type dietter hvor alle er restriktive på karbohydrater. Ikke alle er like mye basert på forskning. Noen kan være skadelig om man ikke vet hva man holder på med.

 

Effekten du nevner med at du ikke er sulten er nok fordi kroppen din er i ketose. Det er en helt naturlig tilstand for kroppen hvor den bruker lagret fett som primært brennstoff. Da er man stort sett ikke sulten og man føler ofte man har mye energi.

Det er svært mye feilinformasjon og "sterke meninger" rundt lavkarbo, så jeg anbefaler deg virkelig å sette deg inn i litt mer detaljer.

 

Kan anbefale deg å høre på de første episodene av denne podcasten:

Men start fra episode 1 (de første episodene forklarer mye). 

 

http://2ketodudes.com

(finnes også på itunes og alle andre podcast-lister)

 

De går selv på ketogen diett, hvor den ene akkurat har begynt (2 uker før episode 1) og den andre har vært på ketogen diett i 2 år.

 

De går igjennom mye av forskning og forklarer godt hvordan ting fungerer.

De har begge Type 2 diabetes, men ketogen diett passer like godt for de som trenger å få kontroll på vekten :)

(ikke de som veier 5 kilo for mye).

 

Om du holder på med "lavkarbo" hvor du ikke er i ketose, vil du få problemer.

Takk for svar. Hvordan vet jeg om jeg er i ketose? Leste en plass at det kan ta ukesvis å komme i ketose, stemmer dette?

 

Jeg syns fasting er fett og det gir resultater kjapt. Typ at du ikke spiser på 20 timer for så å ha ett vindu på 4 timer hvor du kan spise (dette kan du variere akkurat som du vil), eller den såkalte warrior dietten hvor du kun spiser ett måltid om dagen. Er vanskelig å overspise når du faster sånn, magen din krymper utrolig fort og det er jo begrenset med hvor mange kalorier du får i deg i løpet av noen få timer eller ett måltid. 

 

Jeg gjør det fordi jeg heller orker ikke alltid å telle kalorier, også har jeg alltid hatt en lav apetitt på dagen og aldri slitt med overvekt heller selv om jeg sitter mye stille.

Har prøvd fasting, den såkalte 5-2 dietten. Tror ikke det er noe for meg. Kanskje jeg prøver det en annen gang.

 

Anonymous poster hash: 3e403...115

Lenke til kommentar

TS: Forskning totalt sett viser at lavkarbo ikke gir noen bedre effekt enn vanlig energiunderskudd, men så lenge det fungerer for deg syns jeg bare du skal fortsette med det.

 

Et kosthold basert på såpass mye fett er ikke regnet som sunt, men her må man sette to onder opp mot hverandre, jeg tror det er mer usunt å være såpass overvektig enn å spise mye fett, så kjør på med det (Y)

Trolig er du som individ slik at du får en mindre apetitt av fett en karbo som igjen gjør at du kan ligge i kcal underskudd på en komfortabel måte.

 

 

Hvordan kan en vekt fortelle meg fordelingen av kroppsmassen?

Vekta sender elektrisitet igjennom kroppen og måler motstand, fett og muskler f.eks har forskjellig motstand, dermed kan vekten estimere hvordan kroppen er sammensatt. Det er en fin indikator, men ikke et nøyaktig instrument. 
 

1000 kcal er ikke realistisk og heller ikke det som anbefales hvis man ikke er sykt overvektig og må ned NÅ, og da må man overvåkes av en lege.

Vanlig kcal behov for en kvinne er alt fra 1500-2000 kcal og 2000 - 2500 for menn, er TS en kvinne ber du dem spise kun 1000-500 kcal daglig, og det er en perfekt oppskrift for at de skal feile. Det er snakk om å gjøre en livsstilendring, ikke bare å gå på en diett og så gå tilbake til gamle mønstre som gjorde at TS er der de er nå.

Nå er TS 140kg, noe som betyr ganske overvektig, jeg vil ikke si 1000kcal er så ekstremt, ettersom TS med sin masse vil ha et daglig vedlikeholdsbehov langt over normalvektige.
1000kcal for jenta som skal fra 65 til 63kg er ekstremt, men ikke for mannen som skal ned fra 140.
 
Selv kjører jeg 500kcal når jeg skal ned, men nå har jeg en relativt lav FB i forhold til overvektige.

Lenke til kommentar

TS: Forskning totalt sett viser at lavkarbo ikke gir noen bedre effekt enn vanlig energiunderskudd, men så lenge det fungerer for deg syns jeg bare du skal fortsette med det.

 

Et kosthold basert på såpass mye fett er ikke regnet som sunt, men her må man sette to onder opp mot hverandre, jeg tror det er mer usunt å være såpass overvektig enn å spise mye fett, så kjør på med det (Y)

Trolig er du som individ slik at du får en mindre apetitt av fett en karbo som igjen gjør at du kan ligge i kcal underskudd på en komfortabel måte.

 

 

Hvordan kan en vekt fortelle meg fordelingen av kroppsmassen?

Vekta sender elektrisitet igjennom kroppen og måler motstand, fett og muskler f.eks har forskjellig motstand, dermed kan vekten estimere hvordan kroppen er sammensatt. Det er en fin indikator, men ikke et nøyaktig instrument. 

 

1000 kcal er ikke realistisk og heller ikke det som anbefales hvis man ikke er sykt overvektig og må ned NÅ, og da må man overvåkes av en lege.

 

Vanlig kcal behov for en kvinne er alt fra 1500-2000 kcal og 2000 - 2500 for menn, er TS en kvinne ber du dem spise kun 1000-500 kcal daglig, og det er en perfekt oppskrift for at de skal feile. Det er snakk om å gjøre en livsstilendring, ikke bare å gå på en diett og så gå tilbake til gamle mønstre som gjorde at TS er der de er nå.

Nå er TS 140kg, noe som betyr ganske overvektig, jeg vil ikke si 1000kcal er så ekstremt, ettersom TS med sin masse vil ha et daglig vedlikeholdsbehov langt over normalvektige.

1000kcal for jenta som skal fra 65 til 63kg er ekstremt, men ikke for mannen som skal ned fra 140.

 

Selv kjører jeg 500kcal når jeg skal ned, men nå har jeg en relativt lav FB i forhold til overvektige.

Takk for et godt svar! På grunn av lavere appetitt tviler jeg sterkt på at jeg går over 1500-2000kcal om dagen. Muligens enda mindre. Skal begynne å registrere i noen dager for å være sikker på at jeg gjør dette rett. Er nok mye sunnere for meg å gå litt av og på lavkarbo i et år eller to, enn å veie 140 kg i 40 år, om jeg i det hele tatt lever så lenge med den vekta. Kjenner jo allerede effekten av overvekten i en alder av 21.

 

Nå har det ekstreme vekttapet roet seg, går ned rundt 2-300g dagen istedet for 1-2kg dagen, noe jeg er godt fornøyd med.

 

Føler meg ellers i god form, har ikke lagt så mye merke til det. Merket mest på at det var et dårlig tidspunkt å kjøpe nye bukser for 2 uker siden. 

 

Et spørsmål jeg ikke finner noe klart svar på er, er det greit å drikke Lite øl? Altså øl med mindre karbohydrater? Nå drikker jeg ikke øl hver dag, men noen mener at jeg ikke kan drikke alkohol, noen mener det er helt greit, og noen mener at alkohol ikke vil stoppe ketose men vil kunne bremse vektnedgang. 

 

 

 

Anonymous poster hash: 3e403...115

Lenke til kommentar

Alkohol vil nok per defenisjon ta deg ut av ketose, for mens du har det i blodet er kroppens pri1 å forbrenne alkoholen og lagre alt overskudd som fett.

 

Jo mindre du drikker jo bedre, men er du i underskudd vil du gå ned uansett.

Et stort problem med alkohol er dog dømmekraften, du "driter litt i dietten", hiver innpå en pose chips og en svær kebab før leggetid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...